Чинні закони для ринку продуктових супермаркетів можна звести до «правила трьох О». Адже важко знайти людину, яку б не Обважили, не Обрахували або ж відверто не Обдурили у магазині. Боротися із цими ганебними явищами намагаються в управліннях із захисту прав споживачів. Столичні інспектори вчора провели планову перевірку в одному із супермаркетів у центрі міста. Про свій прихід, як і годиться за законом, попередили заздалегідь. Тим самим даючи шанс крамниці підготуватися до цієї зустрічі. Але результати контрольної закупівлі свідчать: шансом не скористалися. Усього за кілька хвилин інспектори головного управління з питань захисту прав споживачів Київської міської державної адміністрації набрали цілий кошик «продуктів-порушників». За прострочені тістечка, гнилі банани, не відомо ким і коли зроблену ковбасу довелося викласти триста гривень.
Почали перевірку з вибіркового інспектування товарів. Професійне око перевіряльників одразу бачить відхилення від норм.
— Уже маємо кілька порушень, — розповідає Юлія Безпалько, головний спеціаліст відділу контролю продовольчих товарів ГУ. — Це й зауваження стосовно інформації для споживачів, і прострочка, і найголовніше те, що під виглядом уціненої продукції реалізовують неякісну, або ж, простіше кажучи, звичайний брак.
Говорячи про останній, інспектор бере пакет із незрозумілого кольору бананами та манливим стікером «Акція»: «Якби вони були, скажімо, просто темніші за нормальні фрукти, то питань би не виникло. Магазин міг би їх уцінити й продавати. Але якщо вони підгнили, як, приміром, ці, то це звичайнісінький брак. І за жодну ціну його не можна реалізовувати». Так само, як і продукти, термін придатності яких уже збіг. Але в кошику контрольної закупки опинилося кілька упаковок тістечок, які мали бути з’їдені чи ж утилізовані ще 8 та 10 квітня, ковбаса, кисломолочний сир. Здогадуєтесь, як би відреагував людський організм на частування такими «витриманими» ласощами.
— У магазині також є система з реалізації нарізаних ковбасних виробів. Вони вже упаковані лежать стовпчиком на вітрині. Але коли їх було виготовлено, порізано й виставлено на продаж — невідома споживачеві інформація. Нагадаємо, що термін придатності такої продукції до 72 годин. Можливо, за запитом, нам би й показали упаковку від ковбаси з датами виготовлення. Але виникає питання: де гарантія, що саме з цього шматка було зроблено цю нарізку. Чи можемо ми виключати підміну? — запитують «ревізори» і зауважують, що за правилами нарізати продукцію потрібно на очах покупців, щоб ті бачили, що саме будуть їсти.
Далі в програмі перевірки — дослідження вагового господарства, наявності обрахунку на касі (коли ціни на товарі не збігаються із числами в чеку), якості товару, запакованого самим магазином...
Між тим, склалося враження, що за результати самого рейду працівники магазину хвилювалися значно менше, ніж за те, як виглядатимуть на телеекранах чи ж шпальтах газет.
«Наше управління не має можливості та повноважень застосовувати економічні санкції до порушників, лише адміністративні. Так, за результатами перевірки будуть складені протоколи про адмінвідповідальність на кожну з відповідальних сторін. Буде видано припис про усунення недоліків. Іншими словами, зобов’яжемо протягом 10 днів навести лад», — пояснює Юлія Безпалько.
Та навіть якщо цей припис і буде виконано, гарантії, що через кілька днів на тамтешніх полицях не з’явиться новий брак, немає. Тому під час походу до крамниці пильнуймо. Експерти радять перш за все звертати увагу на термін придатності товару. Якщо цю інформацію заклеєно, скажімо, наліпкою «Акція» — цілком ймовірно, що продукція або вже прострочена, або на межі. Купуючи ваговий товар не лінуйтеся перевіряти його на контрольних вагах. І обов’язково перевіряйте чек, не відходячи від каси. Адже ви, й самі того не знаючи, могли оплатити непридбаний товар або щось купити втридорога.
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.
На знімку: Юлія Безпалько, головний спеціаліст відділу контролю продовольчих товарів головного управління з питань захисту прав споживачів з «продуктами-порушниками».