Програма розвитку місцевого самоврядування в Кіровоградській області на 2011—2015 роки, яка, на думку її розробників, покликана дати новий імпульс у діяльності рад, поки що залишається лише на папері.
Комусь треба починати
Ще три місяці тому (кінець лютого), звітуючи про зроблене за 100 днів перебування на посаді, голова обласної ради Микола Ковальчук зазначив, що серед найближчих планів є затвердження такої програми, бо проблеми, котрі накопичувалися роками, треба починати негайно вирішувати. Цей намір підкріплювався низкою незаперечних аргументів.
Як ніколи раніше стало актуальним підвищення кваліфікації посадових осіб органів місцевого самоврядування, особливо виборних. Досить сказати, що з 415 сільських, селищних та міських голів 171, тобто 41%, — новообрані.
Пріоритети і конкретика
Вирішення цих та ряду інших важливих проблем і передбачував проект вищезгаданої програми. Варто зазначити, що мало хто сумнівався у швидкому затверджені вкрай важливого документа, але на двох останніх пленарних засіданнях обласної ради, у березні та квітні, цього так і не вдалося зробити. І ось в чому справа: далеко не всі представники фракції Партії регіонів, яка має абсолютну більшість в депутатському корпусі, підтримали наміри свого однопартійця (вносив питання Микола Ковальчук). Своє рішення вони пояснюють вкрай «куцим» обласним бюджетом, на який лягають практично всі витрати, пов’язані з реалізацією програми, а це 2 мільйони 77 тисяч гривень. Мовляв, ці кошти доцільніше не розпорошувати, а сконцентрувати на пріоритетних напрямах.
Така думка переважає і у представників опозиції. Ось як прокоментував ситуацію голова фракції «Батьківщина» в обласній раді Віктор Окаєвич:
— Програма, про яку йде мова, дуже потрібна, але в її проекті замало конкретики, натомість загальні фрази. Ось, скажімо, взяти такий напрямок, як зміцнення матеріально-технічної бази органів місцевого самоврядування і перелік заходів щодо його виконання. Там, зокрема, йдеться про придбання та капітальний ремонт приміщень сільських та селищних рад, вирішення проблем з автотранспортом, закупівлю оргтехніки і таке інше. Але ж не конкретизовано, які саме ради мають це зробити і коли. Не вказано відповідальних за виконання, тож коли прийде час — не буде з кого спитати. Або ще одне зауваження: серед тих, хто звертається до місцевих рад, переважно люди похилого віку, інваліди, але більшість владних приміщень для їх прийому не обладнані. Цю проблему також слід вирішувати. І не загалом, а конкретно. Водночас, у програмі є ряд заходів хоч і важливих, але не першочергових. До них я б відніс, зокрема, облаштування конференц-залу та приміщень для роботи постійних комісій обласної ради. Вважаю, що умови там дозволяють працювати продуктивно і без додаткових фінансових витрат.
Компромісний варіант
На глибоке переконання багатьох депутатів найкращим виходом із становища було б прийняття компромісного варіанта програми, до якої увійшли б лише першочергові питання розвитку місцевого самоврядування. Адже зрозуміло, що для підвищення ефективності діяльності місцевих рад треба багато чого зробити, але охопити все й одразу просто неможливо. На їх думку, важливо визначитися, що є першочерговим. І звичайно, не забувати: щоб місцеві ради повернулися обличчям до людей, а саме до цього закликають останнім часом керівники держави, передусім треба це обличчя мати. А убогі хатини окремих сільських рад зі склеєними скотчем шибками, перекошеними парканами та нужниками у сусідніх дворах, то, звичайно ж, не владне обличчя.
Тож цікаво, як далі розвиватимуться події навколо проекту програми розвитку місцевого самоврядування в Кіровоградській області на 2011—2015 роки? Можливо, відповідь на це запитання дасть чергове пленарне засідання обласної ради, яке заплановане на 17 червня.
Кіровоградська область.