Історія Дніпропетровського метро бере свій початок у далеких сімдесятих. Тоді його розглядали більше як стратегічний об’єкт, оскільки в місті вже працював флагман вітчизняного ракетобудування «Південмаш». Геологічна розвідка, проектування й початок робіт здійснювалися ще за Генсека всіх часів і народів, вихідця із Дніпропетровська Леоніда Брежнєва. Будували, як і все тоді в Радянському Союзі, — потужно й напористо, незважаючи на складність ґрунтів і дорожнечу. Ніхто тоді не замислювався про рентабельність. Партія сказала треба — значить, треба.

Найкуціше у світі
Усе рухнуло зі смертю Генсека. До ідеї відродити метро повернулися лише в 90-ті, в період колапсу міського транспорту (тоді ще не було маршруток). І якимсь дивом побудували шість станцій, з’єднавши із Привокзальною площею віддалений район міста «Комунар». Відкриття метро відбулося у грудні 1995 року за великого скупчення народу.
Звичайно, ніхто тоді не припускав, що на цьому все й закінчиться. І Дніпропетровське метро стане найкоротшим, або, правдивіше буде сказати, — найкуцішим у світі. Його довжина становить лише 7,8 кілометра. Однак кажуть, що Книга рекордів Гіннесса чомусь віддає пальму першості Єкатеринбурзькому метро, довжина якого становить 9 кілометрів, що на 1200 метрів більше. Повнокровне Дніпропетровське метро залишилося тільки в плані — із трьома лініями, що зв’язують із центром віддалені мікрорайони й обидва береги Дніпра.
Валіза без ручки
Вийшло, що в такому вигляді метро нібито залишилося осторонь основного пасажиропотоку, а з появою маршруток і взагалі стало валізою без ручки. Про яку рентабельність може йтися, коли щорічно тільки для того, щоб утримувати його в більш-менш належному стані, необхідно 50—60 мільйонів гривень. Це без витрат на зарплати. Держава частенько «забувала» виділити ці гроші. Метробудівці страйкували. Та їх уже майже й не залишилося — звільнилися. Місто опинилося сам на сам із практично нерозв’язною проблемою. Немає грошей — немає фахівців. Немає фахівців — нікому підтримувати діюче метро й уже прориті тунелі, які пролягають під самісіньким центром Дніпропетровська. Періодично виникали чутки, що незабаром весь центр провалиться, місто затопить. І їх не можна було назвати цілком необґрунтованими. Кілька разів у центрі Дніпропетровська транспорт провалювався по колеса, і ніхто не знав, де це станеться наступного разу.
Кожен новий голова облдержадміністрації, який заступав на свій пост, насамперед обіцяв добудувати метро. І яких тільки інвесторів не шукали! То китайці, то німці, то датчани... Усе даремно. Велика надія була на землячку — Прем’єр-міністра Юлію Тимошенко. Але вона теж не допомогла. Мало того, саме її винуватять дніпропетровці в тому, що втратили Євро-2012.
Побудувати не можна кинути
Але тепер це історія. А що ж сьогодні? В якому місці поставить кому у фразі «Побудувати не можна кинути» нинішній день?
Схоже, з’явився промінчик надії. Плани із добудування метрополітену керівники міста та області днями обговорювали з віце-прем’єр-міністром України Борисом Колесніковим.
— Нинішні темпи будівництва метро і техніка, за допомогою якої воно ведеться, нас не влаштовують, — заявив голова Дніпропетровської облдержадміністрації Олександр Вілкул. — Тому ми ініціюємо залучення кредиту ЄБРР із наданням державних гарантій.
Кошти, позичені в Європейського банку реконструкції та розвитку, підуть на завершення будівництва першої лінії метро. Три станції планують здати до 2015 року. Вони пройдуть під центральним проспектом міста і вберуть у себе основні пасажиропотоки. Четверту станцію — «Південний вокзал» — планують відкрити до 2016 року. Під цей проект хочуть узяти 236 мільйонів євро.
Щоб отримати кредит в ЄБРР, метрополітен передали в комунальну власність міста. Таким він залишиться й після будівництва, стверджують місцеві чиновники. Вони знайшли навіть фірму-підрядника для добудови нових станцій із сучасним устаткуванням. Вона з Росії. Справа лише за державними гарантіями.
Колись саме їх не вистачило Дніпропетровську, щоб стати одним із міст—учасників футбольного чемпіонату Євро-2012. Цього разу Борис Колесніков обіцяв позитивний результат на 99,9 відсотка.
А от чи збудеться мрія Генсека, покаже час.
 
Фото автора.
Компетентна думка
Міський голова Дніпропетровська Іван КУЛИЧЕНКО:
— Розрахунки показують, що після добудови трьох нових станцій потік пасажирів збільшиться вдесятеро, метро вийде на рентабельність, і повернення коштів буде можливе за рахунок його діяльності. А якщо продовжити лінію до Південного вокзалу, а залізницею пустити міський поїзд від житлового масиву «Північний» до «Тополя» (північна й південна околиці Дніпропетровська), то потік збільшиться ще вдвічі. Тоді, за розрахунками фахівців, рентабельність метро зросте до 6 відсотків.