Учителі Ясенівської гімназії № 2 Ровеньківської міськради попросили «Голос України» опублікувати звернення до Миколи Азарова. Автори листа, підписаного 36 педагогами закладу, порушують проблеми, які болять не тільки їм. Проте розв’язання не завжди в компетенції глави уряду. Над окремими слід попрацювати і парламентаріям. Так чи інакше позиція небайдужих підписантів заслуговує на увагу.

Учителі із села Ясенівське, приміром, вважають, що слід «скасувати інститут безплатних підручників, а вивільнені кошти спрямувати на придбання меблів та ремонт закладів». Монополія видання книжок шкодить усім, бо чиновник міністерства «розчерком пера дає добро на друкування підручників, які стають макулатурою з першого дня». Слід подбати про альтернативне видання шкільної літератури, яку діти могли б купити задовго до 1 вересня.

Учителі виступають і за те, щоб скасувати обов’язкову загальну середню освіту і залишити обов’язковою базову (дев’ять класів). Цієї точки зору, до речі, дотримується і автор, про що не раз писав.

До народних обранців і питання зменшення вікового цензу при обранні депутатів, суддів, президента. Чинні закони, на думку педагогів гімназії, не відповідають міжнародним стандартам і звужують права молоді.

Настав час перейти від декларацій до справи і стосовно автономізації школи, в яку слід повернути не тільки головного бухгалтера і економіста, а право директору призначати, звільняти з посади заступника та інших працівників. Сьогодні, щоб вирішити кадрове чи господарське питання, треба з поклоном йти до чиновника райво.

Та є проблеми, які й ним не вирішуються. Скажімо, кількість слюсарів у школі нині визначається залежно від числа навчальних класів, а не від площі, яка обслуговується.

«Особливо звертаємо вашу увагу на сучасну організацію профмедогляду працівників, — пишуть наставники. — Не можна бути більшим католиком, ніж Папа Римський, як і не можна піклуватись про здоров’я учителя більше, ніж він сам. Нещодавно профмедогляд учитель проходив у двох кабінетах. Тепер його обстежують і лор, і психіатр, і стоматолог, і терапевт. До того ж пацієнт двічі здає аналізи. Від трьох до п’яти днів треба згаяти із своєї відпустки і десятки гривень, щоб пройти такий медогляд. До 2002-го нам вистачало одного дня. Кому потрібна така турбота, та й чи потрібна вона взагалі?».

Учителям треба повернути і право, встановлене ст. 57 закону про освіту — вчитися на курсах підвищення кваліфікації не рідше ОДНОГО разу на п’ять років, а не три-шість разів з усіх предметів варіативної частини, які викладають. Це ж величезні бюджетні кошти, яких так бракує освіті, справедливо вважають викладачі гімназії № 2. І, додам, удар по якості навчального процесу, в якому місяцями не беруть участі слухачі численних курсів.

Автори листа до редакції порушили і болюче питання про повернення 20-відсоткової надбавки за престижність професії усім педагогам. На щастя, уряд виправив помилку галузевого міністерства. Про це газета докладно розповіла у матеріалі «Тепер доплачуватимуть усім» («Голос України» за 3.06.2011 р.).

Певне, читач звернув увагу, що автори листа до редакції (Гетьман, Бойко, Нейло, Побережна, Лосенко та інші) просили владу реанімувати правові норми, які діяли «у старі добрі часи». Вочевидь, вважають, що старий віл борозни не псує.

Реформи останніх років, треба погодитись, багато в чому погіршили життя шкільних працівників. Приклад із 20-відсотковою надбавкою — промовистий доказ цього. Однак, упевнений, не всі педагоги погоджуються з колегами із села Ясенівське. Тому виносимо зазначені проблеми на обговорення педагогічної спільноти.

Висловлюйтесь, сперечайтесь, пропонуйте.