Микола ТОМЕНКО, заступник Голови Верховної Ради:

— Фактично завершується судовий процес над Ю. Тимошенко, і маємо парадоксальну ситуацію: коли вся країна, фактично вся Європа чує звинувачення на адресу Тимошенко і ніхто не має можливості почути позицію захисту та самої Тимошенко. Маємо щонайменше п’ять аргументів, які спростовують звинувачення прокуратури на адресу Тимошенко: 1) звинувачення у перевищенні влади у діях Тимошенко. Протягом усього процесу обвинуваченням так і не було чітко названо, яку статтю закону було порушено Ю. Тимошенко при веденні переговорів із прем’єр-міністром РФ та підписання нею за наслідками цих переговорів директив; 2) на думку обвинувачення, Тимошенко не мала права видавати директиви, оскільки вони повинні були видаватися лише Кабінетом Міністрів, як колегіальним органом. Натомість документи, які містяться в справі, чітко підтверджують те, що прем’єр мала право видавати директиви, видання директив відбувалося на ведення переговорів, а не на підписання контрактів. Позиція Тимошенко захищена листами міністра юстиції, Голови СБУ та Генерального прокурора; 3) завдання Тимошенко збитків українській державі. Сума збитків в особі НАК «Нафтогаз України» при купівлі-продажу газу на виробничо-технічні витрати в сумі 1,5 мільярда гривень виведена унікальним теоретичним шляхом — членів комісії запросили на засідання КРУ, поставили перед фактом, що збитки вже кимось пораховані й у присутності працівників СБУ змусили підписати цей документ. Натомість згідно з фінансовими документами НАК «Нафтогаз» очевидно, що в 2009 році виконання контракту забезпечило порівняно з 2008 р. отримання прибутку в сумі 3,2 мільярда гривень; 4) стосовно корупції. Матеріали справи не містять жодної тези та документа, який навіть опосередковано свідчив, що у діях Тимошенко є ознаки корупції; 5) уся справа з початку до кінця містила фальсифікацію матеріалів.
Анатолій КІНАХ, Партія регіонів:
— Зовнішня політика поступово перетворюється завдяки зусиллям Президента і держави загалом на потужний інструмент захисту інтересів України. Відповідно до підсумків переговорів Президента України В. Януковича з керівництвом Російської Федерації поступово повертаємо конструктивний тон у відносинах з Росією, що дає можливість досягати конкретних результатів на основі рівноправних і взаємовигідних інтересів обох держав. Україна є і буде невід’ємною складовою енергетичної безпеки Європи. Запропонований формат спільного консорціуму з управління газотранспортною системою за участю України, ЄС і Росії дає можливість створити дуже необхідний для всіх баланс інтересів держав-постачальників, держав-транзитерів і споживачів в Європі. Це гарантовані постачання енергоресурсів, це шлях до визначення техніко-економічних обґрунтованих цін на природний газ, тарифів на транзит тощо. І, безумовно, це дуже важливий чинник створення в Європі прозорого ринку енергоносіїв без політичного та економічного тиску. Має принципове значення нинішній етап завершення переговорів України та ЄС щодо підписання угоди про асоційоване членство та вільної торгівлі. Останні переговори дали можливість істотно підсилити позиції українських товаровиробників на європейських ринках.
Микола МАРТИНЕНКО, «Наша Україна — Народна самооборона»:
— Влада зводить стіну між собою та народом. Це не просто високі залізні паркани, які швидко виросли перед адміністрацією Президента та Верховною Радою. Влада на всіх рівнях відгородила себе від людей. Останній приклад — безпрецедентний проект держбюджету-2012. Замість коштів на пільги 16 вразливим категоріям населення — дірка від бублика. Десять мільйонів українців хочуть позбавити виплат, які дають їм змогу хоч якось зводити кінці з кінцями. Зате видатки на утримання влади зростають стаханівськими темпами до майже 17 мільярдів гривень. А на всі заморожені чи навіть скорочені соціальні програми з барського плеча кидають всього 13,9 мільярда. Знову збільшується фінансування МВС, СБУ та Генпрокуратури більш як на мільярд. Для уряду це найбільші «соціальні» статті, які він фінансує першочергово, як у класичних поліцейських державах. Бо лише на Соловки і надія. В очікуванні дефолту та падіння курсу гривні влада не лише залізає в кишені громадян, а при обміні навіть кількох доларів намагається заглянути в кожен паспорт. Рівняння на Північну Корею. Що далі? Продукти за картками? Стіною відгородилися від опозиції, тюремною — від Тимошенко, Луценко та інших політв’язнів, стіною глухоти та бойкоту від опозиційних депутатів у парламенті, від наших ідей та пропозицій. Ми пропонуємо провести спеціальне засідання парламенту за участю Президента та Прем’єр-міністра.
