Традиційно виплата пенсій та грошової допомоги здійснюється через відділення «Укрпошти» та уповноважені банки. Громадяни можуть на власний розсуд обирати місце їх отримання. Але останнім часом у багатьох регіонах України пенсіонерів дедалі активніше закликають переходити на обслуговування в банки. Мешканцям віддалених населених пунктів, де немає банкоматів, а часто і банківських відділень, наполегливо «пропонують» відмовлятися від послуг пошти та негайно відкривати рахунки в них.
Як саме громадяни можуть захистити право на вибір місця отримання коштів, розповідає заступник генерального директора Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» Галина НЕЛЕПА.
— Галино Михайлівно, людей агітують користуватися саме банківськими послугами. Чому?
— Дозвіл надавати послуги з виплати та доставки пенсій і грошової допомоги, крім УДППЗ «Укрпошта», мають також банківські установи. У результаті конкурсного добору мають бути ретельно перевірені їх фінансова спроможність, розгалуженість мережі, дані аудиторських перевірок, щоб унеможливити будь-які порушення. Але часто вимоги до уповноважених на виплату соціальної допомоги банків істотно послаблені. Серед них чимало таких, що мають малорозвинену мережу відділень і банкоматів, а буває, й сумнівну репутацію.
Однак управління Пенсійного фонду України та управління праці і соціального захисту населення у багатьох регіонах активно закликають громадян користуватися послугами саме банків, не залишаючи їм права вибору. Це суперечить законодавству, яке передбачає право громадян на власний розсуд обирати установу для отримання грошової допомоги.
Звичайно, банківські установи мають у цьому власний інтерес: кошти пенсіонерів — істотний ресурс для їхніх активних операцій.
— Чому державні органи лобіюють інтереси комерційних структур?
— Співпрацюючи з банками, вони заощаджують на поштових послугах: «Укрпошта» не тільки здійснює виплати, а й доставляє їх отримувачам додому. Наші послуги оплачуються ПФУ та управліннями соцзахисту відповідно до тарифів на виплату державних пенсій і грошової допомоги. Доходи від цього дають змогу підприємству утримувати досить розгалужену мережу поштових відділень — майже 15 тис., запроваджувати пересувні відділення для віддалених населених пунктів, виплачувати зарплату листоношам, які доставляють кошти.
— Тобто «Укрпошті» важко конкурувати з такими гравцями ринку, як банки?
— Ідеться навіть не про конкуренцію, а про різні умови надання послуг. «Укрпошта» впродовж багатьох років успішної діяльності стала повноцінним гравцем на фінансовому ринку. Ми надаємо послуги, яких не може нині надати жоден банк: незалежно від місця мешкання пенсіонерів і за будь-яких погодних умов доправляємо пенсії додому. Водночас пропонуємо споживачам товари першої потреби, здійснюємо передплату періодичних видань, надаємо можливість сплатити вдома комунальні послуги тощо.
Ми занепокоєні тим, що нашого потенційного споживача, котрий переважно мешкає в сільській місцевості, примушують до обслуговування в банках, спричинюючи незручності, додаткові витрати. Адже, щоб дістатися з віддаленого села до найближчого банку, треба витратити чимало сил, часу й коштів.
— Але людей, мабуть, не тільки закликають користуватися послугами банків, а й приваблюють цікавими пропозиціями?
— Так, банки активно розробляють різноманітні пенсійні програми, включаючи туди спокусливі пропозиції. Але водночас вони користуються коштами пенсіонерів для кредитування, інвестиційних та інших проектів, які є ризиковими операціями. У разі виникнення проблем у банківських установах повернення коштів пенсіонерам буде доволі проблематичним.
— А які переваги пропонує «Укрпошта?»
— Ми доставляємо пенсіонерам та отримувачам допомоги їхні гроші й не користуємося ними у господарській діяльності. Відповідно кошти людей, котрі отримують їх через пошту, не підпадають під ризики, притаманні банківським установам (невиплати через банкрутство, неповернення депозитів унаслідок погіршення фінансового стану тощо).
— Що ви порадите людям, яких зобов’язують переходити на обслуговування в банки?
— Ясно усвідомлювати, що дії, спрямовані на агітацію за якусь одну установу, неправомірні. Не варто довіряти лише яскравій рекламі, щедрим обіцянкам та порадам — обирати той чи інший банк. Слід зважити всі «за» та «проти», зручності та вигоди і самостійно зробити правильний вибір.
Інтерв’ю взяла Надія МИХАЛЬЧЕНКО.