Парламент опрацьовує пакет антикорупційного законодавства
 
Верховна Рада України прийняла в першому читанні пакет законопроектів, спрямованих на посилення боротьби з корупцією. Це спільна законодавча ініціатива Президента та уряду, погоджена з депутатськими фракціями та групами. У вівторок, 14 жовтня, в останні дні каденції нинішнього скликання, парламент має ухвалити антикорупційний пакет у цілому. Таке завдання поставив перед депутатами Голова Верховної Ради Олександр Турчинов, доручивши профільним парламентським комітетам доопрацювати антикорупційний пакет до прийняття у другому читанні та в цілому за скороченою процедурою. Які ж основні кроки запропоновано для боротьби з корупціонерами, хабарниками та іншими нечистими на руку чиновниками та можновладцями?
 
Антикорупційне бюро
 
Законопроектом №5085 «Про систему спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції» передбачено створення нового державного правоохоронного органу — Національного антикорупційного бюро України (Національного бюро), яке розпочне роботу з 1 січня 2015 року.
Завдання Національного бюро
Розслідування корупційних правопорушень високопосадовців, чиновників органів місцевого самоврядування (у розмірі понад 600 мінімальних зарплат, на сьогодні — понад 600 тисяч гривень)
Досудове розслідування віднесених до його підслідності кримінальних правопорушень
Проведення оперативно-розшукових заходів.
До підслідності Національного бюро належатиме:
досудове розслідування корупційних та інших суміжних злочинів.
Кримінальна справа належатиме до підслідності Національного бюро, якщо злочин вчинено:
народним депутатом України
Прем’єр-міністром України або членом Кабінету Міністрів України, першим заступником та заступником міністра
Головою Національного банку України, його першим заступником та заступником, членом Ради Національного банку України
Секретарем Ради національної безпеки і оборони України, його першим заступником та заступником
державним службовцем І та ІІ категорій посад чи прирівняних до них
депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатом обласної ради, міської ради міст Києва та Севастополя, посадовою особою місцевого самоврядування І та ІІ категорій посад
суддею Конституційного Суду України, суддею суду загальної юрисдикції, народним засідателем або присяжним (під час виконання ними цих функцій), Головою, членами, дисциплінарними інспекторами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Головою, заступником Голови, секретарем секції Вищої ради юстиції, іншим членом Вищої ради юстиції
Генеральним прокурором України, його заступником чи помічником, прокурором, слідчим, керівником структурного підрозділу Генеральної прокуратури України, прокурором Автономної Республіки Крим, міст Києва і Севастополя, області та його заступником чи керівником структурного підрозділу
особою вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної кримінально-виконавчої служби, органів та підрозділів цивільного захисту, митної служби, посадовою особою органів державної податкової служби ІІІ рангу і вище
військовослужбовцем вищого офіцерського складу Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України
керівником суб’єкта великого підприємництва, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків.
Штат Національного бюро
Загальна чисельність — 700 чоловік, 7 регіональних офісів
Зарплати співробітників — від 18 тисяч гривень
Усіх співробітників раз на рік перевірятимуть на доброчесність на детекторі брехні та перед вступом на службу тестуватимуть для психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа. 
Директор Національного бюро
Призначається Президентом України на конкурсних засадах строком на 7 років, на один термін, без права вдруге посідати цю посаду
Не має права входити до жодної політичної партії і упродовж останніх п’яти років обіймати керівні партійні посади 
Зарплата — 60 тисяч гривень.
До складу конкурсної комісії, яка подаватиме Президенту кандидатуру на посаду директора Національного бюро, увійде дев’ять чоловік — по три від Президента, Верховної Ради і Кабінету Міністрів України.
Національне бюро двічі на рік подаватиме Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України та Президенту України і оприлюднюватиме звіт про свою діяльність разом із висновком до нього Ради громадського контролю при Національному бюро.
Антикорупційні механізми
Законопроектом №5113 про запобігання корупції передбачено створення центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізацію державної антикорупційної політики, — Національної комісії з питань запобігання корупції (Національна комісія).
Національна комісія:
Колегіальний орган, до складу якого входить п’ять членів
Розробляє Антикорупційну стратегію на основі аналізу ситуації щодо корупції
Членом Національної комісії може бути громадянин України, не молодший 35 років, який має вищу освіту, володіє державною мовою та відповідає професійним критеріям
Члени Національної комісії призначаються на посаду Кабінетом Міністрів України строком на чотири роки за результатами конкурсу
Одна і та ж особа не може обіймати цю посаду понад два строки підряд.
Засідання Національної комісії проводяться не рідше одного разу на тиждень. Верховна Рада України щороку не пізніше 1 червня проводить парламентські слухання про боротьбу з корупцією, затверджує та оприлюднює щорічну національну доповідь щодо реалізації засад антикорупційної політики.
Для виконання Антикорупційної стратегії Національна комісія розробляє державну програму боротьби з корупцією, яку затверджує Кабінет Міністрів України і яка щорічно переглядатиметься.
Порядок подання декларацій про доходи і відповідальність:
Члени уряду подаватимуть декларації в електронній формі, з ними можна буде ознайомитися в Інтернеті у відкритому доступі
Перевірка декларацій здійснюватиметься упродовж 60 днів після їх подання
За подання неправдивої інформації — позбавлення волі строком до двох років, за незадекларовані подарунки — штраф у розмірі від 100 до 200 неоподаткованих мінімумів доходів (на сьогодні — 1700—3400 гривень) та конфіскація подарунків
У разі звільнення за корупційною статтею, чиновник втратить право на пенсію держслужбовця
Оцінка стану виконання Стратегії здійснюватиметься щороку за результатами парламентських слухань у Верховній Раді України. Звіт щодо стану виконання Стратегії подаватиметься до Верховної Ради України до 1 травня року, наступного за звітним.
Фінансовий моніторинг
Законопроект №5067 «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» передбачає запровадити нову систему фінансового моніторингу.
Моніторинг здійснюватиметься щодо національних публічних діячів та посадових осіб міжнародних організацій.
Фінансовий моніторинг, зокрема, передбачатиме:
Встановлення порогу для міжнародних грошових переказів
Зняття порогових сум для здійснення фінансового моніторингу ріелторами та нотаріусами
Банківські установи здійснюватимуть обов’язковий моніторинг операцій з готівковими коштами на суму понад 150 тисяч гривень.
Законопроект №5114 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів» передбачає запровадження вільного доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Тобто кожен охочий зможе ознайомитися, яким майном володіє той чи інший чиновник.
 
