Поки увага держави прикута до ситуації у східних регіонах, до повсякденних потреб громадян руки чиновників якось не доходять. І тут знаходяться такі, хто користується цим зміщенням акцентів для збагачення, не гидуючи обманом. Із цим, гадаю, погодяться більшість тих, хто останнім часом відчув, як одночасно зі зростанням цін на АЗС різко знизилася якість палива.
Із цим уже не сперечається пенсіонер із Дніпропетровська Володимир Бондарчук. 9 серпня він приїхав на автозаправну станцію відомої мережі АЗС. Спочатку заправив 81 літр газу — при цьому щиро здивувався: адже за техпаспортом у бак повинно входити не більш як 75. А потім...
— Потім я залив бензину марки А-95 на дев’ятсот гривень. Автомобіль не завівся, — розповів Володимир Григорович. — Заправники виштовхали машину на стоянку. На СТО, куди евакуатор відвіз її, заявили: у баку не бензин. Але мою заяву на АЗС приймати відмовилися.
Ремонт став пенсіонерові в десять тисяч гривень. На СТО зазначають: таке не рідкість, частенько паливо має незрозумілі колір і запах. І водії в будь-який момент ризикують втратити двигун.
— Коли почали зливати бензин, то виявили якусь чорну рідину, — згадує менеджер СТО «Преміум-Автосервіс» Сергій Бєлкін. — Нам довелося замінити все, що пов’язано з паливною системою. Після цього машина спокійно завелася.
Експерти були вражені
У дослідній лабораторії нафтопродуктів Українського державного хіміко-технологічного університету, куди власник автомобіля відправив зразок палива на дослідження, заявили: це не бензин.
— Це чорна в’язка маса. Ми навіть не змогли визначити октанове число. ДСТУ 4839:2007 ця речовина не відповідає. Що там є — незрозуміло, — каже провідний інженер лабораторії Світлана Тесло. — Нині дуже багато палива виробляється із шин і пластмаси за допомогою піролізу. Вироблені в такий спосіб «дизелька» і бензин дуже темні, зі специфічним запахом.
Експерти стверджують: бувало всяке, але з такою речовиною зустрічатися ще не доводилося. Наслідки передбачити нескладно: неповне згоряння, відкладення смол, одразу все забивається. Може накритися і карбюратор, і двигун.
— Виробляти і продавати таке «паливо» — це злочин, — переконана Світлана Петрівна. — А якщо воно потрапить у баки автомобілів структур, що забезпечують безпеку країни, — це вже злочин проти держави. І він має бути серйозно покараний.
Кандидат технічних наук, доцент кафедри хімічної технології палива університету Олена Шевченко заявляє, що за останній місяць різко зросла кількість звернень із приводу неякісного палива на АЗС. У декількох останніх випадках фігурують АЗС, які раніше вважалися досить пристойними.
ПОРАДА ФАХІВЦЯ
— Якщо не завівся автомобіль, потрібно відібрати проби в каністри — й бажано безпосередньо з колонки, — розповіла Олена Шевченко. — Інакше вам пред’являть, що в баку був залишок. У присутності другої сторони скласти акт та опечатати дві ємності зі зразками: одна з них відправляється на аналіз, друга залишається запечатаною як доказ того, що в лабораторії або дорогою до неї зі зразком нічого не сталося. І для таких дій не потрібна постанова суду, рішення прокуратури або припис слідчого.
Доступ до доказів закрито
Експерти університету заявляють: ще торік контроль палива на АЗС був на нормальному рівні. Міліція відбирала багато проб, передавала для дослідження. Цього року поки що не привозять. На думку вчених, правоохоронці якимсь чином вирішують питання із самими АЗС, і паливо на аналізи або не доходить, або доходить зовсім не те.
До цієї думки можна прислухатися — особливо з урахуванням подальшого розвитку ситуації з Володимиром Бондарчуком. Він звернувся до управління із захисту прав споживачів і Центру із стандартизації та метрології. Й отримав відповідь, що сьогодні заборонено всі перевірки. Тоді пенсіонер подав заяву до Дніпропетровського РВВС.
Було відкрито кримінальне виробництво (№1201404044) за статтею 227 КК України (Навмисне введення в обіг на ринку небезпечної продукції), розпочато досудове розслідування. Процесуальним керівником призначено старшого прокурора району Антона Моренка. Однак справа застопорилася на самому початку. Мало того, що тривалий час Володимир Григорович взагалі не визнавався потерпілим — не було здійснено навіть вилучення зразків палива на АЗС.
— Для вилучення потрібно рішення суду, — розповів слідчий РВВС Юрій Сутула. — Ми вийшли на райпрокуратуру, а вона подала клопотання до райсуду. Однак суд відповів відмовою.
Слідчий відзначає, що відмова суду загальмувала розслідування справи. Слідчо-оперативна група не змогла провести дослідження бензину, який на той момент там перебував.
На запитання автора, що ж збентежило суд, слідчий суддя Дніпропетровського райсуду Сергій Борисов розповів, що, по-перше, у поданих матеріалах було відсутнє направлення на експертизу. По-друге, документи підписані не самим Бондарчуком, а якоюсь громадянкою Легкою (донька Володимира Григоровича, власниця автомобіля. — Авт.). Мовляв, у клопотанні не було конкретно зазначено, з якої саме колонки АЗС потрібно взяти бензин. Цікавий момент: повторне клопотання із прокуратури на вилучення надійшло в суд у понеділок, але вже через півтори години сама ж прокуратура з не зрозумілих судді причин його й відкликала.
