Майже всі випадки скандального будівництва в Києві спростовують загальновідому істину, що ламати — не будувати. В нас усе навпаки — зупинити будівництво, навіть якщо воно йде з порушенням, вдається не просто. Однак є й позитивні зрушення. Нещодавно наша газета повідомляла про перемогу Генеральної прокуратури у справі щодо сумнозвісного будівництва біля станції метро «Театральна». Нагадаємо, Київський апеляційний суд 28 березня скасував рішення про визнання укладеним між Київською міською радою та ТОВ «Альянс-Центр» договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Як удалося з’ясувати, за позовом товариства ТОВ «Альянс-Центр» судовим рішенням від 09.04.2008 року договір купівлі-продажу земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торговельного центру по вул. Богдана Хмельницького, 7, у Шевченківському районі столиці було визнано укладеним. Тепер з 28 березня цього року зазначений договір купівлі-продажу вже не є укладеним. Як вважають у прокуратурі, сьогодні можна фактично говорити про відсутність у ТОВ права власності на ділянку. А це у свою чергу дає підстави для вжиття таких заходів:

1) звернення щодо скасування відповідного запису в Державному земельному кадастрі (скасування реєстрації права власності на ділянку);

2) звернення до суду про зобов’язання звільнити земельну ділянку, можливо, навіть з одночасним вирішенням питання про знесення забудови.

Після скасування рішення суду за 9 квітня 2008 року, найпевніше, ТОВ «Альянс-Центр» звернеться до Вищого господарського суду з оскарженням рішення від 28 березня 2011 року.

Одночасно товариство може також ставити питання перед Київрадою про надання йому спірної земельної ділянки в користування. Однак, зважаючи на суспільний резонанс, таке звернення навряд чи матиме перспективу.

Проте, з інформації, яку вдалося знайти, виходить, що товариство мало дозволи на будівництво та й низка судових рішень була на його користь. Крім того, ця ділянка досить довгий час знаходилась у товариства в оренді, і віримо, що вона припинена.

Водночас у разі відсутності права власності на ділянку та припинення права користування земельною ділянкою товариство та міська влада мають визначитися з наслідками та домовитися. Якщо домовитися не вдасться, міська влада має право вимагати знесення побудови та приведення земельної ділянки до попереднього стану. Але, якщо знесення будівлі (споруди) виявиться недоцільним у зв’язку з очевидним перевищенням вартості будівлі порівняно з вартістю земельної ділянки, суд може з урахуванням підстав припинення права користування земельною ділянкою постановити рішення про викуп власником будівлі (споруди) земельної ділянки, на якій вона розміщена, або про викуп власником земельної ділянки будівлі, або визначити умови користування земельною ділянкою власником споруди на новий строк.

Загалом можна припустити, скоріш за все, йтиметься чи про виділення земельної ділянки взамін цієї з грошовою компенсацією як мінімум за витрати на будівництво, чи просто про сплату містом грошової компенсації. Дізнатися думку столичної влади з приводу рішення суду та що вони планують робити далі, на жаль, не вдалося. Нас, як завжди, направили до прес-служби. А та у свою чергу запропонувала скинути лист з питаннями на факс і чекати на відповідь. А керівництва другого відповідача у справі — Головного управління земельних ресурсів Київради, — то ще не було, то вже не було.

Щоб уникнути взагалі витрат на грошову компенсацію чи виділення земельної ділянки взамін існуючої, київській владі, а ще більше — її юристам варто ретельніше вивчити обставини, за якими забудовна компанія отримувала дозволи. І якщо з’ясується, що ті дозволи були отримані з порушеннями і той, хто їх отримав, свідомо досягав позитивного для себе результату не завжди законним шляхом, тоді всі витрати по поверненні спірної ділянки у первісний вигляд будуть покладені на псевдозабудовника.

Якби ще й чиновники відповідали за свої дії, то кількість проблемного будівництва у Києві різко зменшилася б. І жаль, що чіткий припис про заборону затвердження містобудівної документації, місцевих правил забудови без їх громадського обговорення з’явився у законі лише у вересні 2008 року (ст. 30-6 Закону України «Про планування і забудову територій»).

