...У столиці знову назріває будівельний скандал. Напередодні низка профільних будівельних компаній, які успішно здали в експлуатацію конкретні об’єкти, одержали від столичної влади такі собі «листи щастя». Ґрунтуючись нібито на експертних висновках, влада безапеляційно вимагає, щоб конкретні трудові колективи повернули до столичної скарбниці сотні мільйонів гривень, які нібито використані надлишково.
Обуренню будівельників немає меж. Вони називають такі дії відверто протиправними, і готові позивати до суду.
Хто ж має рацію? Для початку — про параметри проблеми.
Упродовж останніх десяти років українство інвестувало у розбудову та реконструкцію своєї столиці, за орієнтовними оцінками експертів, понад 100 млрд. гривень. Будівельна спільнота Києва своєю невтомною працею зуміла конвертувати ці солідні кошти у понад 12 млн. кв. м нового житла, у десятки нових та реконструйованих шкіл, лікарень, сучасних медичних центрів, у нові транспортні розв’язки, дороги, мости, у 12 нових станцій метрополітену (зокрема, і глибокого залягання вартістю до 600 млн. гривень кожна), електродепо, яке за обсягом виконаних робіт дорівнює ще трьом станціям «підземки» і т. д., і т. п. І це добре. Але за цим вельми респектабельним фасадом столичних інвестицій приховано чітко означену корупційну складову, яка, за оцінками тих само експертів, може сягати астрономічних 20—30% від інвестованого. І хоча державний контроль за будівництвом доведено до неймовірної щільності, суспільно значимого результату, як бачимо, немає. Це слугує своєрідним прикриттям для появи дедалі нових різновидів контролю, які винятково наполегливо «присусіджуються» до столичних інвестиційних мільярдів.
Особливо тяжко доводиться трудовим колективам, які цілком успішно працюють з державними інвестиціями. Йдеться, зокрема, і про т. з. «здешевлення» столичного будівництва, за яким приховується ціла низка відверто протиправних іпостасей.
Отже... Іпостась перша. Адміністративна
...У житті те «здешевлення» відбувається так. Коли той чи інший об’єкт уже збудований та успішно експлуатується, представники міської служби «Київдержекспертиза» (нагадаємо, що ця структура цілком підпорядкована столичній владі) виходять на «полювання» — тобто організовують «тотальні облави» на будівничих. У результаті з’являються дуже грізні фінансові претензії. Настільки грізні, що дух перехоплює! Історія знає випадки, коли на підставі експертизи вимагали, щоб конкретні організації (а відтак і їх трудові колективи) повертали... до 20% від вартості того чи іншого уже зданого в експлуатацію об’єкта. Нітрохи, звісно, не конфузячись. Чому таке «здешевлення», наголошують будівельники, є відверто протиправним?
...Бо початку робіт на всіх об’єктах завше передує процедура відкритих торгів з визначення найдешевшої пропозиції, найстисліших термінів та найсприятливішого порядку оплати.
...Бо з переможцем торгів укладається договір за ціною, яка не перевищує вартості робіт, визначеної проектно-кошторисною документацією (розроблена на базі Державних будівельних норм, затверджених Держбудом України).
...Бо вже виконані роботи підтверджено тисячами актів виконаних робіт, підписаних замовником та виконавцями (що свідчить про фактичне виконання робіт у повному обсязі, відповідно до проектних рішень).
...Бо вартість будівництва, яке ведуть за бюджетні кошти, значно нижча від вартості аналогічних робіт, де інвестором є комерційні фірми (а це напряму стосується також і середньомісячної зарплати персоналу та вартості машино-змін механізмів і машин).
...Бо держінвестиції, як правило, освоюють потужні будівельні компанії з бездоганною діловою репутацією та величезним досвідом, чия нормативна рентабельність сягає мізерних 5—6%, а реальна — і того менше.
Іпостась друга. Рекетирська
...Такими само протиправними є і конкретні механізми «здешевлення» столичного будівництва, ображаються будівельники. Рекетирську сутність цих механізмів чітко розкриває офіційний лист кількарічної давності до столичної влади добре знаних у нашій державі організаторів будівельної справи, заслужених та авторитетних людей, у т. ч. чотирьох Героїв України — В. Поляченка («Київміськбуд»), М. Орленка («Укрреставрація»), В. Петренка («Київметробуд»), І. Даниленка («Трест №6 «Київміськбуд»), а також інших відомих очільників, у т. ч. В. Жукова («Київавтодор»), М. Шавловського (КП «Київський метрополітен»), М. Ламбуцького («Київпастранс»), М. Васильцова (Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва), О. Охотнікова (Дирекція будівництва метрополітену), А. Гальчука («Київпідземшляхбуд») та інших.
