Уже ні для кого не секрет, що органи внутрішніх справ України потребують реформування. Але зміни мають відбуватися поетапно, обґрунтовано і комплексно. Саме тому гострим залишається питання щодо оновлення законодавства, яке регламентує їхню діяльність. Про це напередодні парламентських слухань наша розмова з головою Комітету Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Віктором Швецем.
— Що треба зробити, щоб систему органів МВС наблизити до європейських стандартів?
— Насамперед, треба наблизити українське суспільство до європейських стандартів. Бо органи МВС є віддзеркаленням того стану, в якому перебуває громадськість. Водночас, без кардинального реформування всієї правоохоронної системи неможливо привести органи МВС до стандартів Євросоюзу, які, насамперед, стосуються захисту прав і свобод людей.
— Чинне законодавство, яке регламентує діяльність правоохоронних органів, відповідає вимогам сучасності?
— Не відповідає ні вимогам сучасності, ні вимогам життя. Все законодавство, яке фактично унормовує діяльність правоохоронних органів, було прийнято або за часів Радянського Союзу, або на зорі незалежності України. Тому воно потребує кардинальних змін. Правоохоронна система має бути побудована на зовсім іншій правовій базі. Ми не можемо латати чинне законодавство. Розробляються необхідні нормативні акти, але в різних гілках влади. Немає однієї координуючої команди, яка мала б спільну позицію. Тому було б доцільно і правильно консолідувати позиції Верховної Ради, уряду і Президента і запропонувати суспільству єдину модель реформування правоохоронної системи. Найголовніше — максимально забезпечити гарантовані Конституцією права і свободи громадян. Адже люди мають знати й усвідомлювати, що їхнє життя захищене, права забезпечені, правопорушників у найкоротші терміни викрито і притягнуто до відповідальності. А з другого боку, громадяни мають розуміти, що система правоохоронних органів діє на випередження. Тобто злочинців викривають до скоєння ними ганебних вчинків.
— Чи потрібна Україні система досудового слідства?
— Це ключове питання, яке нині є дискусійним під час підготовки Кримінально-процесуального кодексу. Треба визначити декілька речей, аби парламент, уряд і Президент дійшли однієї спільної думки. Перше — роль і місце прокуратури в правоохоронній системі України і взагалі в правовій системі держави. Друге — чи потрібне досудове слідство? Якщо так — то в якому вигляді? Якщо ні — то як і чим його замінити? Третє — хто повинен оцінювати зібрані докази? Нині оцінку доказів у досудовому слідстві дають слідчий і прокурор. Це відбувається кулуарно, без залучення однієї із сторін. Така оцінка необ’єктивна. Тому важливо зробити таку систему, де оцінка доказів мала б публічний характер із залученням усіх учасників процесу і, мабуть, щоб це рішення приймав суд. Це ключові питання, від яких залежить майбутнє Кримінально-процесуального кодексу і взагалі правової системи держави.
У нас є певний менталітет народу і працівників правоохоронних органів. Змінити його та світоглядні позиції неможливо. Для цього треба пройти якийсь еволюційний шлях. Люди мають зрозуміти, що всі питання повинні вирішуватись у судовому порядку. Але є такі злочини, які потребують кропіткої роботи. Тож треба знайти певний компроміс. Я вважаю, що досудове слідство має бути збережене, але його треба змінити.
— Як подолати корупцію в органах внутрішніх справ і в цілому в країні?
— З корупцією треба боротися вже сьогодні, а не тільки вести розмови. Насправді, треба максимально використовувати чинну законодавчу базу та не підміняти боротьбу з корупцією політичними репресіями. Для цього потрібно, щоб Генеральний прокурор був повністю незалежним. Я чув, що керівництво органів МВС заявило: особи, які носять погони і вчиняють корупційні дії, притягатимуться до відповідальності. Важливо, щоб після заяв були конкретні дії.
— Вікторе Дмитровичу, розкажіть, будь ласка, якою є європейська поліція, до якої так прагне наша міліція?
— Поліція в інших країнах світу — це абсолютно правовий механізм, не політизований, головна мета якого лише знайти особу, яка вчинила злочин, або не допустити його скоєння. Вона працює надзвичайно ефективно, професійно і максимально захищає права людей. І в нас має бути така система. В комітеті вже давно знаходиться проект закону «Про поліцію», але він потребує суттєвого доопрацювання. Необхідно відійти від копіювання. Приміром, Росія змінила міліцію на поліцію, і ми вже хочемо. Треба бути самостійними, не залежати від будь-яких наших сусідів. Але до того ж маємо враховувати досвід іноземних держав і брати найкращі зразки правового устрою. На мій погляд, найбільш вдалою є система, яка запроваджена в Німеччині. Але це питання дискусійне.