Сьогодні у Верховній Раді відбудуться парламентські слухання «Про сучасний стан і перспективи розвитку фармацевтичної галузі України».
Напередодні ми зустрілися з головою Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я Тетяною Бахтеєвою (на знімку) — одним з ініціаторів парламентських слухань.
— Запропонована тема — досить актуальна. На вищому законодавчому рівні давно настав час обговорити, як розвивається важлива галузь національної економіки. На жаль, фармацевтичний ринок залишається дуже імпортозалежним. Ввозиться продукції на 17 млрд. грн. з 22,4 млрд. А питома вага вітчизняної продукції 27 відсотків у грошовому та 67 відсотків у натуральному вираженні. Це свідчить про більш низьку вартість вітчизняних ліків. І цим треба користуватися. Необхідно впроваджувати нові препарати, освоювати нові технології — наших препаратів має бути більше.
— Виділіть, будь ласка, головні проблеми фармацевтичної галузі.
— Насамперед це застаріла матеріально-технічна база вітчизняних фармацевтичних підприємств. Вона непридатна для виробництва сучасних ліків і потребує модернізації. А продукція таких підприємств не тільки не складе конкуренції на ринку, а й може завдати шкоди пацієнтові.
Друге. Це недосконала законодавча база. Скажімо, у нас не передбачена пряма кримінальна або навіть адміністративна відповідальність за підробку ліків. Мало того, у нашому законодавстві навіть немає такого терміна «фальсифіковані лікарські засоби».
І третє. Потрібно обновити й розширити номенклатуру вітчизняної фармацевтичної промисловості. Поясню. Зараз, щоб знайти нову молекулу (розробити й вивести на ринок ліки), потрібно вісім-десять років (приміром, раніше на це йшло три-чотири роки). На дослідження тільки одного препарату йде до одного мільярда доларів. Витрати зросли в десять разів! Зрозуміло, що тільки мегавиробники можуть дозволити нові розробки.
— А яку суму на «відновлення номенклатури» виділяє наша держава?
— Цього року в держбюджеті на медичні та фармацевтичні наукові дослідження передбачено лише 63,4 млн. грн. За аналогічною програмою Національної академії меднаук — 165 млн. грн. За такого рівня фінансування очікувати серйозних результатів не варто. А кращі фахівці — слава Богу, вони у нас ще є — дедалі частіше дивляться за кордон. Але ми не повинні їх втратити.
До речі, ще одна проблема фармацевтичної галузі — неможливість ввозити в Україну генеричні препарати.
Раніше дозвіл на ввезення в нашу країну незареєстрованних ліків видавав Державний фармцентр Міністерства охорони здоров’я (нині Державний експертний центр МОЗ) за письмовим запитом підприємства-розроблювача препарату. А сьогодні ДЕЦ відмовляється видавати такі дозволи на митницю, посилаючись на те, що це не в його компетенції. Як наслідок — зриваються міжнародні контракти, не впроваджуються генерики. Чим це загрожує? В аптеках ви вже не знайдете вітчизняних ліків, а хворі змушені будуть купувати дорогий імпортний аналог.
— Нещодавно Міністерство охорони здоров’я хотіло заборонити продаж рецептурних препаратів без рецепта лікаря. Однак профільний парламентський комітет не підтримав урядову ініціативу. Чому?
