Спільне підприємство, що його створюють український державний авіабудівний концерн «Антонов» і російська Об’єднана авіабудівна корпорація (ВАК), почне реальну роботу до кінця поточного року, нещодавно повідомив заступник генерального конструктора «Антонова» Олександр Ківа. Тим часом Кабінет Міністрів має намір прискорити ухвалення програми розвитку авіабудівної галузі до 2020 року, передбачивши у ній корпоратизацію підприємств для підвищення їх конкурентоспроможності. Про це, у свою чергу, повідомив Перший віце-прем’єр, міністр економічного розвитку та торгівлі Андрій Клюєв в інтерв’ю агентству «Інтерфакс-Україна». А експерти шукають відповідь на питання, що саме дасть можливість удихнути нове життя у вітчизняний авіапром і що може перешкодити його розвитку.

«Є доручення Президента та Прем’єр-міністра щодо корпоратизації всієї галузі. Необхідно ефективніше організувати її роботу, виводити її на нормальні цивілізовані ринкові умови праці», — пояснив наміри влади пан Клюєв. Він спрогнозував, що програму буде прийнято протягом місяця. «Певна річ, потрібно буде збільшення держбюджетної підтримки авіабудування», — пообіцяв перший віце-прем’єр.

Коментуючи серйозні плани з реформування галузі, зокрема створення вертикально-інтегрованої структури та посилення її кадрами, директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР) Валентин Бадрак висловив низку побоювань. Зокрема, щоб перебудову не почали традиційно зі зміни керівництва авіапрому, оскільки, на думку експерта, навряд чи такий крок вплине на поліпшення ефективності роботи цієї галузі.

«Спроби зміни конструкторів дуже малоефективні», — пояснив свою позицію Валентин Бадрак. І як приклад бронетанкобудування, де дії з відсторонення від роботи конструктора, який довгі роки займався розвитком бронетехніки, «не дали нічого хорошого».

«Якщо перенести цю ситуацію на авіаційну промисловість, то тут, я думаю, так само зміна керівника не дала б якогось реально очікуваного результату зі збільшення ефективності роботи», — продовжив Бадрак в інтерв’ю Укрінформу.

Керівник центру вважає, що поки що рано говорити про вихід із кризи авіабудування. «На мій погляд, однієї з істотних перешкод для розвитку літакобудування є відмова передати частину менеджерських можливостей від держави приватному бізнесу», — сказав В. Бадрак. Він нагадав, що схвалена 2008 року Стратегія розвитку вітчизняної авіаційної промисловості до 2020 року передбачала створення до кінця 2010 року передумов для акціонування підприємств галузі. «На сьогодні ми, на жаль, не бачимо, що підприємства готові до акціонування», — сказав фахівець.

Нагадаємо, у середині квітня Прем’єр-міністр України Микола Азаров на зустрічі з російським прем’єром Володимиром Путіним висловив думку, що роботу зі створення україно-російського авіаційного СП необхідно прискорити. А вже у березні ВАК і концерн «Антонов» уклали договір купівлі-продажу частки в розмірі 50% у статутному капіталі ТОВ «Керуюча компанія «ВАК — Цивільні літаки», на базі якого буде створено спільне російсько-українське підприємство «ВАК — Антонов».

«СП даватиме результати вже із цього року», — впевнений заступник генерального конструктора «Антонова» Олександр Ківа. За його словами, спочатку спільне підприємство займатиметься координацією діяльності з пошуку замовника, продажу літаків, з організації післяпродажної підтримки, з кооперації та оптимізації кооперацій між підприємствами-учасниками та з пошуку глибшої сфери взаємодії між двома групами компаній. При цьому Ківа уточнив, що на даному етапі СП «ВАК — Антонов» не може займатися виробництвом літаків, оскільки «Антонов» є державним підприємством і не може створювати СП з виробництва з іншими компаніями.

«Ми на сьогодні є 100-відсотково державним підприємством і не маємо такої можливості (спільного виробництва), але у програмі розвитку ставиться завдання знову повернутися до процесу корпоратизації та акціонування (ДП «Антонов»), що підвищить наші ринкові можливості зі створення альянсів, ринково орієнтованих схем організації бізнесу», — сказав Ківа.

Директор ЦДАКР Валентин Бадрак, коментуючи офіційні заяви, зазначив, що 

на сьогодні Україна «на порядок випереджає» Росію у проектуванні військово-транспортних і регіональних пасажирських літаків. 

«На території України є конструкторське бюро і є свої багаторічні традиції, збережена кадрова політика, це дуже добре». «Російська сторона визнає, що «Антонов» — це найкраще конструкторське бюро на пострадянському просторі, у тому числі й порівняно із КБ, які розробляють бойову авіатехніку (КБ «Сухого»)», — продовжив він. «Але серійні підприємства не вийшли із кризи, і в результаті не вийшов із кризи весь концерн. Хоча є деякі ознаки того, що почався підйом», — вважає експерт, додавши, що «літакобудування перебуває в такому стані, коли менеджмент не може повною мірою впливати на ситуацію».

Зробити очікуваний ривок українському літакобудуванню насамперед заважає недостатнє фінансування, у свою чергу, вважає екс-перший заступник міністра промислової політики України Володимир Рижов. «На АНТК ім. Антонова є хороші розробки. Але для того, щоб їх упорядкувати й запустити у виробництво, потрібні гроші. А їх немає, — зазначив він. — Що стосується співробітництва з Росією, то тут все поки що у процесі становлення».

Серед інших проблем, які заважають стрімкому розвитку вітчизняного авіапрому, Рижов також зазначив брак кваліфікованих робочих кадрів. Паралельно із цим у галузі сталося старіння вже наявних фахівців: «А от фахівців 30—45 років практично немає. 15 років на авіаконструкторів майже ніхто не вчився. Але, сподіваюся, молодих хлопців через 5—7 років таки підтягнуть до потрібного рівня».

P. S. Уже відбулося перше засідання Ради директорів спільного російсько-українського підприємства — ТОВ «ВАК — «Антонов». Основними питаннями, які розглянули на засіданні, були вибори керівних органів спільного підприємства, затвердження бюджету та організаційної структури ТОВ, визначення планів його діяльності на найближчий час. Як повідомляє прес-служба ВАК, головою ради директорів «ВАК — «Антонов» обрано голову правління ДАК «Антонов» Дмитра Ківу, його заступником — віце-президента ВАТ ВАК Олександра Тулякова. Рада директорів схвалила оперативний план роботи ТОВ на найближчі півроку та організаційну структуру підприємства. Рада директорів також затвердила бюджет спільного підприємства на початковому етапі.