Про особистий прийом громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій у Верховній Раді України під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання
Відповідно до графіка особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій у Верховній Раді України під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання у приймальні Верховної Ради України відбулося 33 особисті прийоми громадян, які провели голови, перші заступники, заступники голів комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України, народні депутати України.
У зв’язку зі створенням депутатської групи «Реформи заради майбутнього» у Верховній Раді України відділом з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України було проведено відповідну організаційну роботу. Визначено дату особистого прийому громадян головою групи народним депутатом України Рибаковим І. О., внесено зміни до графіка особистого прийому громадян головами парламентських комітетів, головами депутатських фракцій у Верховній Раді України під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання, які було оприлюднено на веб-сайті відділу з питань звернень громадян та у приймальні Верховної Ради України.
Загалом на особистих прийомах побували 387 відвідувачів, від яких отримано 443 звернення, з яких 371 — письмове та 72 — усні.
Це на 110 відвідувачів та 158 звернень більше, ніж під час роботи сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання та відповідно на 169 відвідувачів та 204 звернення більше, ніж під час роботи шостої сесії Верховної Ради України шостого скликання. Переважна більшість громадян, які відвідали приймальню Верховної Ради України, — мешканці м. Києва (216 осіб), Київської (43) Донецької (24) та Чернігівської (22) областей.
Під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання відвідувачі подали головам парламентських комітетів, головам депутатських фракцій у Верховній Раді України 52 колективні звернення, які підписали 172 громадянина. 195 заяв і скарг, або 44 відсотки загальної кількості звернень, поданих відвідувачами на особистих прийомах, виявилися повторними. Це свідчить про те, що органи державної виконавчої влади, правоохоронні та судові органи, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування приділяють недостатню увагу зверненням громадян, часто відмовляють у розгляді та вирішенні по суті їхніх законних вимог.
Аналізуючи кількісний склад звернень громадян на особистих прийомах до керівництва парламентських комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України, варто відзначити їх постійне збільшення від одних і тих самих осіб.
Найбільше громадян зверталися до керівництва депутатських фракцій. Зокрема, члени депутатської фракції Партії регіонів у Верховній Раді України народні депутати України Горбатюк А. О., Єгоров О. М., Єгоренко Т. В., Касянюк О. Р., Толстенко В. Д. прийняли 54 відвідувачі. До членів депутатської фракції «Блок Юлії Тимошенко-«Батьківщина» у Верховній Раді України народних депутатів України Лемзи В. Д., Шишкіної З. Л., Шлемка В. Д. та першого заступника голови депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України народного депутата України Матвєєва В. Г. звернулися відповідно 29 та 23 особи.
Серед керівництва парламентських комітетів найбільше громадян прийняв голова Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Сушкевич В. М. — 40 відвідувачів. До члена Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя Келестина В. В. та голови Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Бевза В. А. звернулися відповідно 34 та 31 особа. До члена депутатської групи «Реформи заради майбутнього» у Верховній Раді України народного депутата України Камчатного В. Г. звернулися дев’ять відвідувачів.
Упродовж лютого—червня 2011 року до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України звернулися 259 пенсіонерів, 65 безробітних, три працівники бюджетної сфери, по два робітники, державні службовці, по одному підприємцю, селянину. З їхнього числа по захист та допомогу зверталися переважно соціально незахищені категорії громадян. Зокрема, отримано 83 звернення від інвалідів І—ІІІ груп, 36 — ветеранів праці, 29 — дітей війни, 13 — інвалідів війни, дев’ять — одиноких матерів, шість — багатодітних сімей, по чотири — учасників бойових дій, учасників війни, три — осіб, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, два — учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, одне — від інваліда Великої Вітчизняної війни.
Як свідчить аналіз, на характері пропозицій, заяв та скарг громадян до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України значною мірою позначилися недостатня правова підготовка населення та безпідставна відмова в розгляді звернень громадян по суті порушених ними питань працівниками органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, фінансова та політична криза, дефіцит бюджетних коштів, зниження життєвого рівня населення, зростання інфляції, безробіття.
Загалом під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання на особистих прийомах голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України відвідувачами порушено 458 питань.
За статистикою, найчастіше відвідувачів турбують проблеми забезпечення законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян. Протягом лютого—червня 2011 року заявниками порушено 157 питань цієї тематики, що становить 34,3 відсотка загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України. Громадяни продовжують скаржитися на діяльність представників судової гілки влади, зокрема, на порушення норм процесуального права, винесення неправомірних рішень та вироків, на хабарництво, тяганину в судах. Непоодинокими є звернення з приводу корупційних дій працівників правоохоронних органів, фальсифікації ними кримінальних справ, тяганини зі слідством, нарікання на самоусунення працівників прокуратури всіх рівнів від здійснення нагляду за додержанням і належним застосуванням законів, формальне ставлення до виконання своїх службових обов’язків, на відписки та відсутність належного реагування на звернення громадян.