— Справді, ми довго дискутували на наших засіданнях. І всі народні депутати погодилися: переходити на систему суворого рецептурного продажу ліків потрібно поступово й одночасно з реформуванням всієї системи охорони здоров’я. Упевнена: рецептурний препарат має продаватися за рецептом лікаря. Хворого повинен лікувати фахівець, спостерігати за ним, контролювати дозування, за потреби виписувати супутні препарати. Хворий не повинен займатися самолікуванням! Це правило для кожного! Може, ця статистика когось все-таки змусить іти до лікаря: за даними ВООЗ, неправильний і неконтрольований прийом ліків посідає п’яте місце у світі серед причин смертності. Передозування в одному із семи випадків призведуть до хронічних захворювань або навіть інвалідності. Але сьогодні люди не готові стояти півдня в черзі за одним дозволом. Із 14205 зареєстрованих у нашій країні ліків близько третини, як і в усьому світі, мають продаватися вільно. А наш ринок фармпрепаратів на 80 відсотків безрецептурний. Як лікар кажу: це погано! На жаль, в Україні така ситуація, що більшість ліків хворі купують за свій рахунок. Ми повинні йти до того, що рецепт — це не просто правильне призначення лікарського препарату й умова відпускання медикаментів з аптеки, а й фінансовий документ, за яким хворому відшкодовують вартість.
— Про рекламу- «панацею від всіх хвороб» на ТБ точиться багато суперечок. Вона потрібна чи ні?
— Звичайно, реклама на телебаченні — така агресивна, несумлінна, а головне недостовірна — не потрібна. Наше суспільство ще не готове до етичного просування товару. Реклама повинна бути тільки в спеціалізованих виданнях — для медичних працівників. Наш комітет завалений листами із проханням заборонити популяризацію ліків на ТБ і радіо. Я була одним із співавторів відповідного законопроекту. Два роки тому одна з компаній досліджувала цю проблему. Отже, без рецептів українці купили ліків на суму 9 млрд. грн. Майже половина препаратів були придбані без усілякої потреби. Тобто 87 гривень на кожного українця на рік — марна витрата грошей! Сьогодні реклама ліків стала найбільшим чинником, що спонукає громадян займатися самолікуванням. Однак рекламодавці навіть не вважають за потрібне повідомляти про побічні ефекти. Але зате подається інформація про можливе зцілення від хвороб, які — вдумайтеся! — не лікуються або важко лікуються. До речі, практика заборони реклами в ЗМІ поширена у світі. Наприклад, повністю в Канаді. У Швейцарії заборонили рекламувати лікарські препарати на радіо й телебаченні. У багатьох європейських країнах є теж багато обмежень. Заборона на рекламу — це один із способів боротьби з безвідповідальним самолікуванням. У жодній з інструкцій із застосування ви не прочитаєте: «Застосовувати без призначення лікаря!»
— Ви сказали, що у нас в законодавстві немає навіть поняття «фальсифіковані лікарські засоби». А як же каратимуть недобросовісних «фармбізнесменів»?
— На жаль, останнім часом у нас дуже багато підробок. До того ж навіть фахівцеві важко розпізнати оригінал. У Василькові виявили підпільне виробництво мезима, доларена і т. д. в упаковках досить високої якості. Цей небезпечний для здоров’я бізнес процвітає через недосконалу законодавчу базу. Але нагадаю, у листопаді 2008 року Україна приєдналася до угоди про співробітництво в боротьбі з обігом фальсифікованих лікарських засобів. Торік цей документ затвердив уряд. А Верховна Рада два тижні тому ухвалила в першому читанні законопроект №7146, внесений нашим колегою Валерієм Коновалюком.
Законопроект передбачає:
— введення терміна «фальсифікований лікарський засіб»;
— введення кримінальної відповідальності за виготовлення, придбання та збут фальсифікованих лікарських засобів (від штрафу 500—1000 неоподатковуваних мінімумів до позбавлення волі на десять років).
Але в Україні є всі умови для побудови цивілізованої, сучасної системи забезпечення населення якісними та безпечними ліками. На законодавчому рівні ми повинні найближчим часом удосконалити систему контролю за якістю лікарських засобів на всіх етапах, забезпечити прозорий механізм регулювання цін, розвивати нашу фармацевтичну галузь. Це аж ніяк не всі проблеми, які накопичилися й потребують глибокого аналізу та всебічного обговорення на рівні парламенту із залученням громадськості.
Інтерв’ю взяла Наталя ЯРЕМЕНКО.