Безплатна медицина давно перетворилася на міф, у який майже ніхто не вірить, але продовжують згадувати. Сучасна економічна ситуація в Україні диктує свої умови. Ринкові відносини передбачають зовсім новий формат обслуговування, до того ж для всіх. Купуючи товари в магазині, всі звикли розраховуватись на касі. Так, у випадку медичного обслуговування також ідеться про конкретні послуги, які громадяни змушені купувати.
Той варіант безплатної медицини, який працює сьогодні, себе не виправдовує. Громадянам доводиться чекати у довгих чергах, а, отримавши поради лікаря у державній поліклініці або лікарні, усе одно витрачати купу грошей на подальше лікування. Аби не залишитися покинутим без уваги, варто додатково «стимулювати» медичний персонал. До того ж розцінки та види «стимулювання» інколи пред’являють ледь не у вигляді меню чи рахунку за послуги. Така «безплатна медицина» виходить ще й дорожче, аніж деякі варіанти лікування у приватних клініках.
Варто врахувати, що лікар отримує зарплатню від держави плюс «винагороду» від клієнта — його послуги оплачуються двічі. Занедбана та корупційна система медичного обслуговування має низку причин на таке функціонування: мізерне державне фінансування галузі охорони здоров’я, низькі заробітні плати медичних працівників, ментальність та звички громадян. Та це смертельно небезпечно, коли у людини немає коштів на «стимулювання», а допомога потрібна негайно.
Виходом з цього зачарованого кола може стати повний перехід на ринкову модель — медичні послуги буде відкрито оплачувати клієнт, як і будь-які інші послуги для громадян України. Великим плюсом є те, що людина наперед може знати кому, скільки і головне за що вона заплатить гроші. Буде можливість уникнути додаткових сюрпризів та витрат. А головне — можна буде вимагати відповідної якості обслуговування та гарантій послуг.
У разі виникнення проблем, можна буде звернутися до суду та з’ясувати все відкрито. Лікарні не триматимуть спеціалістів, яким не довіряють клієнти. Зарплатні справжніх фахівців досягнуть гідного рівня. І найцікавіше, що ціни на послуги не будуть набагато вищими за ті суми, які нині витрачають громадяни на подарунки, або передають у конвертах.
Хоча не все буде ідеально. Зрозуміло, що не кожен та завжди зможе знайти певну суму грошей на лікування, особливо коли потреба в лікуванні виникає несподівано.
В Україні послугами добровільного медичного страхування користується вже значна кількість населення. Проте якість цих послуг аж ніяк не завжди виправдовує надії. Наприклад, труднощі можуть виникнути, коли вам нагально потрібно купити ліки і ви розраховуєте на відшкодування їхньої вартості від страхової компанії. Внутрішні неузгодженості та відсутність договорів між страховими компаніями, лікарнями та аптеками не повинна впливати на інтереси споживачів страхових та медичних послуг...
Державне регулювання питань страхової медицини має внести низку правок для вдосконалення діяльності страхових компаній та захисту інтересів громадян. Основне завдання державного регулятора — налагодити систему так, щоб кожна застрахована особа гарантовано і без зайвої біганини отримувала повний спектр послуг, передбачений страховим договором. Страховий поліс — це гарантія безпеки, а не квиток до кількох кіл пекла, біганини та доказів власної хвороби.
Нині розробляється нова редакція Закону «Про страхування», в якій необхідно передбачити всі моменти і закласти основу нової системи. Громадяни не повинні принижуватись перед страховою компанією в разі необхідності отримання страхового покриття. Усе навантаження з оформлення відповідних документів — це робота страхових агентів або брокерів. Закон має захищати інтереси передусім споживачів послуг — громадян України.
Андрій ПІНЧУК,народний депутат України.