Таку думку висловив президент Інституту правової політики Микола Оніщук, коментуючи технічний проект закону України «Про вибори народних депутатів України», оприлюднений Міністерством юстиції України.
Як відомо, європейські організації, в тому числі і Рада Європи, визнали місцеві вибори—2010 в Україні (саме вони проводилися за існуючим законом про місцеві вибори) такими, що не відповідають повною мірою європейським стандартам. Відтак запозичення низки концептуальних положень закону України про місцеві вибори неможливе при підготовці законопроекту «Про вибори народних депутатів України».
Недоліки, які були відмічені міжнародними експертами на минулих виборах, за словами Миколи Оніщука, мають бути усунені при підготовці остаточного варіанта законопроекту. Зокрема, це стосується порядку формування виборчих комісій, який є центральним, з точки зору забезпечення рівних прав суб’єктів виборчого процесу, а також визначення черговості розташування партій у бюлетенях. «Практика надання переваг одній політичній партії на минулих місцевих виборах засвідчила про необхідність збереження саме системи жеребкування та гарантії отримання протоколів тими партіями і кандидатами, які не представлені у складі комісій», — зазначив він.
«Крім того, основною вадою запропонованих змін є перехід до змішаної (пропорційно-мажоритарної) системи виборів та підвищення прохідного бар’єра з 3 до 5 відсотків. Очевидно, що це призведе до послаблення плюралістичності політичної системи та, власне, основного громадянського інституту, якими є партії», — зауважив екс-міністр юстиції.
Також, за словами експерта, однією із серйозних вад попередніх виборів стало голосування на дому без належних медичних показань. «Ця норма теж має бути виключена з проекту, адже вона може спричинити хаотичність та неорганізованість виборчого процесу і, як свідчить досвід, є засобом спотворення результатів виборів», — зазначив президент Інституту правової політики.
Він також нагадав, що відмова в 2006 році від одномандатних округів (мажоритарної системи виборів) була продиктована необхідністю усунути фактор адміністративного втручання у виборчий процес. «Таким чином, для забезпечення демократичного, чесного і прозорого характеру виборчого процесу цей законопроект не може базуватися на положеннях, які себе не виправдали», — наголосив Микола Оніщук.