4 березня набрав чинності Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності». Які зміни в існуючу практику містобудування він внесе? Яких новацій слід очікувати? Ось як прокоментував новий закон народний депутат Роман Ткач «НУ—НС».
— Хоч від нового закону очікують спрощення процедур, пов’язаних з будівництвом, однак вони відбудуться за рахунок скасування деяких повноважень органів місцевого самоврядування. Натомість значно зростає роль інспекцій архітектурно-будівельного контролю та міських і районних управлінь містобудування та архітектури, — вважає Роман Ткач. — Для прикладу, знесення самовільно збудованих будівель тепер відбуватиметься не за позовом відповідної ради, на території якої знаходиться будівля, а за позовом інспекції ДАБК. Або зміни до генплану міста чи села можна буде вносити тільки тоді, коли така ініціатива надійде від районної чи обласної державної адміністрації. Законом також надається можливість міським чи сільським головам самостійно поновлювати договори оренди землі без рішень відповідної ради. Окрім того, закон забороняє органам місцевого самоврядування відводити землю під будівництво, якщо відсутній план зонування або детальний план території населеного пункту. Місцеві правила забудови також мають бути відмінені.
Новим законом також значно зменшується роль громадських слухань. Тобто встановлюється обов’язковість проведення громадських слухань при затвердженні будь-якої містобудівної документації, однак врахування їх результатів виявляється необов’язковим. При цьому до уваги братимуться тільки ті пропозиції учасників громадських слухань, які ґрунтуються на нормативно-правових актах, будівельних нормах, стандартах та правилах. Тут також незайвим буде зауважити, що вимога стосовно проведення громадських слухань в Україні існує з 2009 року, однак до цього часу не розроблено порядку їх проведення.
Продовжено до 31 грудня 2012 року безкоштовне прийняття в експлуатацію житлових, садових, дачних будинків та господарських споруд, а також громадських будівель І та ІІ категорій, які збудовані без дозволу на будівництво до 31.12.2009, за умови, що у забудовника є документи, які посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою. Таким чином, узаконення самовільних забудов продовжуватиметься ще до кінця 2012 року.
Зауважу, що з прийняттям даного закону значно полегшиться оформлення будівельної документації для індивідуальних забудовників. Повертається уже призабутий будівельний паспорт. Відтепер для спорудження присадибного, дачного чи садового будинку площею до 300 кв. м окремий дозвіл та проект не потрібен, достатньо отримати будівельний паспорт.
Реальне спрощення будівельних процедур насправді лежить у площині підзаконних правових актів, адже скасування декількох ДБНів (державних будівельних норм), що регламентують власне дозвільні процедури, у декілька разів спростило б оформлення документації на будівництво. Однак можна прогнозувати, що в найближчі півроку не тільки не буде скасовано попередні ДБН, а будуть прийняті ще й нові, які «деталізують» норми закону.
Загалом новий закон спрямований на забезпечення інтересів забудовників та архітекторів і по своїй суті на 80% складається з норм попереднього закону «Про планування і забудову територій». В новому законі можна знайти відповідь на запитання «Як забудувати?», однак нема відповіді на запитання «Як розвивати?». А відповідно до європейської практики схеми забудови територій базуються на комплексних програмах сталого розвитку територій, які являють собою цілісне стратегічне бачення розвитку регіону на десятки років. При цьому враховується розвиток, насамперед соціальної інфраструктури, вплив на навколишнє середовище та ефективне використання економічного потенціалу території.
Тому, на мою думку, у законі «Про регулювання містобудівної діяльності», який було гучно названо «містобудівною реформою», можна відзначити відсутність суттєвих змін та реального спрощення будівельних процедур, продовження традицій вузькобудівельного бачення майбутнього наших міст, селищ і містечок без комплексних базових програм розвитку цілих територій та звуження прав місцевого самоврядування.
Івано-Франківськ.