Ще наприкінці минулого року в апараті Верховної Ради зареєстрували проект змін до деяких законів, покликаних забезпечити безперешкодну діяльність засобів масової інформації у ході виборчого процесу. Днями на засіданні Комітету з питань європейської інтеграції цей документ розглядали в контексті відповідності наших зобов’язань у рамках Ради Європи.
Звернімо увагу: згаданим проектом змін пропонується встановити часові обмеження на можливості здійснення перевірок мас-медіа державними органами у період проведення передвиборчої кампанії. Тобто зробити так, аби редакції не перевірялися від самого початку передвиборчої кампанії і аж до оголошення результатів виборів (єдиний виняток — рішення суду). Нині маємо ситуацію, коли парламент своєю постановою запроваджує мораторій на це, наголошують у пояснювальній записці ініціатори законопроекту. Водночас вони звертають увагу на те, що через відсутній системний характер у строках прийняття такої постанови, органи виконавчої влади щороку змушені у прискореному темпі змінювати цілу низку нормативно-правових актів відповідно до рекомендацій Верховної Ради. Також трапляється, що постанова приймається за дуже короткий термін до дня виборів, що нівелює її суспільну значимість.
Фахівці науково-експертного управління такі зміни не підтримали. У своєму висновкові вони звертають увагу на те, що запровадження абсолютної заборони на перевірку ЗМІ під час виборчого процесу не узгоджується з приписами чинного законодавства, за якими деяким державним органам саме в цей період належить здійснювати функції державного контролю у ЗМІ.
Йдеться, наприклад, про Нацраду з питань телебачення і радіомовлення, яка має здійснювати нагляд за дотриманням ліцензіатами визначеного законодавства під час проведення виборчих кампаній та референдумів тощо. Експерти наголошують і на тому, що проект містить недоліки техніко-юридичного характеру. Тож вони пропонують за результатами розгляду в першому читанні цей документ повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Водночас цей проект змін не суперечить зобов’язанням України у рамках Ради Європи, зазначили на засіданні Комітету з питань євроінтеграції. Окрім того, говорили й про те, запропонована законодавча ініціатива може розглядатися як така, що скерована на імплементацію на національному рівні вимоги рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № 15, від 2007 року, в якій ідеться про забезпечення належного рівня захисту ЗМІ від неналежного втручання в їхню діяльність з боку органів влади, що здійснюється з метою впливу на результати виборів.
До перегонів ще далеко, а визначатися з приводу цього законопроекту у будь-якому разі будуть у сесійній залі.