Тематичний аналіз пропозицій, заяв і скарг громадян свідчить, що однією із найневрегульованіших залишається соціальна сфера. Кількість питань щодо соціального захисту становила 80, або 17,5 відсотка загальної кількості питань, порушених відвідувачами на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України. Більшість громадян похилого віку вважають, що держава не повною мірою забезпечує їм належний рівень пенсійного забезпечення, вимагають встановити соціальну справедливість у розмірах пенсій, наголошують на необхідності внесення змін до чинного пенсійного законодавства. Таких звернень надійшло 27, або 33,8 відсотка загальної кількості питань з цієї тематики.
Значна кількість відвідувачів з-поміж незахищених верств населення зверталися щодо надання матеріальної допомоги, здебільшого на лікування, придбання ліків, продуктів харчування, на навчання дітей, ремонт житла тощо — 13 (16,3 відсотка).
Як свідчить аналіз, у зверненнях громадян під час особистих прийомів у лютому—червні 2011 року порушено 61 питання, або 13,3 відсотка їх загальної кількості, щодо проблем житлової політики.
Серед них переважають звернення щодо забезпечення житлом громадян, які мають право на його одержання (52, або 85,3 відсотка загальної кількості питань з цієї тематики). Відвідувачів також турбують непоодинокі випадки порушення в регіонах норм містобудування, забудови та реконструкції житла, вони переймаються проблемами будівництва соціального житла для малозабезпечених верств населення, ремонту житлового фонду.
За даними статистики, значне місце під час особистих прийомів займають звернення з питань фінансової, податкової, митної політики (24, або 5,2 відсотка їх загальної кількості). Насамперед це питання щодо повернення заощаджень, діяльності комерційних банків, податкової адміністрації — 19, або 79,2 відсотка загальної кількості питань з цієї тематики. У більшості звернень мова йде про необхідність розв’язання проблем, породжених фінансово-економічною кризою, передусім у банківській системі України, внесення змін до законодавства. Відвідувачі просять захисту від свавілля державних та комерційних фінансових установ, які всупереч чинному законодавству відмовляють вкладникам у поверненні їхніх коштів.
Значне місце під час особистих прийомів займають звернення, в яких порушуються питання аграрної політики і земельних відносин (22, або 4,8 відсотка від їх загальної кількості).
Насамперед це питання порушення права власності на землю, приватизації земельних ділянок, набуття на підставі цивільно-правових угод, безоплатної передачі, прийняття спадщини, виділення паю, захисту прав на землю, вирішення земельних спорів, внесення змін до законодавства щодо продажу земель сільськогосподарського призначення — 16, або 72,7 відсотка загальної кількості питань з цією тематикою.
Як свідчить статистичний аналіз, болючими залишаються питання охорони здоров’я (16, або 3,5 відсотка загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах), особливо питання бездіяльності працівників охорони здоров’я, неналежного ставлення до хворих, забезпечення засобами лікування та протезування, направлення на лікування до медичних установ України та за кордоном, роботи мережі лікарняних установ та забезпечення їх медичним обладнанням — 13, або 81,3 відсотка загальної кількості питань цієї тематики.
Досить істотною залишається кількість заяв і скарг щодо питань праці та заробітної плати, в тому числі щодо порушень чинного законодавства при звільненні та поновленні на роботі, призначенні та виплаті регресу, оплаті праці, виплаті заборгованості із заробітної плати, діяльності служб зайнятості населення. Так, під час особистих прийомів у лютому—червні 2011 року їх отримано 14, або 3,1 відсотка загальної кількості питань.
На часі залишаються звернення, що стосуються питань екології та природних ресурсів (12, або 2,6 відсотка від їх загальної кількості). Насамперед це питання збереження парків, скверів, зелених насаджень, охорони повітряного басейну, лісів та водоймищ, прирічкових територій, ліквідації радіаційного забруднення, реалізації плану робіт зі зняття ЧАЕС з експлуатації.
На особистих прийомах відвідувачів турбують проблеми комунального господарства. У зверненнях громадян порушено 10 таких питань, або 2,2 відсотка їх загальної кількості. Найактуальнішими серед них залишаються питання опалення, газифікації, забезпечення паливом, водопостачання, експлуатації, утримання, ремонту державного і житлового фонду та комунальних мереж, внесення змін до чинного законодавства.
Усі письмові звернення громадян, отримані під час особистих прийомів, розглядалися й опрацьовувалися в секретаріатах парламентських комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України. За результатами особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій у Верховній Раді України давалися відповідні доручення, які разом із зверненнями громадян надсилалися до відповідних органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Відділом з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України отримано 332 відповіді від органів державної влади та органів місцевого самоврядування за результатами розгляду звернень громадян, поданих на особистих прийомах, 39 звернень перебувають на контролі.
Відділ з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України.