Факт
 
За даними міжнародної організації Transparency Іnternatіonal, яка стежить за рівнем корумпованості у світі, у щорічному рейтингу — Індексі сприйняття корупції — у 2013 році Україна посіла 144-те місце — поряд з Нігерією, Папуа-Новою Гвінеєю, Іраном, Камеруном і Центральноафриканською Республікою. Як зазначають автори дослідження, за підсумками нинішнього року Україна ризикує скотитися ще нижче.
 
Антикорупційна стратегія
 
Згідно з законопроектом №4284а «Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014 — 2017 роки» уряд протягом трьох місяців має затвердити державну програму подолання корупції, у якій визначити конкретні заходи, строки їх виконання та відповідальні органи.
 
Антикорупційна стратегія, зокрема, передбачає:
 
Запровадження ефективних антикорупційних програм у центральних органах виконавчої влади, а також у державних, казенних, комунальних підприємствах та господарських товариствах, у яких державна або комунальна частка акцій перевищує 50 відсотків
Впровадження прозорої системи проведення державних закупівель
Подолання корупції у судочинстві
Усунення корупційних передумов ведення бізнесу
Конфіскацію майна, яке було предметом злочинної діяльності або одержане як її наслідок
Притягнення до кримінальної відповідальності осіб, причетних до вчинення корупційних злочинів тощо
Щорічне декларування чиновниками високого рангу — держслужбовцями І—ІІІ категорій — доходів та видатків, своїх та членів сім’ї.
Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк, представляючи законопроект у парламенті, наголосив, що процедура контролю за доходами і видатками передусім торкнеться не дрібних чиновників, а керівників. «Це не інспектор у районному управлінні освіти, це прем’єр, віце-прем’єр, міністри, керівники обласних адміністрацій, керівники центральних органів влади», — пояснив він.
 
Від правосуддя не втечеш
 
Віднині в Україні з’явиться новий вид правосуддя — заочне. Верховна Рада також ухвалила в цілому Закон №4448а «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини».
Тобто, якщо підозрюваний у злочині переховується від слідства та суду за кордоном, від кримінальної відповідальності йому відтепер не втекти. Законом запроваджено так зване заочне спеціальне досудове розслідування злочинів, пов’язаних з терористичною діяльністю, умисних вбивств, корупційних злочинів та злочинів проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, та проведення судових засідань за відсутності підозрюваного (обвинуваченого). Зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів доповнено положеннями, які за вчинення даних злочинів передбачають покарання у виді конфіскації майна.
До підозрюваних та обвинувачених у вчиненні злочинів проти основ національної безпеки України і пов’язаних з терористичною діяльністю застосовуватиметься запобіжний захід виключно у вигляді тримання під вартою.
До речі, міжнародними документами також передбачено можливість «заочного правосуддя» — тобто винесення заочного судового рішення у кримінальному провадженні без присутності підозрюваного.