Ще зарано називати стійкою тенденцію переїзду частини молодих родин із задимлених мегаполісів до затишних зелених сіл, однак «пунктири» її вже видно неозброєним оком.
На Черкащині найпопулярнішими місцями, куди охоче переселяються екологічно свідома молодь і старші люди, є навколишні села легендарного урочища — природного заказника Холодний Яр.
На Ковбівській горі
Ганна та Антон Чаукіни закінчили престижні столичні вищі навчальні заклади. Студентами часто ходили в походи, вивчали довкілля, розмаїття флори і фауни, вели здоровий спосіб життя. А ще — постановили собі завжди спілкуватися українською, хоч виростали і виховувались обоє в російськомовних сім’ях.
Коли одружилися, Ганнині батьки пропонували молодятам жити разом із ними в київській квартирі. Антонові — запрошували оселитись у Білій Церкві, де мали помешкання в багатоквартирному будинку.
Проте молоде подружжя зробило по-своєму.
— У нас з Антоном, — із приязною посмішкою розповідає Ганнуся, — однакові погляди на життя. Ми переконані, що людина народжена для того, щоб жити в гармонії з природою, щоб її діти виростали у здоровому середовищі, пили джерельну воду, споживали натуральну їжу. Ще з перших наших зустрічей ми мріяли про час, коли оселимося в мальовничій, екологічно чистій місцевості. Після того, як побували у знаменитому Холодному Яру, серцем відчули: це і є наша земля, наша домівка.
Молодята придбали невелику хату на одному з горбистих кутків села Мельники. Антон, маючи інженерну освіту, одразу збагнув, що тут, на Ковбівській горі, можна отримувати «зелену» енергію. Він змонтував сонячну панель, поставив її на дах, і тепер уся оселя молодят освітлюється незалежно від місцевого постачальника електричної енергії і пори року. Далі беручкий і вмілий Антон переклав у хаті грубу. Для цього йому довелося вивчити сучасні технології отримання і збереження теплової енергії. Коли його «витвір» побачили друзі, котрі також переїхали з міста на постійне місце проживання до села, а також сільчани, хлопця почали запрошувати зробити авторську «супергрубу» і в їх будинках. Так Антон знайшов собі роботу. А Ганнуся, котра раніше ніколи не була в селі навіть у родичів, бо таких в її сім’ї не водилося, швидко навчилася господарювати і на городі, і... у хліві. Щоб завжди мати свіже молоко, молодята купили козу.
Навесні в подружжя «знайшлась», як то кажуть селяни, донечка. Назвали її Вірою. Народжувала Ганнуся вдома, з допомогою Антона. Перед цим усю минулу зиму молодята їздили до Черкас у пологовий будинок, опановуючи спеціальний курс для тих, хто готується стати батьками. Крім того, студіювали рекомендації медиків і досвідчених акушерів в Інтернеті. Й недарма. Пологи відбулися легко і природно, в лазні, під струменями нагрітої джерельної води. Перший на руки взяв свою доню Антон, а потім викликав медпрацівників, щоб ті засвідчили народження первістка.
Коли я завітала в гості до молодих батьків, саме із Києва приїхала й Ганнусина мама. Жінка не могла намилуватися здоровим, веселооким онучам. Хоча, зізналася, вона, корінна жителька великого міста, як і її чоловік-військовослужбовець, спочатку не зрозуміла рішення доньки оселитись у селі. Вони бачили її в майбутньому столичною бізнес-леді, успішною і заможною. Тепер переконалися, що їх Аня щаслива у своєму світі. Світі любові, душевної рівноваги і гармонії. Побачили, як іде на користь свіже повітря маленькій Віроньці. Усе літо дитя спало у візочку на подвір’ї, під грушею. До того ж без штанчат-сорочат, тільки під легенькою пелюшкою. Підгузники Антон та Ганнуся не використовували з першого дня життя маляти. Тому вже нині п’ятимісячна розумниця проситься «на горщик».
Ще одне правило в молодих батьків — не давати дитині пластмасових чи інших виготовлених з ненатуральної сировини іграшок. Антон, крім ремесла пічника, опанував ще й столярну справу. Тепер вигадує для Віроньки різні дерев’яні витребеньки. Найулюбленіші в дівчинки — вербова сопілочка та дзвінкі брязкальця, зроблені татком із яблуневої гілки та шкаралупи волоських горіхів.
