Минулої п’ятниці столичній публіці представили новий амбітний проект комплексу «Мистецький Арсенал». 2012-го в України буде «двійня» важливих подій: футбольний чемпіонат і бієнале. Це міжнародний арт-форум під склепінням старовинного заводу, перший проект такого рівня в нашій історії. Акцент робитимуть саме на будівлі, тому майбутнє дійство нарекли «ARSENALE».
Україна стане дебютанткою в міжнародній мистецькій спільноті. Тож правити бал доручили куратору з Великобританії Девіду Еліотту, який належить до найвпливовіших у світі та працював над бієнале та музеями сучасного арту в Сіднеї, Токіо та Стокгольмі. Серед організаторів — «монстри» від культури: Мінкульт і КМДА. Бієнале з’явиться на світ раніше за Євро і триватиме з 17 травня до 30 липня. Тож Київ приміряє не лише футбольну форму, а й діловий костюм та коктейльну сукню для закордонних гостей.
На думку куратора, сприйняття України як пострадянської держави -вбрання безнадійно застаріле. Аби його «перешити», взяли глобальну тему: «Найкращий час, найгірший час. Відродження та Апокаліпсис у сучасному мистецтві». Виставка матиме чотири розділи: «Невтомний дух», «В ім’я порядку», «Плоть» і «Неспокійний сон». Ми побачимо, як людина черпає сили з вірувань, міфів та уявлень про Всесвіт, забуваючи про раціональне. Як влада натомість створює корисливі ієрархії та приборкує культуру. Чого потребує людське тіло з його апетитами, жаданнями й обмеженнями. Як людина сахається від нічних кошмарів і передчуття катастрофи, котру не в змозі відвернути.
Списку художників, які це втілять, ще немає. Девід Еліотт обіцяє не імена, а розкриття теми в дусі будівлі.
— Ми вирішили створити щось з ефектом бомби. Нам потрібно все й одразу, — натхненно ділиться генеральний директор Мистецького Арсеналу Наталія Заболотна. — Саме бієнале змушує весь арт-світ приїхати до тієї країни, де він відбувається. На це впливають ініціатор, державна підтримка та ім’я куратора. Венеційський бієнале за 6—8 місяців відвідали 15 мільйонів туристів, але йому 110 років. Ми очікуємо прийняти від 300 до 500 тисяч поціновувачів мистецтва. Основна вимога — мінімум 15% робіт місцевих художників, тобто наші «автоматом» отримують перепустку на світову сцену, де досі представлені не були. Бюджет зараз формується, ми хочемо дотягнути, принаймні, до російського бієнале, який коштував від 4 до 5 млн. дол. Працюємо зараз, як студент на заліковку: до багатих людей надзвичайно важко достукатися, а самі вони до нас не прийдуть.
«Бієнале — як хатній улюбленець: якщо завів, то назавжди», — каже куратор Девід Еліотт. Але перш ніж завести тваринку, прибирають у хаті.
За словами Наталії Заболотної, Мистецький Арсенал належить до першої черги будівель, які ремонтують до Євро-2012 і мають здати 1 травня.
Нарешті доведуть до ладу перший поверх (нині функціонує близько 50% його території) і частково — другий поверх. Тож не менше третини Арсеналу та території довкола нього стануть повноцінним музеєм. Адже хоч би яка була подія, принцип той самий: на людей подивитися й не осоромитися.