Громадська ініціатива по боротьбі з протиправними забудовами «Збережи старий Київ» називає такі причини незаконності вказаної забудови:

— будівництво ведеться з порушенням усіх містобудівних норм та правил. Новий будинок будують за 6 метрів від фасаду семиповерхового будинку — пам’ятки архітектури радянського періоду. А відповідно до п. 13 ДБН 360-92 «Планування і забудова міських і сільських поселень» відстань між поздовжніми стінами будинків має бути не менше 20 м. Із вікон власникам квартир доведеться бачити глуху стіну торгівельно-офісного центру довжиною 50 метрів, тобто вони позбудуться світла та повітря;

— під загрозою будуть знаходитися (і вже знаходяться) споруди ст. метро «Театральна» і фундаменти споруджених поряд будинків;

— на місці будівництва було знищено сквер;

— торговельно-офісний центр збільшить і без того занадто високе транспортне та пішохідне навантаження на цю маленьку ділянку;

— проти будівництва підписалися більш як три тисячі чоловік. Але влада повністю ігнорує думку і мешканців будинку, що примикає до будівництва, і всього мікрорайону;

— у своєму листі від 30.12.2009 Головне управління з благоустрою м. Києва повідомляє, що не давало дозволу на встановлення огорожі за адресою цього будівництва, і приписує його демонтувати.

Загалом за інформацією різних ЗМІ та інтернету вдалося встановити таку хронологію:

— 29 травня 2003 року Київська міська рада прийняла рішення № 486-2/646 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею», пунктом 36 якого був затверджений проект відведення земельної ділянки ТОВ «Альянс-Центр» для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торгівельного центру на вул. Богдана Хмельницького, 7 у Шевченківському районі м. Києва»;

— у ніч на 30 грудня 2005 року Театральний сквер було обнесено парканом;

— на новорічні свята 2006 року кияни відбили першу спробу розпочати будівництво над метро «Театральна» шляхом пікетів і відкритого протистояння;

— з 30 на 31 травня 2006 року ТОВ «Альянс-Центр» знесло зелені насадження, які були на ділянці;

— у червні 2006 року Прокуратура міста Києва винесла свій протест щодо будівництва, Управління державного архітектурно-будівельного контролю КМДА внесло припис про зупинку і заборону будівництва, Головне управління охорони культурної спадщини КМДА внесло припис про заборону будівництва;

— Рішенням Київської міської ради 55/55 від 13.07.2006 р. рішення КМР 3486-2/646 від 29.05.2003 р. щодо оренди земельної ділянки ТОВ «Альянс-Центр» було скасовано як таке, що «створює загрозу для нормальної роботи станції метро «Театральна» та безпечного перевезення пасажирів, що виявляється у порушенні гідроізоляції конструкцій станції, підтопленні станції в період сильних атмосферних опадів, руйнуванні конструкцій у результаті зсуву ґрунту або падіння будівельних конструкцій»;

— 12 грудня 2007 року Міністерство культури і туризму своїм наказом включає земельну ділянку по вулиці Богдана Хмельницького, 7 до охоронної зони Національного академічного театру російської драми імені Лесі Українки;

— Рішенням Київської міської ради від 20 грудня 2007 року № 1464/497 земельна ділянка була продана ТОВ «Альянс-Центр» за 2 мільйони гривень;

— у березні 2008 року забудовник одержує новий дозвіл на будівництво від Інспекції архітектурно-будівельного контролю в місті Києві;

— кияни знову виступили з протестом і в листопаді 2008 року передають київському міському голові Леоніду Черновецькому близько трьох тисяч підписів мешканців столиці проти вказаного будівництва;

— 13 листопада 2008 року Прокуратура міста внесла приписи начальнику Державної архітектурно-будівельної інспекції Міністерства регіонального розвитку та будівництва України та начальнику Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві про скасування дозволу на проведення будівельних робіт та зупинення будь-яких робіт на цій земельній ділянці. Але будівельні роботи на зазначеній ділянці, навпаки, інтенсифікувалися, котлован було вирито хронологічно після припису Прокуратури міста. Щоденно вивозиться кілька десятків вантажівок з ґрунтом;

— 25 листопада 2008 року Головне управління з надзвичайних ситуацій КМДА звернулося до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві щодо можливих негативних наслідків будівництва для населення і поряд розташованих об’єктів містобудування;

— 8 грудня 2008 року Державна архітектурно-будівельна інспекція скасувала дозвіл на будівництво;

— у квітні 2009 року Міністерство регіонального будівництва і розвитку України, а точніше, підпорядкована йому ДП «Укрдержекспертиза» відкликала позитивний висновок комплексної державної експертизи, виданий службою «Київдержекспертиза» на будівництво 06.12.2004 р.;

— судовим рішенням від 09.04.2008 р. договір купівлі-продажу земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торговельного центру по вул. Богдана Хмельницького, 7 у Шевченківському районі столиці було визнано укладеним;

— 16 червня 2009 року Київський апеляційний адміністративний суд не задовольнив апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві щодо скасування припису про зупинення дії дозволу на виконання будівельних робіт;

— 28 березня 2011 року Київський апеляційний суд скасував рішення про визнання укладеним між Київською міською радою та ТОВ «Альянс-Центр» договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Протистояння триває.