— Антонів тато, Борис Олексійович, вже переїхав з міста в наше село, — радісно повідомляє Ганнуся. — Тепер мої мама з татком також хочуть це зробити! Молода господиня запарює для всіх у глиняному глечику духмяні лугові і лісові трави і плоди. У неї всякого зела — цілі торби. Й кожна акуратно підписана: м’ята, деревій, материнка, звіробій, глід, малина, шипшина... Для зберігання цього запашного добра Антон змайстрував спеціальний стелаж. «Нам і нашим гостям вистачить зілля на всю зиму», — гостинна господиня кладе в керамічні чашки ще й по ложці липового меду.
...Я фотографую молодят під їх хатою. Щоб ощадливо зберігати взимку тепло в оселі, Антон почав утеплювати ззовні стіни очеретом і обмазувати глиною.
— Так здавна робили наші предки, — зауважує. — Це просто, вигідно і корисно для здоров’я, на противагу пінопласту, яким нині масово утеплюють помешкання.
Прощаємося на Ковбівській горі. Але ненадовго. Подружжя повідомляє, що після Покрови їхні однодумці—поселенці з хутора Буда проводять екологічний ярмарок, в якому візьмуть участь і Чаукіни з Віронькою. Тоді й зустрінемося знову.
Перспектива є для всіх роботящих
— Справді, останнім часом у сільську місцевість перебираються з міста чимало людей, — ділиться спостереженнями секретар Мельниківської сільради Зоя Головко. — Я б їх поділила на такі групи: це сільська молодь, котра, поблукавши без свого житла містами і не знайшовши пристойної роботи і заробітку, повернулася додому. Батьки в такому разі купують молодим родинам у селі хату, і вони самостійно починають господарювати. Друга група: городяни-пенсіонери. Ці залишають міські квартири синам і донькам, а самі їдуть «на природу». Щоб знайти тишу і спокій, вирощувати на городі екологічно чисту продукцію і допомагати цим своїм дітям. Треті — це такі, як Антон і Ганнуся, котрі свідомо зробили свій вибір ще з юності. На хуторі Буда, який належить до нашої сільради, — продовжує Зоя Михайлівна, — живе ціле товариство екопоселенців. Перша десять років тому приїхала родина Письмаків, за ними — Гаршини, Юрченки, Дмитраченки... Це молоді сім’ї, котрі поміняли великі промислові міста на мальовничі краєвиди Холодного Яру. Вони займаються городництвом, садівництвом за новими екотехнологіями, опановують народні ремесла. Дехто з них працює у Національному історико-культурному заповіднику «Чигирин». Нонна Дмитраченко, одна з найактивніших громадських діячок Буди, — депутат нашої сільської ради. За вісім останніх років на хуторі народилися восьмеро дітей. Екопоселенці, по суті, відродили старовинну Буду. Крім того, — додала секретар сільради, — до нас на постійне місце проживання переїхала навіть родина з Австралії... («Голос України» розповідав про цю незвичайну сім’ю. — Авт.).
На думку Бориса Чаукіна, колишнього керівника підприємства, людини з двома «вишами», міграційний процес із мегаполісів до сільської місцевості найближчими роками посилиться. До переїзду спонукатимуть погіршення екології в місті, низькоякісна вода, іноді просто небезпечні для здоров’я харчові продукти, які пропонують супермаркети, енергетична криза і розвал у міському комунальному господарстві.
— До села переїдуть найактивніші, — переконаний Борис Олексійович. — Ті, хто не боїться роботи. Ті, хто перетворить сільську оселю на комфортну, європейського зразка. Одні займатимуться органічним землеробством, інші — птахівництвом, кроликівництвом. Будуть і такі, котрих захоплять зелений туризм, бджолярство, народні ремесла. Перспектива, гадаю, є для всіх, хто бажає пов’язати своє життя з природою і селом.
Коментар
Народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики і земельних відносин Сергій ТЕРЕЩУК:
— За результатами соцдослідження «Соціально-економічне становище українського села», яке провів Інститут Горшеніна, протягом останніх 10 років із міста до села переїхали трохи більш як 6 відсотків громадян. За цей само період із сільської місцевості до міста перебралися 2,6 відсотка. Отже, навіч новий міграційний потік, котрий потрібно підтримувати і розвивати. Насамперед своє слово має сказати держава, зацікавлена в тому, щоб сільські населені пункти не знелюдніли, а отримували нове дихання. Молодим родинам, які обрали місцем свого проживання село, необхідно надати державні пільгові довготермінові кредити, щоб вони мали змогу купити собі житло і завести господарство. На розвиток власної підприємницької діяльності також потрібна і консультативна, і матеріальна допомога. На жаль, стара державна програма «Власний дім» виявилася малоефективною, і на неї колишні городяни розраховувати ніяк не можуть. Тому я вважаю вкрай необхідним створити нову комплексну державну програму стосовно закріплення молоді на селі. Наступного року народні депутати-аграрники обов’язково візьмуться за цей проект.