— Я відмовляю в половині таких звернень. Хоча бензин скрізь розведений, дуже багато паленого бензину, — розповів Сергій Борисов. — Але в мене є підстави вважати Бондарчука і Легку підставними особами. Я, до речі, теж міг купити бензин на будь-якій заправці, взяти чек, викатати за півдня паливо, потім залити туди г..на й попросити провести обшук на заправці.
Цікаво виходить: суддям відомо про те, що на більшості заправок торгують «лівим» бензином, однак розв’язати руки міліції й прокуратурі для боротьби з порушеннями вони відмовляються. Прокуратура, розуміючи необхідність термінового втручання, відкликає клопотання на вилучення зразків. А слідство просто вичікує, куди все вирулить: хоча можна було б по гарячих слідах у той само день просто купити бензин і відправити його на дослідження. Але... тут згадуєш слова експертів університету про те, що міліція нерідко привозить зовсім не те, чим реально торгують.
У підсумку штучно створених тяганин злочин приховується, зловмисники отримують час, щоб позбутися доказів.
Переконавшись, що потрапив у замкнуте коло, пенсіонер Бондарчук звернувся по підтримку до Президента України.
«Петре Олексійовичу, дуже розраховую на Вашу допомогу, — йдеться у зверненні. — Ми платимо за бензин величезні гроші, а на нас наживаються шахраї.
Без права на контроль?
Описана ситуація характерна для багатьох регіонів України. Так, на одній із київських СТО авторові розповіли, що за минулий рік через неякісне паливо було замінено сорок бензонасосів. Із початку нинішнього — вже 140.
ДОСЛІВНО
— Нам нерідко доводиться зіштовхуватися із ситуацією, коли через неякісне паливо автомобіль виходить із ладу, — зазначає президент громадської організації «Незалежна асоціація підприємств автосервісу» Віталій Грищенко.
Виходить, про проблему знають усі: правоохоронці, суди, контролюючі інстанції. Й, однак, вона наростає. У бесіді з автором співробітники різних інспекцій практично дослівно повторювали: не можемо перевіряти АЗС. І посилалися на постанову Кабміну від 13 серпня: мовляв, відтепер щоб провести перевірку необхідно добитися урядового розпорядження.
Однак такий дозвіл не потрібен, якщо перевірки треба здійснити за рішенням суду або у випадках, передбачених КПК. У нашій ситуації кримінальне виробництво відкрито, але суд не дозволив навіть вилучити зразки — про яку там перевірку може йти мова.
— Із початку року в нас було звернення із приводу неякісного зимового палива, — розповів юрист Держспоживінспекції у Дніпропетровській області Володимир Лещенко. — Але через непросту процедуру отримання дозволу перевірку АЗС провели у квітні. Зрозуміло, що через три місяці досліджене паливо виявилося якісним.
На думку заступника начальника Інспекції з питань захисту прав споживачів у Києві Андрія Котлярова, котру він виклав у журналі «Нафтопродукти» (№33 від 18.08.2014 р.), якщо виробник буде знати, що за порушення його ніхто не покарає, то подальший розвиток подій буде не на користь споживача. Чиновник також переконаний в абсурдності планових перевірок АЗС.
На брак повноважень нарікають і співробітники Регіонального центру стандартизації та метрології.
Але річ не лише у процедурі отримання дозволу. В обласній Держспоживінспекції констатують: через відсутність устаткування вони не в змозі перевірити якість бензину або заправленого газу, а також обсяг газу в баку. Інспектори розказують про існування добавок, що підвищують щільність, октанове число: коштують вони копійки, а обсяг збільшується значно.
— Ситуація плачевна, — резюмує юрист. — Але всі ці «дрібні» неприємності потонули у глобальних проблемах держави. Водночас дрібниці мають властивість накопичуватися. І в результаті виллються в недовіру до самої держави.
А якщо зупиниться БТР?
До чого може призвести ситуація, коли ринок нафтопродуктів залишається безконтрольним, передбачити нескладно. А якщо допустити, що та само вище згадана мережа АЗС виграла конкурси на поставку палива структурам, відповідальним за безпеку держави і громадян? Що станеться, якщо зупиниться українська військова техніка, в яку залили «бадяжне» паливо?
Чому на це закривають очі ті, хто забезпечує перемогу на конкурсах? Можливо, саме для них і вводиться спеціальна «надбавка» в ціні палива. Адже продукція цієї мережі, відповідно до моніторингу Держіспекції за цінами коштує споживачеві дорожче, ніж на інших станціях. Компанія вже попереджувалась Антимонопольним комітетом України про те, що в її діях можна угледіти ознаки монопольного становища. Але у відповідь на погрози ціни піднялися ще вище.
Роздрібну ціну палива визначають вартість нафтопродуктів, рівень податків і витрати операторів. Частка податків у ціні досягає 36 відсотків. Собівартість за винятком податків — 51—53 відсотки. Витрати на логістику і транспортування, а також умовно-постійні витрати АЗС становлять приблизно 8 відсотків. На маржу залишається 6—8, у тому числі на роздрібну націнку — 4—6 відсотків. Начебто й небагато. Але, з другого боку, тільки за минулий рік умовні обсяги недонадходжень акцизного податку і ПДВ через скорочення легального імпорту й ухиляння від сплати податків перевищили сім мільярдів гривень!
Фахівці вважають: якби палива провідних європейських марок реально зайшли в Україну, то і якість їх на АЗС була б гарантована.
Дніпропетровська область.
Ліворуч — справжній А-95, праворуч — те, що злили з бака автомобіля Бондарчука.
Менеджер СТО вивчає зіпсовані деталі.
Фото автора.