33-й день народження морський торговельний порт «Южний» зустрів, як то кажуть, у святковому настрої: на сьогодні він є лідером серед портів України. Начальник порту Олександр Лагоша, котрий очолив його рік тому, не приховує — через кризу, що позначилася на обсягах морських перевезень, довелося працювати, і вдень, і вночі. Працювати всім — докерам, механізаторам, інженерно-технічним службам. Підсумки минулого року й виробничі показники першого півріччя року нинішнього свідчать — для морського торговельного порту «Южний» криза й кризові часи залишилися позаду.

 

Закордонні партнери повірили в надійність «Южного»

— Портовикам в 2010 році, — розповів «Голосу України» Олександр Лагоша, — вдалося перевиконати річний план з вантажообігу. Через причали порту було перевалено 18 мільйонів 220,6 тисячі тонн вантажів. В «Южному» зафіксовано найвищу зарплату в галузі — вона становить 5304 гривні.

Закордонні партнери повірили в надійність портовиків «Южного» і почали повертати вантажні потоки в Україну.

У серпні минулого року після річної перерви в порту з’явилася руда з Лебединського та Михайлівського гірничо-збагачувальних комбінатів. Щомісячна переробка рудних вантажів одразу зросла в сім разів. На сьогодні — це просто фантастичний результат.

Сміливим для кризових часів виявилося рішення керівництва порту «Южний» залучати до обробки вантажів великотоннажні судна. У вересні минулого року в акваторію порту «Южний» зайшло найбільше за 33 роки судно завдовжки 315 метрів, з дедвейтом 208,95 тисячі тонн. Балкер-велет завантажився в Україні 140 тисячами тонн залізорудного концентрату. Завдяки застосуванню технології дозавантаження суден з осадкою більш як 14,5 метра на зовнішньому рейді порт одержав можливість формувати повні суднові партії обсягом до 200 тисяч тонн.

Таке рішення «южненських» портовиків про дозавантаження у відкритому морі суден-велетів миттєво помітили на світовому ринку морських перевезень. Вантажовласники дедалі частіше почали змінювати орієнтири з морського торговельного порту Констанца (Румунія) на порт «Южний». І це одразу позначилося на обсягах обробки вантажів у першому півріччі нинішнього року.

— Порт встановив новий рекорд перевалки вантажів за шість місяців, — розповів начальник порту Олександр Лагоша. — І сьогодні він становить 11 мільйонів 149,6 тисячі тонн. З початку року оброблено 446 суден, на причальних фронтах і комплексі вагоноперекидача — 93 тисячі 361 вагон.

Ну, і не можна не сказати про те, що в системі порто-флоту з’явилися два нові буксири-кантовщики. Вони були замовлені в голландській компанії «Дамен Шиппьярдс» і виготовлені на верфях Галаца (Румунія). Названо судна іменами Євгена Яковця й Геннадія Савельєва — заслужених портовиків, з якими пов’язане народження й становлення підприємства. Придбання буксирів обійшлося порту в 20 мільйонів євро, а очікуваний прибуток становитиме 2 мільйони євро на рік.

— 2011 рік стане роком повторення успіхів? — запитую у Олександра Лагоші.

Відповів на нього керівник порту впевнено й оптимістично: «Ні, це буде не рік повторення, а рік кроків до вершини».

Відчувається, що в трудового колективу з’явилася не просто впевненість у завтрашньому дні. Портовики розповіли мені, що порт став для них долею й біографією. І вони зроблять усе, що в їхніх силах для того, щоб підприємство працювало й стало лідером не тільки в Україні, а й у басейні Чорного моря.

Ключ до завтрашніх успіхів —на морському дні

Отже, який день завтрашній морського торговельного порту «Южний»?

Олександр Лагоша каже, що ключ завтрашнього дня лежить на морському дні. Сказано ці слова не заради гарної фрази. У планах порту — доведення глибини підхідного каналу й акваторії до 19 метрів. На першому інвестиційному форумі ТРАСЕКА відбулася презентація техніко-економічного обґрунтування проекту розвитку порту «Южний». У травні було оголошено тендер на розробку проекту реконструкції й створення нових елементів підхідного й внутрішнього каналу з розворотним колом, а також операційних акваторій причалів №№ 5,6,8,9. Тендер виграв «ЧорноморНДІпроект».

Реалізація цього проекту, вважають фахівці, може кардинально змінити ситуацію із заходом великотоннажних суден. Сьогодні вони прямують у Констанцу, де глибина підхідного каналу становить 20 метрів. Після завершення робіт в Аджаликському лимані, де знаходиться порт «Южний», судна-великотоннажники почнуть регулярно заходити в Україну.

Як розповів Олександр Лагоша, на роботи з поглиблення підхідного каналу знадобиться два роки. Але їхній початок поки що покрито мороком бюрократичного туману: дуже складно в короткий термін оформити пакет дозвільних документів на початок робіт.

Паралельно з роботами з поглиблення підхідного каналу в порту серйозно прораховують варіанти забезпечення стабільного й гарантованого вантажопотоку. А гарантувати його може тільки приватний інвестор. Порт готовий приймати інвестиції 24 години на добу.

Держава, будучи власником портів, вкладає кошти в розвиток акваторії порту й зведення гідротехнічних споруд. А приватний інвестор готовий вкладати кошти в будівництво потужностей з перевалки вантажів. Інвестор готовий мати втрати з їхньої експлуатації, і, звичайно, він зацікавлений у забезпеченні стабільного вантажопотоку.

Ця схема не нова й використовується у світовій практиці не один десяток років. В Україні вона не працює. Чому?

— Ми, портовики, якщо говорити чесно, стомилися чекати, коли Верховна Рада ухвалить закон «Про порти». Саме цей закон повинен встановити всі правила взаємин державних портів із приватними інвесторами. Без інвестицій подальший розвиток портів просто неможливий, — заявив начальник морського торговельного порту «Южний» Олександр Лагоша.

У порту «Южний» є надійний партнер — компанія «Портінвест», яка оголосила про будівництво термінала в Аджаликському лимані. Реалізація інвестиційного проекту з будівництва нового приватного термінала вкрай вигідна для державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний». Парадокс? Ні. Річ у тім, що збільшиться суднозахід, з’являться нові статті доходів, пов’язані із платою за користування приватним інвестором причалами, що належать державі, і платою за користування землею, на якій інвестор розмістить свою техніку. Сьогодні обсяги перевалки в порту всіх видів вантажів становлять близько 18 мільйонів тонн. А у разі запуску нового приватного термінала сукупний обсяг вантажоперевалки становитиме 30 мільйонів тонн. Як то кажуть — дві великі різниці!

Морський торговельний порт «Южний» уже давно пройшов етап кризи. Підприємство працює й сьогодні думає про завтрашній день — про наповнення держбюджету, про зростання зарплати для працівників, про соціальні програми. І все в портовиків збудеться. Вони це точно знають!