Стан здоров’я учнів Вінниччини нині гірший, ніж у їхніх ровесників п’ятдесят років тому

Фахівці Вінницької обласної санепідемстанції разом з науковцями Інституту гігієни і медичної екології імені Марзеєва АМН України, дослідивши функціональні можливості учнів сільських шкіл, порівняли результати з аналогічними показниками 1957 року. Вони виявилися невтішні. Про причини погіршення стану здоров’я учнів та шляхи їх усунення розповідає головний лікар обласної санепідемстанції Валентина ЗАЙЦЕВА (на знімку).

Контроль всебічний

— Школярі, які навчалися п’ятдесят років тому, мали вищі показники м’язової сили, — каже Валентина Григорівна. — Одна з головних причин погіршення ситуації в тому, що стан здоров’я сучасних школярів формується у несприятливому режимі життєдіяльності.

Використовуючи надані чинним законодавством права, нам вдалося розв’язати низку важливих проблем. Йдеться, зокрема, про санітарно-технічне забезпечення навчально-виховних закладів, зміцнення їх матеріальної бази, забезпечення учнів гарячим харчуванням. Внесли пропозиції зі встановлення гранично допустимого навчального навантаження на учнів. За наполяганням наших фахівців, запроваджено медико-педагогічний контроль за уроками фізкультури...

Для вирішення таких питань довелося змінити методи роботи, відійти від стандартних перевірок на зразок: «чисто—брудно». У декого викличе здивування, що фахівці СЕС контролюють навіть те, як чергуються шкільні предмети, яке освітлення в класі або скільки важить... шкільний ранець з книжками.

Маємо певні позитивні результати, але самотужки кардинально змінити ситуацію на краще неможливо. Якщо ми хочемо поліпшити стан здоров’я дітей, треба об’єднати зусилля всіх зацікавлених структур. У деяких випадках можна навіть обійтися без коштів. Достатньо рішення відповідної державної структури чи наказу відповідальної особи.

Хворих школярів стає дедалі більше

— Вражає динаміка захворювання дітей і підлітків протягом останніх десяти років, — продовжує головний лікар. — Кількість захворювань серед дітей до 14 років збільшилася на 14 відсотків, серед тих, кому 15—17 років, — на 26 відсотків. У структурі захворювань (серед дітей до 14 років) на першому місці — хвороби органів дихання, на другому — ендокринної системи, третьому — кістково-м’язової системи, четвертому — органів травлення.

Негативна динаміка патологічних уражень. Збільшується кількість учнів, у яких погіршується зір. Але найбільше страждають дітки, які починають навчання з шести років. Торік проведено 23513 вимірювань світла у шкільних та дошкільних навчальних закладах. Частково вдалося добитися, щоб кімнати освітлювалися краще. Однак у Тульчинському і Жмеринському районах від 13 до 21 відсотка класів мають освітлення, що не відповідає встановленим нормам. На 32 керівників навчальних закладів за це накладено штрафи, керівникам органів освіти направлено приписи. Прикро, що маємо керівників навчальних закладів, які, даруйте на слові, калічать дітей.

З метою профілактики патологій зору фахівці СЕС здійснюють контроль за якістю друкованої продукції для дітей. В області її виготовляють п’ять поліграфічних підприємств. На них проведено 19 перевірок. Перевірили також 73 торговельні точки, де реалізують таку продукцію. За порушення санітарного законодавства на шістьох підприємців накладено штрафи та винесено п’ять постанов, за якими підлягають вилученню 72 книжки.

Наднормативна вага підручників

— За роки навчання у школі поширення хвороб опорно-рухового апарату серед учнів зростає у п’ять (!) разів, — уточнює Валентина Григорівна. — У 59 школах виявили порушення відповідності шкільних меблів віковим показникам учнів. Недопустима і вага шкільних ранців. Портфель першокласника важчий від встановленої норми на 21 відсоток, другокласника — на 14, а учнів третіх—восьмих класів — на 35, старшокласника — на 10—11 відсотків.

А 32 підручники важать більше норми. Наприклад, підручник «Рідна мова» для другого класу має 510 грамів замість 300.

Досліджено, що найкраще учні запам’ятовують матеріал з 10-ї до 12-ї години. До того ж при найменших психофізичних затратах сил. Неоднакова розумова активність і в дні тижня: її рівень зростає до середини і залишається низьким на початку (понеділок) і в кінці (п’ятниця). Тим часом 41 відсоток перевірених шкіл ігнорують наші рекомендації. Є випадки, коли уроки фізкультури у розкладі значаться першими чи другими, а уроки математики, фізики чи хімії, навпаки, стоять в кінці дня. Звертаємося з проханням до керівників навчальних закладів звернути увагу на висловлені рекомендації під час складання розкладів занять.

Контроль на уроках фізкультури

— З ініціативи колег у кожній школі на кожну дитину запроваджено листи здоров’я, — продовжує Валентина Зайцева. — Ми також розробили методичний лист щодо здійснення лікарсько-педагогічного контролю під час проведення уроків фізкультури. Істотною проблемою залишається забезпечення навчально-виховних закладів кваліфікованими медичними кадрами.

...За нашою інформацією, більше половини шкіл не мають внутрішніх туалетів. Нашу ініціативу про спорудження у кожній ЗОШ вбиральні підтримали в обласній держадміністрації. За її вирішення активно взялися насамперед у Немирівському, Тульчинському районах, у селищі Брацлав.

ДОВІДКОВО

— кількість шкільних і дошкільних приміщень, які не відповідали санітарним вимогам, зменшилася з 5,6 відсотка до 0,8;

— майже всі харчоблоки ЗОШ забезпечені холодною та гарячою проточною водою; у кожному з них є холодильне обладнання;

— 98,7 відсотка учнів початкових класів мають гаряче харчування (на 2 відсотки більше, ніж загалом у державі); серед учнів 5—8 класів харчуються в школі 92 відсотки (середній показник у країні — 53); 9—11 класів — 70 відсотків (40,5 відсотка);

— протягом останніх п’яти років зменшилася кількість учнів, які хворіють на недуги органів травлення.

Вінниця.

Фото автора.