Петро СИМОНЕНКО, Комуністична партія:
— Нарешті люди потроху прокидаються від дурману казок про капіталістичний рай. Комуністи ніколи не голосували і не проголосують за жодну антисоціальну реформу. Ми ніколи не проголосуємо за скорочення пільг і соціальної допомоги тим, хто заробив це право тяжкою працею та відданим служінням своєму народу. Кажу про пенсійну реформу, реформу ЖКГ і Житловий кодекс, так звану трудову і земельну реформи. За тими реформами людину можна запросто викинути на вулицю, позбавити житла, майна, роботи, перетворити на кріпака. Наразі урядовці й МВФ пропонують ще одну реформу — охорони здоров’я. В результаті запропонованої реформи буде закрито не тільки сільські ФАПи, а й лікарні й поліклініки у багатьох населених пунктах, знищено залишки безплатної медицини. Навіть у великих містах сьогодні «швидку допомогу» доводиться чекати годину і більше. А що робити після ліквідації лікувального закладу в невеликому населеному пункті, коли до найближчої лікарні 50—60 км?
Василь ШПАК, Народна партія:
— Хочемо привернути увагу до спекуляцій, які відбуваються з земельними угіддями. В очікуванні запровадження ринку землі ситуація ще більше загострилася. Тіньова приватизація землі сільськогосподарського призначення набула такого розмаху, що вже скоро не буде що запропонувати нормальному ринку. У способи, не передбачені Земельним кодексом, відбувається торгівля чорноземами, обманним шляхом ведеться переуступка корпоративних прав на земельні паї юридичним або фізичним особам, які, як правило, не зареєстровані на цих територіях. Розбазарюються не витребувані паї, землі запасу та земельного фонду, а також науково-дослідних установ. Задіяно потужний спекулятивний грошовий ресурс. Багато орендованих сільськогосподарських угідь заросли бур’янами або засіваються культурами тільки для того, щоб відволікти увагу людей. Тобто очікується час, коли наділи стануть товаром і, по суті, відкриється вторинний ринок. І це відбувається, незважаючи на те, що Президент на Раді регіонів різко розкритикував незаконне розбазарювання землі й дав доручення відповідним службам терміново навести в цьому лад.
Валерій КАМЧАТНИЙ, «Реформи заради майбутнього»:
— Депутатська група схвально ставиться до ініціативи глави держави щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності. Розв’язання цієї проблеми затягнулося щонайменше років на 15. Адже наше законодавство переобтяжене необґрунтовано завищеним рівнем криміналізації правопорушень у господарчій сфері. Це серйозно гальмувало вільний розвиток підприємництва, а, отже, економічних і політичних свобод громадян. Окрім того, ця вада вітчизняного законодавства дуже часто використовувалася правоохоронними органами для необґрунтованого з точки зору закону та європейських норм права притягнення підприємців до кримінальної відповідальності. У підсумку це негативно позначилося на розвиткові підприємництва в країні та її інвестиційної привабливості.
Хотіли б привернути увагу до ще однієї з тем, яка турбує виборців. Йдеться про сумнозвісну постанову № 278 НБУ щодо необхідності надання документів при обміні валюти, навіть невеликої кількості. Після 23 вересня у всіх обмінних пунктах і банках при обміні бодай одного російського рубля, а це, скажімо, дуже актуально для Харкова, де багато людей їздять до родичів у Росію, з громадян вимагають не тільки паспорти, а й ксерокопію. Куди ці ксерокопії діваються? Де накопичуються? Громадяни ставлять резонні запитання. На наше переконання, мотивація НБУ про нібито боротьбу з тіньовими доходами і легалізацією обмінного процесу не витримує жодної критики. Відмиваються брудні гроші не в обмінниках, а в конвертаційних центрах.