На ініційовану Міністерством юстиції нараду з обговорення проекту закону «Про вибори народних депутатів» прийшли представники близько 80 політичних партій.
Народний депутат, член робочої групи з опрацювання виборчого законодавства, знаний фахівець у цій царині Юрій Ключковський зауважив, що на засіданні робочої групи три тижні тому було обговорено цілу низку змін до технічного проекту закону. Однак партіям надіслали старий варіант. Це, за словами парламентарія, наводить на думку, що робоча група собі говорить, а проект залишається таким, як є. «Бо за три тижні, принаймні дещо, можна було врахувати», — наголосив він.
Проте міністр юстиції Олександр Лавринович порадив присутнім «не намагатися шукати чорну кішку у темній кімнаті, яку туди ніхто не запускав». За його словами, справді, робочою групою було напрацьовано досить великий обсяг змін, але їх внесення вимагає ретельної роботи. Він пообіцяв: за результатами сьогоднішнього і наступних зібрань проект видозміниться і буде доступний для всіх на сайті Міністерства юстиції.
Які, власне, зауваження були висловлені на нараді? Найбільша критика з вуст представників партій звучала на адресу передбаченої проектом змішаної системи виборів. Вони переконані: не варто відмовлятися від пропорційної системи. А якщо вже є бажання щось змінювати, то потрібно зробити списки кандидатів у депутати відкритими. Саме такий порядок вважається найдемократичнішим у Європі.
Дискримінаційною нормою учасники зібрання вважають також встановлення п’ятивідсоткового бар’єра. Чим він більший, тим більша ймовірність узурпації влади кількома партіями, вважають вони.
Крім того, деякі учасники наради виступили проти передбаченого в проекті розміру застави. Наразі для кандидатів у депутати в одномандатному окрузі вона становить дванадцять мінімальних розмірів заробітної плати (нині це понад 11 тисяч), а для виборчого списку кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі — дві тисячі мінімальних розмірів заробітної плати. На думку Миколи Садового (Соцпартія), застава — це олігархізація Верховної Ради. «Чиї інтереси, у такому разі, вона захищатиме?»— поцікавився він.
Розкритикували учасники наради й перевагу парламентських партій у формуванні виборчих комісій. Відповідно до проекту до складу комісій обов’язково включаються по одному представнику партій, що сформували депутатські фракції на першій сесії Верховної Ради України поточного скликання. Решта членів комісії визначатимуться від інших партій шляхом жеребкування. Водночас учасники наради вважають за потрібне відновити у проекті стандартну для колегіального органу норму — кворум є тоді, коли присутні 2/3 складу комісії, а рішення ухвалюється більшістю голосів від її складу. А відсутність у бюлетені графи «проти всіх», на їхнє переконання, призведе до зниження явки виборців. До того ж ця графа є індикатором ставлення громадян до влади.
Загалом навіть представники партій, які жодного разу не вигравали вибори за старим законом, вважають його набагато демократичнішим за новий проект. На думку В’ячеслава Коваля (Народний рух України), зміна виборчого законодавства — це маніпуляція на користь навіть не більшості, а однієї політичної сили. А депутат-бютівець Сергій Подгорний переконаний: якби влада дійсно хотіла підготувати якісний проект закону, то розглянула б документи, які є в парламенті, і, у першу чергу, проект, який пройшов Венеціанську комісію.