У Податковому кодексі, що набрав чинності з 1 січня нинішнього року, в розділі «Операції, що звільняються від обкладання ПДВ» значилися послуги, котрі входять до складу портових зборів. Ця норма законодавства діє вже понад п’ять років, і вона є надійною гарантією ритмічної роботи портової галузі країни. Мало того, саме ця норма робить привабливими українські порти для закордонних судновласників.

 

І можна зрозуміти тривогу керівників морських торговельних портів України, яку спричинила звістка про те, що Верховною Радою прийнято в першому читанні законопроект про внесення змін до Податкового кодексу, поданий Кабінетом Міністрів і зареєстрований 31 березня 2011 року (реєстр. №8321). «Міною уповільненої дії» портовики вважають положення законопроекту про вилучення з Податкового кодексу п. 197.9: «Звільняються від оподатковування операції з постачання послуг, які надаються іноземним судам і вітчизняним судам, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, їхнього багажу та вантажів і оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами»

Мета такого кроку пояснюється в законопроекті як «запобігання необґрунтованим втратам надходжень у державний бюджет». Це, до речі, уже не перша спроба Кабміну використовувати портові збори як джерело для поповнення держбюджету. В січні Кабмін затвердив постанову №230, яка внесла зміну в положення про портові збори в частині стягнення ПДВ. Цей документ викликав серед судновласників і морських торговельних портів хвилю нерозуміння, що вилилося в шквал запитів до ДПАУ із проханням дати роз’яснення про механізм виконання даної постанови Кабінету Міністрів. З роз’яснення ДПАУ від 23 березня нинішнього року випливало, що на даний момент нарахування ПДВ на портові збори не передбачено законом. Це має відношення до всіх суден, які здійснюють перевезення пасажирів і вантажів у міжнародному сполученні, й тих суден, які курсують між портами України без митного оформлення. Однак уже 31.03.2011 р. до Верховної Ради надійшов законопроект №8321, що передбачає запровадження ПДВ на портові збори.

Перший заступник начальника Одеського морського торговельного порту Юрій Васьков (на знімку) повідомив «Голосу України»: «Логіка подібних рішень непоясненна. Відомо, що портові збори платять в основному нерезиденти — це практично 100 відсотків суден, які заходять у наш порт під іноземними прапорами. А механізму відшкодування ПДВ нерезидентові в Україні на сьогодні просто не існує». Таким чином, ми говоримо про підвищення на 20% портових зборів.

Глибинна суть можливого прийняття законопроекту №8321 від 31.03. полягає у можливих фінансових втратах транспортної галузі країни в розмірі 25 мільярдів гривень. Як заявляють експерти, підвищення ставок портових зборів на 20% без механізму відшкодування ПДВ значно погіршить і без того досить непривабливі умови морських транспортних портів України для транзитних вантажів. Першими відчують на собі наслідки після можливого схвалення у Верховній Раді проекту закону підприємства гірничо-металургійного комплексу. Зросте собівартість транспортної складової продукції.

На сьогодні портові збори в Україні — порівняно із сусідніми закордонними портами Румунії, Туреччини, Болгарії та Грузії — вищі. Логіка має тут бути однозначна: портові збори необхідно зменшувати, насамперед, для транзитних вантажів, а не підвищувати за рахунок введення ПДВ. Більше того, нарахування ПДВ на портові збори не мають аналогів у сусідніх портах.

Тарифна політика морських торговельних портів визначається в Києві. Сьогодні вона не дає змоги гнучко реагувати на зростаючу конкуренцію з боку інших чорноморських портів. Є тому реальне підтвердження: за 2010 рік 18 державних морських портів країни скоротили дохід на 6%, чистий прибуток — на 16%, а обсяги перевалки — на 1,9% порівняно з 2009 роком.

Що чекає, приміром, на Одеський морський торговельний порт у разі прийняття законопроекту №8321? Частка Одеського порту в портовій галузі країни (йдеться про фінансово-економічні показники за 2010 рік) становить близько 25%. Очікується, що у випадку запровадження ПДВ обсяг переробки транзитних вантажів в Одесі зменшиться на 12 мільйонів тонн. Щорічні доходи порту скоротяться на 420 мільйонів гривень, а надходження до бюджету впадуть на 150 мільйонів гривень. Тобто, загальні втрати доходів портів України, як припускають експерти, можуть становити близько 5 мільярдів гривень, а бюджету — майже один мільярд.

Ну, а якщо говорити про обсяги вантажоперевалки, то портова галузь незабаром втратить до 40—50 мільйонів тонн вантажів. Дуже обережно фахівці оцінюють, що сукупні втрати всіх учасників транспортної галузі — портів, залізниць, автоперевізників, експедиторських та стивідорських компаній — можна буде в 2012 році оцінити у 25 мільярдів гривень.

І сумна доля може очікувати три морські порти України — Одеський, Ялтинський і Севастопольський, які забезпечують захід круїзних суден. Зросте вартість суднозаходів, і круїзні компанії просто викреслять Україну з розкладу Середземно-Чорноморського бізнесу.

Прийняття законопроекту №8321 виявиться не кроком і не двома назад — у цьому впевнені абсолютно всі фахівці морської галузі.