У ХІХ столітті палац графів Ходкевичів у селищі Млинові був одним із найбагатших на волинських теренах.
На жаль, через війну, атеїзм, політичні чинники фактично всі цінності із колишньої графської спадщини були знищені та загублені, і нині від них залишився дріб’язок. І все ж навіть нині історія підкидає знахідки: у 2009 році, приміром, було знайдено погруддя однієї з давніх скульптур — Афродіти, а нещодавно — вазу, яка свого часу, найімовірніше, прикрашала модерну в’їзну браму. Її знайшли робітники, коли копали траншею для комунальних потреб на території нинішнього технікуму ветеринарної медицини (колись це була територія панської паркової садиби). Щоправда, спочатку викопаній глибі не надали належного значення, прийнявши її за частину фундаменту. Тим часом знахідкою зацікавився місцевий краєзнавець Микола Муляр. Він з’ясував, що це кам’яна ваза, обрамлена таємничим візерунком і не менш таємничим написом (на знімку). Що вони означають, ще належить дослідити спеціалістам.
Світло на належність вази до паркового інтер’єру пролив творчий спадок знаменитого художника Наполеона Орди. Завдяки його унікальним малюнкам збереглася пам’ять про сотні палаців Волині ХІХ століття, у тому числі й про палац графів Ходкевичів, змальований під час подорожі 1857 року млинівськими теренами (див. малюнок).
На одному із рисунків Наполеона Орди зображено дві аналогічні вази. Стоять вони при в’їзній брамі, а ростуть в них не квіти, а деревця ялівцю. Цікаво, що ці деревця згадуються і в описі палацу за 1796 рік. За цією часовою логікою можна зробити припущення, що викопана ваза «походить» із ХVІІІ століття.
А як вона потрапила у забуття? Тут також простежується низка причин, зафіксованих в архівах. Головна з них — це прихід у Млинів червоноармійців у 1919 році. Вони рубали шаблями картини, стріляли по портретах власників палацу, валили і трощили скульптури. Вочевидь, саме тоді були знесені зі своїх віковічних місць і вази...
Рівненська область.
Фото Євгена ЦИМБАЛЮКА.
Мал. Наполеона ОРДИ.