Гарна новина для автомобілістів — після того, як набере чинності закон № 3565-VІ, а станеться це 14 серпня цього року, — відпаде необхідність проходити обов’язковий техогляд. Утім, це стосується не всіх — легкові автомобілі, що перевозять пасажирів і вантажі у комерційних цілях, повинні будуть діагностуватися раз на два роки, таксі та вантажівки — раз на рік, автобуси — раз на півроку. Власникам цих транспортних засобів для проходження техогляду більше не потрібно буде звертатися до МРЕВ. Перевірити свій автомобіль можна буде на приватних СТО, що мають відповідний дозвіл. Держава лише видаватиме дозволи техстанціям, в інших питаннях участі не братиме, тож називатиметься техогляд не «державним», як було раніше, а «обов’язковим».

Утім, нововведення не означають, що відтепер можна буде не слідкувати за технічним станом свого авто. ДАІ активно закуповує мобільне обладнання, що дасть змогу перевірити технічний стан транспортних засобів просто на дорозі.

У «польових» умовах

Правила дорожнього руху, як і раніше, забороняють керувати автомобілем, що має певні несправності, такі як: непрацюючі фари темної пори доби, несправності гальмівної системи, рульового керування тощо. За це передбачено штраф від 340 до 425 гривень. За повторне порушення вас можуть позбавити права керувати транспортним засобом на півроку і навіть заарештувати. Однак для того щоб діагностувати несправний автомобіль на дорозі та притягнути недбалого водія до відповідальності, автоінспекції мало мати сучасне обладнання. Потрібно, щоб законодавство передбачало процедуру перевірки автомобілів. Інспектор повинен мати законні підстави змусити водія надати свій автомобіль для огляду, мати можливість перемістити автомобіль у більш зручне місце — адже не на узбіччі перевірятимуть гальмівну систему. Нині таких прав у інспекторів ДАІ немає, а отже, поки не будуть внесені зміни до законів «Про дорожній рух», «Про міліцію» та до Правил дорожнього руху, вимоги про проведення техогляду на дорозі можна ігнорувати. Якщо ж інспектор все-таки має намір затримати вас для проведення діагностики, поцікавтеся — на яких підставах він це робить, а також зверніть увагу на те, що його дії мають ознаки перевищення влади та службових повноважень, а за це передбачено кримінальну відповідальність (ст. 365 Кримінального кодексу України).

Страховики не проводитимуть «свій» огляд

Нині активно обговорюється питання: як поведуть себе страхові компанії у зв’язку зі скасуванням державного техогляду? Раніше поліс автоцивілки можна було придбати на будь-який автомобіль, незалежно від його технічного стану, і таку політику страховиків можна було зрозуміти — за станом транспортних засобів стежило ДАІ. Погано стежило, часом з корупційними зловживаннями, але все ж таки стежило. Тепер страхові компанії, виписуючи поліси цивільної відповідальності, можуть поставити собі логічне запитання — а на які автомобілі виписуються поліси, який їх технічний стан? І чи не призведе безрозбірливе страхування «наосліп» до збільшення ризиків та фінансових втрат компаній? Відповідь на це запитання ми дізнаємося лише згодом, коли ДАІ матиме статистику дорожньо-транспортних пригод, а страховики підсумують результати своєї фінансової діяльності. Поки що достеменно відомо лише одне — закон не вимагає для оформлення страховки проводити огляд авто.

Сплату штрафів контролюватиме не ДАІ, а виконавча служба. І це не найгірше...

Скасування «класичного» державного техогляду є безумовним позитивом. Утім, як завжди, в бочці меду мусить бути ложка дьогтю — є один нюанс, що може побічно негативно позначитися на водіях. Йдеться про штрафи за порушення правил дорожнього руху. Раніше їх сплату контролювало ДАІ під час проходження чергового техогляду: якщо ви не сплатили штраф, вам запропонують зробити це, і інцидент буде вичерпано. Тепер сплату штрафів контролюватиме виконавча служба і робитиметься це за загальними правилами. А отже, якщо у вас є борг у сплаті адміністративного штрафу, до вас можуть застосувати засоби впливу: заарештувати ваш автомобіль або помешкання, заморозити банківські рахунки тощо. Спілкування з державним виконавцем навряд чи буде для вас приємним, а тому треба бути уважним і вчасно сплачувати штрафи, а ще краще — не порушувати. Адже є висока ймовірність того, що скасування техогляду може негативно вплинути на аварійну ситуацію на дорозі, а це може поставити питання про відновлення державного техогляду. Тож будьмо відповідальними.

Фотоетюд Андрія НЕСТЕРЕНКА.