Так, саме друге, бо перше, досить пам’ятне, відбулося два роки тому з подачі Київського видавництва «Криниця», яке презентувало тоді довгожданий художній альбом «На межі ІІ—ІІІ тисячоліть. Художники Києва. Із древа життя українського образотворчого мистецтва. Живопис. Графіка. Скульптура». Те видання стало певним етапним підсумком мистецького життя столиці. Та вже на презентації з’ясувалося, що 650-сторінковий альбом не зміг представити усіх цікавих і помітних митців Києва, їхні творчі мандри і напрями художнього пошуку.
Саме це й спонукало колектив видавництва «Криниця» продовжити роботу. Тим більше що з’явилося багато нових імен, і цікаві твори потребували широкого оприлюднення.
Дворічні копіткі зусилля видавців завдяки співпраці з Київською міською держадміністрацією завершилися виходом у світ альбому «Розмай незалежної України. Художники Києва. Українське образотворче мистецтво 1991—2011 років. Живопис. Графіка. Скульптура» (автор-упорядник В. Андрієвська).
Як зазначає у вступній статті до видання народний художник України, лауреат Шевченківської премії, директор видавництва «Криниця» Л. Андрієвський, другий альбом із циклу «Художники Києва» — це сфокусований узагальнений звіт про основні художні процеси, що розгорнулися в українському образотворчому мистецтві у 1991—2011 роках, в умовах ще нечуваної свободи (в декого вона переросла у вседозволеність) та демократизації, які торкнулися і творчих сфер.
Ця книга дає змогу і читачам, і авторам орієнтуватися і визначатися на роздоріжжі сучасного образотворчого мистецтва. Водночас це видання покликане виправити становище, що склалося у зв’язку з недостатньою популяризацією в Українській державі та за її межами кращих надбань вітчизняної художньої культури.
В альбомі представлено понад 400 творчих особистостей і 1225 творів станкового живопису, графіки і монументальної скульптури. «Розмай незалежної України...» дає можливість отримати уявлення про рівень професіоналізму кожного окремого автора, представленого в книзі, дає право робити точніші висновки про об’єктивні цінності в поточному двадцятилітньому мистецькому процесі, позначеному особливими політичними і соціальними віхами.
Поціновувачі прекрасного знайдуть в альбомі, виданому зі смаком, на високому поліграфічному рівні, і соковитий український пейзаж, і багатий портретний ряд сучасників та великих і славних мужів України з багатьох віків нашої історії. Думаю, їм запам’ятаються і западуть у душу цікаві роботи цілої низки київських живописців, зокрема: Р. Багаутдінова, В. Баринової-Кулеби, В. Гуріна, В. Забашти, О. Івахненка, А. Куща, О. Лопухова, В. Непийпива, М. і О. Титаренків та наймолодшої із представлених в альбомі київських художників — І. Гереги. Автори, ознайомившись із цим альбомом, кожен окреслить коло своїх уподобань і скаже щире слово вдячності видавцям «Криниці» за конче потрібну і чудову роботу.
Микола МАХІНЧУК,
заслужений журналіст України.