Нещодавно прочитав повідомлення про те, що КМДА пропонує варіант реконструкції Андріївського узвозу. В результаті реалізації проекту має з’явитися шість нових споруд, у тому числі офісний центр, будинок з рестораном, виставковим залом і апартаментами, 11-поверховий готельний комплекс з паркінгом і підприємствами громадського харчування, а всім відомий «Замок Ричарда» переобладнають під готель.
Тим часом глава постійної комісії Київради з питань культури і туризму Олександр Бригинець вважає (і я з ним цілком згодний), що такий план реконструкції повністю розмиває саму суть вулиці. Справді, пропозиції щодо так званого її благоустрою важко збагнути розумом. Приміром, творіння Растреллі, ця перлина узвозу — Андріївська церква — зникне. Адже через новобудови вона перестане домінувати. Як свого часу Лаврська дзвіниця — через те, що простір схилів обліпили хмарочоси.
Головна проблема Андріївського узвозу, за словами Бригинця, полягає в тому, що Міністерство культури досі не визнало вулицю пам’яткою містобудування. Чи не тому воно й зволікає з ухваленням відповідного рішення, щоб забудовники встигли звести висотки, після чого узвозу через це відмовлять у статусі?
Є ще один вагомий недолік проекту реконструкції: вулиця може перетворитися на транспортну магістраль. Адже тут передбачено встановити не постійне, а динамічне загородження, що дозволить проїзд усім, хто має спеціальні перепустки. Хто сумнівається, що охоронці дозволятимуть це всім, хто заплатить?
Проект також передбачає заміну унікального покриття вулиці, чим занепокоєні історики: узвіз вимощений брущаткою за особливою технологією — дугою. І це не тільки для краси. Дощові води стікали у вибоїни на узбіччі та йшли вниз, а не залишалися калюжами серед дороги. Прикладів таких вулиць у містах світу немає, і треба захистити історичну спадщину, розповідаючи про її особливості туристам, вважають фахівці.
Крім того, проект реконструкції також передбачає установлення МАФів уздовж вулиці, в яких продаватимуться сувеніри та твори художників.
Тим часом з концепцією реставрації і ремонту забудови, реконструкції інженерних мереж і благоустрою Андріївського узвозу не згодні члени консультативної ради з питань охорони культурної спадщини. Вони — проти будь-якого нового будівництва на Андріївському узвозі, у тому числі, на тих ділянках, які вже надані КМДА під забудову. До речі, недавно один із них заявив, що члени ради не ознайомлені також з планами укріплення схилів, які є невід’ємною частиною самого узвозу.
Ну як захистити від зникнення історичного обличчя однієї з головних визначних пам’яток Києва — Андріївського узвозу?
Василь МИРОНЕНКО,корінний киянин.