Фінансовий ринок в Україні ще не настільки розвинений, як у країнах Європи чи у Сполучених Штатах Америки, проте, як показав 2009 рік, криза у фінансовому секторі економіки здатна скувати всі інші сфери життя суспільства. Ви, певно, вже помітили власну залежність від фінансів. Насправді, легко можна простежити зв’язок фінансового сектору з побутом кожної людини.

Уважно читайте договір

Нестабільність банків та страхових компаній, які фактично представляють весь фінансовий ринок України, робить фактично неможливою виплату коштів за депозитними рахунками та аж до повної втрати вкладів населенням. Недарма більшість громадян України не бажають користуватися послугами банків, зберігаючи кошти вдома. Якщо похитнулося фінансове становище банку, то разом з ним похитнулось і фінансове становище сотень та навіть тисяч його клієнтів, як фізичних осіб, так і досить значних підприємств. А це вже неабиякі збитки для економіки країни.

Увага держави до фінансової сфери небезпідставна. Від реформ у фінансовій сфері залежить добробут України. Економічна криза була спричинена, передусім, неврегульованістю фінансової сфери і підсилена політичної кризою в Україні. Багато українців втратили свої заощадження через недосконале законодавство та недостатнє страхування внесків. Проте реформи у фінансовому секторі не дадуть бажаних результатів, якщо діяльність установ контролюватиме лише фінансовий регулятор. Громадянам України варто зрозуміти, що послуги з надання кредитів, обслуговування вкладів, страхування мають певні умови, часто суто індивідуальний характер, і контролювати власні фінанси треба особисто. Інакше ви станете підконтрольні банкам, страховим компаніям та іншим фінансовим організаціям, які розпоряджатимуться вашими коштами.

Типовий договір люди підписували і продовжують підписувати, навіть не читаючи його. А якщо і читають, то розуміють вкрай мало. Цієї інформації громадянам недостатньо для свідомого вибору фінансової послуги. Більшість таких рішень приймається наосліп, а отже, на користь банку чи страхової компанії, бо ці установи завжди пильно стежать за реалізацією власних інтересів.

Кожен четвертий споживач фінансових послуг в Україні мав негативний досвід користування фінансовими послугами. Найбільші проблеми виникають при користуванні банківським депозитом, споживчим кредитом та банківською кредитною карткою.

Подумайте самі, коли ви відкриваєте рахунок у банку чи берете кредит, чи дочитуєте ви договір до кінця? Коли акція обіцяє «до 10% річних», насправді клієнт платить чи не вдвічі більше, бо ця акція діє лише на частину покупки, визначену суму чи певний строк. А чи звертаєте ви увагу на послуги, що йдуть у так званому «пакеті»? У такий спосіб часто продають додаткові, непотрібні клієнту, послуги, вартість яких додається до базової суми, наприклад смс-сповіщення чи онлайн-доступ.

Та цей випадок стосується громадян, які вже вирішили скористатися послугами фінансової установи. Скільки ж помилок роблять люди, навіть не замислюючись, що вони втрачають кошти. Наприклад, розраховуючись кредитною карткою. На касі вам обов’язково повинні видати чек про трансакцію, навіть якщо зняти кошти не вдалося чи не відбулось підключення до вашого рахунку. А чи часто ви цікавились розміром комісії за переведення коштів з вашого рахунку на рахунок магазину? Адже обслуговувати ці рахунки можуть різні банки, між якими немає домовленості про відсутність комісії. І звичайно, комісію знімають з рахунку клієнта — з вашого. Ось чому кошти закінчуються швидше, ніж ви того очікуєте.

Не потрапте на гачок безоплатних послуг

Ще один гачок, на який часто потрапляють люди, — це нібито безплатні послуги. Про безкоштовний сир знає кожен, проте раз за разом потрапляє в одну і ту саму пастку. Коли ви замовляєте безплатні послуги, наприклад, мобільного зв’язку, чи отримуєте акційні товари та послуги, ви все одно витрачаєте гроші. Заявлена 1 копійка оподатковується та збільшується до 7. Якщо ж акційну послугу вчасно не вимкнути, то з рахунку автоматично починають знімати вже немалі кошти, часто навіть без сповіщення клієнта про закінчення терміну акції.

Це лише декілька прикладів. Фінансові пастки навколо, на кожному кроці. Для людини, яка не цікавиться своїми правами, небезпека всюди. Увесь світ уже давно перейшов на безготівковий розрахунок та електронні гроші. За наявного рівня фінансової культури громадян в Україні страшно навіть уявити, скільки легальних маніпуляцій зможуть провести фінансові установи, крадучи гроші у населення. Не дайте себе ошукати — уважно ознайомтеся з розрахунками перед тим, як погодитись на їхні процедурні умови.

Коли ви маєте справу з придбанням товарів та замовленням послуг —приділяйте більше часу вивченню основних властивостей обраної послуги та альтернативним варіантам. На жаль, в Україні немає поважних агенцій, які б надавали всебічну оцінку фінансових установ та їхніх послуг для тих, хто таки хоче ефективно використовувати власні фінанси. Немає і агенцій для збору та ведення кредитних історій громадян, які б допомогли фінансовим установам зважити ризики. Фактично фінансовий ринок є закритим, у ньому не відбувається комунікації бодай на достатньому рівні для прийняття рішення.

Якщо ви є клієнтом банку чи страхової компанії, проясніть та чітко дотримуйтесь процедури взаємодії з фінансовими установами. Ви маєте знати, що робити при настанні страхового випадку. Чи хоча б до кого звернутися за порадою з конкретно вашого договору у фінансовій установі. Уважно читайте договір та вивчайте можливості його перегляду, вимагайте пояснень. За вас цього ніхто не зробить. А от гроші вимагатимуть регулярно.

Реформування фінансової системи — це необхідний крок на шляху до побудови стабільної економіки та заможної держави. І робити це повинна держава за участю громадян. Контролюйте свої фінанси — будуйте надійне майбутнє.

Андрій ПІНЧУК, народний депутат, голова ВМГО «Молоді регіони».