Учора з аеропорту «Жуляни» злетіли в небо та відбули до Індії перші п’ять військово-транспортних літаків Ан-32.
Їх було капітально відремонтовано й модернізовано на потужностях державного підприємства «Завод 410 цивільної авіації» спільно з ДП «Антонов» та іншими українськими підрядниками. Бойові машини тепер знову служитимуть ВПС Індії. Тим часом у черзі ще сто літаків, сорок з яких відремонтують в Україні, а решту наші спеціалісти модернізують на авіазаводі індійських ВПС у Канпурі. Такий солідний контракт укладено на авіасалоні в Ле Бурже 2009 року.
Проте, як зізнався директор «Спецтехноекспорту» Ігор Гладуш, до того досить довго тривали переговорили. Значною мірою і тому, що на шляху до контракту стояло чимало конкурентів — іноземних виробників літальної техніки. Втім, представники Індії вирішили, що така співпраця вигідніша. І не помилилися. За словами військово-повітряного аташе Посольства Індії в Україні полковника Є. Патанге, свого часу ці Ани було складено й оснащено на замовлення індійського уряду для роботи в умовах високих температур на високогірних аеродромах — до 4500 метрів над рівнем моря. За таку високу маневреність і надійність літак в Індії назвали «срібним конем». І коли машини відпрацювали свій ресурс, спеціалісти підрахували, що вигідніше буде подовжити їм життя ще на певний період, максимально модернізувавши крилаті машини. Контракт розрахований на п’ять років, його вартість майже 400 мільйонів доларів.
Не приховували свого задоволення і українські колеги. Так, генеральний директор ДП «Завод 410 ЦА» Сергій Подрєза зазначив, що підприємство завдяки контракту зможе поліпшити умови й рівень оплати праці, а самі спеціалісти — застосувати знання та вміння. У рамках модернізації на індійських літаках установлено сучасне обладнання, яке дає змогу значно підвищити безпеку польотів. Зокрема, це обладнання для убезпечення зіткнення літаків у повітрі, раннього убезпечення зіткнення із землею, система супутникової навігації, модернізовані радіовисотометри, нові радіолокатор і кисневе обладнання. Комфортабельнішими стали також сидіння для екіпажу. При цьому витрати пального значно менші, ніж були на базовому варіанті.
До речі, за оцінками експертів, нині продано понад 350 літаків Ан-32 в 20 країн світу. Тому українські спеціалісти сподіваються на співпрацю і з іншими партнерами.