Початок у № 180 від 28.09.2010, № 192 від 14.10.2010, № 211 від 10.11.2010, № 225 від 30.11.2010
Конституція покладає на Верховну Раду України виконання таких функцій, як законотворча, установча, контрольна та представницька.
Законотворчий процес є надзвичайно складним, але розуміння громадськістю: які кроки проходить законодавча ініціатива, поки стане законом; шляхи впливу на законотворчий процес на різних стадіях, — усе це покращить ефективність впливу громадськості на процес законотворення. Тому розглянемо законодавчий процес з точки зору того, як зацікавлена громадськість може вплинути на розгляд проекту закону на тій чи іншій стадії.
Законодавчий процес регулюється Конституцією України, Регламентом Верховної Ради, Положенням про порядок роботи у парламенті із проектами законів, постанов, інших актів Верховної Ради, Бюджетним кодексом. 
Існують такі стадії законодавчого процесу у парламенті:
1. Передпроектна стадія (законодавча пропозиція).
2. Проектна стадія.
3. Законодавча ініціатива — стадія внесення законопроекту на розгляд Верховної Ради.
4. Стадія розгляду законопроекту (перше, друге, третє читання, внесення альтернативних законопроектів, обговорення законопроектів тощо).
5. Стадія ухвалення законопроекту.
6. Засвідчувальна стадія.
7. Інформаційна стадія.
Перші дві стадії можуть передбачати проведення відповідної інформаційної роботи з боку громадськості. Наприклад, неурядова організація (НУО) працює над питанням, яке законодавчо не врегульоване або недостатньо врегульоване. НУО може звернутися до суб’єктів законодавчої ініціативи — народних депутатів, Президента, Кабінету Міністрів, Національного банку зі своїми пропозиціями щодо врегулювання того чи іншого питання. Ми розглянемо можливість внесення такої пропозиції через народних депутатів України. Перше завдання, яке стоїть перед громадськістю, — це визначити свого лідера впливу. Необхідно на сайті Верховної Ради продивитись список народних депутатів (http://w1.c1.rada.gov. ua/pls/sіte/p_deputat_lіst) і обрати таких, котрим може бути цікава тема, яку громадська організація пропонує врегулювати шляхом прийняття нового закону або шляхом внесення змін до чинного закону. Наступним кроком буде підготовка листа з обґрунтуванням необхідності прийняття законопроекту. Як зазначалося, було б добре, якби НУО провела відповідну інформаційну кампанію, долучила до своєї роботи інші партнерські організації.
Стадія «Законодавча ініціатива»
Як тільки народний депутат або інший суб’єкт законодавчої ініціативи подає до парламенту законопроект, він одразу з’являється на сайті Верховної Ради. Протягом п’яти днів розглядається Головою Верховної Ради, який визначає головний парламентський комітет, що буде в подальшому займатися розглядом законопроекту (підготовкою попереднього розгляду та висновків щодо включення до порядку денного сесії). Також законопроект обов’язково надсилається до Комітету з питань бюджету, іншим комітетам та всім народним депутатам України, а також іншим суб’єктам законодавчої ініціативи, відповідним міністерствам, іншим державним органам тощо. Протягом 14 днів до головного комітету під час розгляду законопроекту можуть надсилатися експертні висновки, пропозиції. На цьому етапі НУО може надавати свою експерту оцінку голові профільного комітету, народним депутатам — членам комітету, іншим народним депутатам. Важливу роль на етапі попереднього розгляду законопроекту відіграє Науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (http://w1.c1.rada.gov. ua/pls/sіte/p_pіdrozdіl? pіdіd=1227), яке готує свій висновок на вказаний законопроект для попереднього розгляду в головному комітеті і при обговоренні його вже безпосередньо в сесійній залі. НУО може також звернутися і до зазначеного управління із своїми коментарями. Протягом 30 днів з дня отримання законопроекту головний комітет попередньо розглядає законопроект, узагальнює зауваження та пропозиції і приймає рішення на засіданні комітету щодо рекомендації включення до порядку денного сесії або повернення суб’єкту законодавчої ініціативи.
На етапі попереднього розгляду законопроекту може бути внесений альтернативний законопроект протягом 14 днів з дня реєстрації законопроекту. Альтернативними вважаються законопроекти, які містять положення, що регулюють однакове коло питань та повторюють за суттю положення щодо регулювання одних і тих самих суспільних відносин.
Між другим і першим читанням важливу роль у підготовці законопроекту відіграють секретаріати комітетів, до яких також можна звертатися із пропозиціями, інформацію про контакти працівників секретаріатів можна знайти на сайті Верховної Ради та на сайтах комітетів.
Насправді електронна сторінка Верховної Ради України — www. rada. gov. ua містить всю інформацію, необхідну для ефективної співпраці між ініціативною громадськістю та народними депутатами, комітетами, тільки потрібно грамотно подати інформацію і знайти точки доступу, а також розуміти тонкощі законотворчого процесу. Сподіваємось, зазначена вище інформація допоможе в цій співпраці.
Стаття підготовлена Програмою сприяння парламенту спільно з Асоціацією випускників Програми стажування у Верховній Раді України «Ліга інтернів» за підтримки газети «Голос України».
Марина РУДЕНКО, ГО «Ліга інтернів».