Авіаквитки на міжнародні рейси в Україні відчутно дорожчі, ніж в інших країнах СНД. Не кажучи вже про ціни в сусідніх європейських країнах. Причин кілька. Але головна — конкуренція, яка перебуває на нашому авіаринку, м’яко кажучи, у зародковому стані. Останній приклад — чергова суперечка між двома лідерами цього ринку за польоти в Лондон.
Так, «Міжнародні авіалінії України» (МАУ) вирішили в суді опротестувати надання «АероСвіту» права літати по маршруту Київ—Лондон. Як обґрунтування свого позову МАУ наводить той аргумент, що Державіаслужба призначила «АероСвіт» на маршрут Київ—Лондон нібито всупереч договору між акціонерами МАУ й Фондом держмайна, яким передбачається одержання МАУ ексклюзивних прав на два десятки європейських маршрутів, серед яких і Лондон. У компанії вважають, що в результаті було порушено саме це її ексклюзивне право, строк якого минає тільки в липні.
Ситуація набула серйозного резонансу, і одразу кілька експертів заявили, що МАУ не має ексклюзивних прав на ті чи інші авіаційні маршрути, а тому немає підстав для задоволення позову компанії до Державної авіаційної адміністрації України, Фонду державного майна й «АероСвіту».
«Надання «ексклюзивності» на право призначення на повітряні маршрути не входить у компетенцію ФДМУ України. Немає таких повноважень і в регулятора авіаринку — Державіаслужби. Додам також, що ФДМУ не вправі гарантувати будь-яке виконання чи невиконання дій іншим органом виконавчої влади, у цьому випадку — Державною авіаційною адміністрацією України, — сказав керуючий партнер GR§BM Consultіng Дмитро Атаманчук в інтерв’ю агентству УНІАН: — Згідно зі статтею 19 Конституції України, органи державної влади, їхні посадові особи зобов’язані діяти винятково на основі й у межах повноважень, передбачених Конституцією й законами України, а також застосовувати методи дій, які передбачені Конституцією й законами України».
У Фонді держмайна також здивовані обґрунтуванням позову МАУ. «ФДМУ одержав позов як один із відповідачів у справі й аналізує його, хоча ми не займаємося видачею дозволів на маршрути — це прерогатива Державіаслужби», — повідомили в прес-службі фонду.
Помічник генерального директора «АероСвіту» зі зв’язків із громадськістю Сергій Куций у свою чергу здивований настільки запеклою боротьбою конкурентів за свої так звані ексклюзиви: «Ми не маємо офіційної інформації про наявність у МАУ ексклюзивних прав на експлуатацію тих чи інших маршрутів, що позбавляють інші українські авіакомпанії права перевозити пасажирів у ключові пункти Європи. Нам не відомі ні список таких маршрутів, ні термін дії «ексклюзивності», ні правові підстави, які дають змогу надавати одній із авіакомпаній монопольні переваги, що обмежують конкуренцію».
До того ж є міжурядова угода між Україною й Великобританією, котра передбачає можливість призначення на лінію Київ—Лондон декількох авіаперевізників і від Великобританії, і від України.
Експерти відзначають, що «війни за повітря», які перманентно виникають в Україні, відбуваються через те, що в
90-ті роки минулого століття підписувалися міжурядові угоди, котрі, як правило, визначали по одному перевізнику з кожної сторони, і йому надавалося право здійснювати міжнародні перельоти. Такі угоди свого часу підписувалися з метою підтримки розвитку національних ринків авіаперевезень, однак сьогодні такий підхід порушує антимонопольне законодавство й реально обмежує розвиток конкуренції. Що у свою чергу позначається на пасажирах, у яких немає вибору: квиток якої компанії й за якою ціною купити.
Обдзвонивши з десяток авіаагентств, фондів, служб, міністерств і комітетів із тих, що відповідають за повітряний простір нашої країни, «Голос України» не зміг «вибити» з них відповіді на питання про конкуренцію на ринку авіаперевезень і про ексклюзиви. Не могли до пуття відповісти й на запитання, із чого, власне, формуються ціни на авіа-квитки. Зокрема, менеджер однієї з компаній із продажу авіаквитків Ганна Кругляк пояснила досить розпливчато: мовляв, ціна формується з урахуванням багатьох чинників.
«Насамперед, вартість авіаквитка залежить від авіакомпанії, послугами якої ви скористаєтеся, від строку придбання квитка, типу літака й тарифу, за яким він був придбаний (економ, бізнес, перший клас). Велике значення мають сезон і місце, куди ви летите», — розповіла вона, додавши, що «ясна річ, якщо в когось є ексклюзивне право на маршрут, то й ціну він виставить, незважаючи на конкурентів, адже їх нема».