З 1 вересня акцизи на бензини моторні підвищилися на 37,9% — із 132 євро за тонну до 182 євро за тонну. Це відбулося через те, що втратила чинність поправка в Податковий кодекс про дію знижених акцизів на бензин, що діяла з квітня 2011 року.
Міністр енергетики і вугільної промисловості Юрій Бойко виключає підвищення роздрібних цін на нафтопродукти. «У нас є певний запас міцності, і ми не чекаємо підвищення ціни», — сказав Бойко, зазначивши, що сьогодні маржа на бензин на заправках становить 220—240 дол. за тонну, а після запровадження мита вона скоротиться.
Експерти прогнозують, що зростання цін усе-таки відбудеться. Правда, через кілька тижнів. Зокрема, вартість бензину А-95 може збільшитися до 10,70—10,80 грн./літр.
Акциз на важкі дистиляти (дизпаливо) з умістом сірки більше 0,2% зріс із 60 євро/тонна до 90 євро/тонна, з умістом сірки 0,035—0,2% — з 39 євро/тонна до 69 євро/тонна, з умістом сірки більше 0,005—0,035% — з 32 євро/тонна до 62 євро/тонна, а з умістом не більше 0,005% — з 22 євро/тонна до 42 євро/тонна. Новий Податковий кодекс передбачає, що з 2012 року акцизи на бензини мають бути підвищені на рівень прогнозної інфляції — до 198 євро за тонну.
Ні про яке зникнення бензину, у світлі припинення терміну дії закону про знижені акцизи, сьогодні не може бути мови, вважає глава консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
«Загалом, я здивований нагнітанням паніки. Я вважаю, що ні про яке зникнення бензину сьогодні мова не може йти, бо оператори ринку напередодні нових ставок акцизу зробили хороші запаси. Цих запасів повинно вистачити для того, щоб нормально пережити перехідний період.
Друге, у найближчі два-три тижні ми точно не побачимо ніякого подорожчання. Подорожчання можливе в третій декаді вересня, та й то, я впевнений, що це не буде цілковите перекладання нових ставок на споживача, а це близько 50 коп. на літрі бензину, і порядком 30 коп. на дизелі. По дизелю, я вважаю, що підвищення податку взагалі може залишитися непоміченим, оскільки наявна торговельна націнка дозволить компенсувати підвищення. Що стосується бензину, то 50 коп. навряд чи зможуть пройти так непомітно. Частину з них однаково буде компенсовано, і в результаті підвищення становитиме 20—30 копійок. Щодо довгострокових прогнозів, як будуть змінюватися ціни на бензин до кінця року, то тут усе залежить від світових цін на нафту», — сказав Сергій Куюн.
Президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів» Леонід Косянчук нагадує ще про один фактор, який може вплинути на ціни. 6 вересня міжвідомча комісія з розслідування імпорту нафтопродуктів має прийняти рішення щодо обмеження імпорту палива. «Якщо рішення це буде прийнято, ми одержимо в результаті ще плюс 1,30 грн. на літрі 95-го бензину», — сказав Косянчук. Зазначимо, що ще навесні, коли тільки розпочалося це розслідування, експерти оцінювали обсяги імпортного палива на українському ринку на рівні 35—40%. Наразі внутрішнє виробництво забезпечує близько 30% споживання. У той час як усе інше — імпорт. Такий перекіс, до речі, створює ще один ризик, про який поки що не говорять експерти паливного ринку.