«Збережи тепло — збережи Україну!» — під таким гаслом у Полтавській гімназії №30 стартувала програма «Енергоефективні школи».
А ще за рік до цього Агентство США з Міжнародного розвитку (USAІD) започаткувало трирічний проект «Реформа міського теплозабезпечення в Україні» (РМТ). Його втілює в життя компанія Іnternatіonal Resources Group (ІRG) у 12 школах України. Пілотними для проекту визначили п’ять міст: Вінницю, Євпаторію, Краматорськ, Луцьк і Львів. Проте в жовтні 2010 року до них долучилися ще три міста-партнери, в тому числі й Полтава.
Мета програми «Енергоефективні школи», яка є складовою цього проекту, — виховання учнів як відповідальних споживачів, господарів своєї держави. Крім того, діти мають усвідомити, що теплові ресурси слід заощаджувати — для збереження клімату й життя на Землі.
— У рамках програми учні пілотного 6-М класу вивчають факультативний курс для учнів 6—8 класів «Основи теплопостачання та теплозбереження», — розповідає заступник директора Полтавської гімназії №30 Оксана Чередник. — Вони дізнаються, звідки береться тепло у квартирах, які особливості його виробництва й транспортування, величину тарифів на теплопостачання, втрати теплової енергії. Крім того, діти проводять теплоаудит школи і (разом із батьками) своїх домівок. А полегшити засвоєння цікавої інформації школярам допомагає казковий персонаж — дівчинка Теплинка, котра запрошує до країни Тепляндії. Кожен учень класу отримав підручник для вивчення нового курсу.
З цікавістю сприйняли запропоновану програму батьки шестикласників: разом зі своїми дітьми відвідали підприємство теплопостачання — нову сучасну котельню в районі Авіамістечка. Вона опалює й нагріває воду для нової дитячої поліклініки. Усі процеси в газовій котельні автоматизовано, під контролем пульту управління. Про це екскурсантам розповів Євген Рульов, працівник котельні.
Крім того, гімназисти відвідали лабораторію теплогазопостачання та вентиляції ПНТУ імені Ю. Кондратюка, де цікаву і змістовну екскурсію для них провів Анатолій Колієнко, кандидат технічних наук, професор, консультант з технічних питань Інституту місцевого розвитку.
Цього року шестикласники разом із класним керівником самостійно заклеїли вікна у своєму класі, бо вони старі й пропускають холодне повітря. Чергові щоденно проводять моніторинг температури повітря у класі і на подвір’ї. Активізував роботу патруль з енергозбереження: відстежує нераціональне використання світла, води, тепла у шкільних приміщеннях.
Власне, до участі у проекті долучилися не лише шестикласники, а й уся гімназія: учні, їхні батьки, вчителі. Здійснено анкетування батьків щодо оцінки якості теплопостачання, обговорено проблеми та причини неякісного теплопостачання житлових будинків.
Серед учнів 1—4 класів проведено конкурси: малюнків на тему «Тепло в оселі — затишок в родині», поробок «Тепла домівка — здорова родина», казок про Теплинку, на кращий віршик про збереження тепла.
А учні старшої школи, члени шкільного товариства Малої академії наук, під керівництвом учителя інформатики Лілії Микитась здійснили наукове дослідження з питань збереження тепла та енергоресурсів. Його мета — пошук шляхів збереження тепла й енергоресурсів у приміщенні гімназії й удома, вивчення можливості подальшого заощадження й економії у споживанні електроенергії та тепла.
Разом із заступником директора з господарської частини Іваном Косицею хлопці й дівчата знімають показники лічильників тепла, електроенергії, води, а на уроках інформатики вчаться опрацьовувати статистичні дані за 2010 рік, порівнюючи з показниками позаминулорічної зими.
Торік у грудні Полтавську гімназію №30 відвідали почесні гості: Мерілі Харріган, віце-президент з питань освіти Альянсу «За збереження енергії» (США), та Кадрія Сафіуліна, керівник групи з питань залучення громадськості Інституту місцевого розвитку. Гості побували на захисті наукових досліджень дев’ятикласників, відвідали урок у пілотному 6-М класі за темою: «Як берегти та раціонально використовувати тепло» й подивилися казку «Колобок» на новий лад», яку підготували учні 2-А класу разом із заступником директора Інною Безуглою.
Та попереду ще чимало роботи, яку слід виконувати, щоб стати найкращим навчальним закладом серед «Енергоефективних шкіл» України.
Полтава.