Зауважмо: усі ці фахівці, які представляють цвіт будівельної галузі країни, однозначно стоять на позиціях чіткого, ефективного державного контролю за використанням інвестицій. Але, з іншого боку, ці поважні, авторитетні люди категорично проти перетворення винятково важливої державної процедури на тривіальний, даруйте, рекет від імені держави чи інвестора, на механізм сліпого, суто адміністративного «вибивання» грошей з будівельної спільноти столиці. А як інакше можна назвати «обмірювання» вже зданих в експлуатацію, яке плавно переходить
...В абсолютно безпідставне... «коригування» розцінок Державних будівельних норм (які застосовуються у затвердженій в установленому порядку проектно-кошторисній документації)?
...У необґрунтоване порушення застосування ресурсних елементних норм (затверджених Держбудом)?
...У заміну або довільне вилучення із розцінок окремих видів машин та механізмів, а також матеріалів, передбачених технологічним процесом?
...У заниження по окремих видах робіт нормативного часу роботи будівельників, механізаторів, а також машин та механізмів?
...У таке ж безпідставне заниження фактичної вартості матеріалів та вартості їхніх перевезень і т. д., і т. п...
Якщо таке, з дозволу сказати, «здешевлення» є правильним, тоді що таке широкомасштабне, всеохопне здирство та цілковитий безбаш, обурюються будівельники?
Іпостась третя. Правова
...Не витримує таке «здешевлення» жодної критики і з погляду закону, наполягають будівельники. Зрештою, хто дев’ять років тому своїм незаконним розпорядженням перетворив звичайну комунальну структуру на фактичну будівельну поліцію з такими шаленими повноваженнями і монопольним правом організовувати справжні облави на будівельників? Конкретні очільники КМДА!
У який спосіб вони це зробили? З’ясувалося, що
...Через відверте ігнорування ст.9 ЗУ «Про основи містобудування» (де вказано, що визначення порядку здійснення держконтролю у містобудуванні належить винятково до компетенції Кабміну України).
...Через порушення цілої низки та інших законів України, у т. ч. «Про інвестиційну діяльність», «Про столицю України — місто-герой Київ», «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», «Про захист економічної конкуренції», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»...
...Через зневаження відповідних постанов уряду та указів Президента.
Ось, виявляється, яким є «правове підґрунтя» для безпардонного і цинічного пограбування багатотисячної будівельної громади столиці!
А тепер найголовніше. Чи знали конкретні очільники про незаконність народженого ними «декрету»? Знали! На це чітко вказували і уряд, і Мін’юст, і Держбуд, і Держкомпідприємництва... Тоді чому так довго довелося боротися з ним столичній будівельній спільноті у супрязі з центральними органами влади — цілих дев’ять років? Чому «серійні» порушення чинного законодавства були такими милими душі і серцю деяких очільників? Як це корелюється із корупційною складовою столичних інвестицій? Адже у підсумку з’ясувалося, що відповідна служба не є незалежною та неупередженою експертною установою, що вона й організаційно, і фінансово залежна від одного з учасників інвестиційної діяльності — інвестора, що вона, як окремий суб’єкт господарювання, напряму підпорядкована міськвладі... Що ця служба, навіть не будучи у вичерпному переліку контролюючих органів, впродовж майже дев’яти років контролювала столичні будівельні інвестиції в розмірі понад 100 млрд. гривень. За рахунок... повноважень, тихенько «позичених» у самого уряду!.. А насправді, за рахунок грубих системних порушень чинного законодавства. Ось так!
Іпостась четверта. Людська
...І насамкінець: чи можна виправдати такі методи «здешевлення» будівництва столичних об’єктів? В жодному разі, протестують будівельники! Не випадково ж на нашому боці, кажуть вони, усі ці роки боротьби з пріснопам’ятним розпорядженням, а насправді, сваволею і самоуправством конкретних міських очільників, були і депутатський корпус, і Кабмін, і Мін’юст, і Держкомпідприємництва, і прокуратура, і суди різних рівнів.
До речі, як засвідчує практика, суди, як правило, вигравали саме будівельники. Таких прикладів дуже багато. Так, скажімо, було із безпідставними «претензіями» до ВАТ «Трест «Київміськбуд-6», коли інвестор несподівано зажадав, щоб будівельники... повернули йому аж... 18% коштів від обсягів уже виконаних робіт! Так було і з «претензіями» до концерну «Київпідземшляхбуд», якому інвестор не хотів сплачувати майже 7 млн. гривень... І т. д...
Звісно, сьогодні дехто може сказати: даруйте, шановні, але сумнозвісне розпорядження КМДА таки було відмінено як незаконне, службу «Київдержекспертиза» — реорганізовано (тепер вона називається КП «Київекспертиза»), а її надлишкові повноваження — забрано...
Усе правильно. Але в такому разі, з якого це дива біля вже зданих в експлуатацію об’єктів знову з’явилися ті самі люди, тієї ж структури, в якої «нібито відібрали» не передбачені законом повноваження? Чого це вони знову взялися за своє і такими ж, здавалося б, очевидно, протизаконними методами почали «здешевлювати» столичне будівництво? І, кажуть, уже «наздешевлювали» на добру сотню мільйонів гривень...
Як це назвати??
Отже, чорна ера будівельної поліції і тотальних «адміністративних облав» на ратаїв будівельної ниви знову повертається?