Такий шлях трансформації пройшли харківські ЖЕКи лише за п’ять років реформ у житлово-комунальному господарстві найбільшого мегаполіса країни. Харків — єдине місто в Україні, яке кілька років тому наважилося на корінні перетворення в цій найвідсталішій та найзакостенілішій галузі, як казали раніше, народного господарства. Сьогодні слобожанський експеримент затребувано не тільки великими містами, а й маленькими райцентрами. По досвід до Харкова їдуть з усіх куточків країни. А харків’яни вже давно забули, як це тижнями, місяцями може не працювати ліфт чи погано пахнути підвал, не вивозитися сміття, якщо навіть не прибрана вчасно територія навколо будинку — це вже НП загальноміського масштабу.
Харківська міська влада майже п’ять років тому одного дня наказала горезвісним ЖЕКам довго жити й створила нове комунальне підприємство «Жилкомсервіс» як єдиний загальноміський центр на замовлення комунальних. Недоброзичливці тоді аж в долоні плескали: ну все, догралися хлопці, через місяць-другий місто зупиниться! Але за місяць-другий підприємство лише міцно звелося на ноги й уперше за багато років почало платити гроші робітником і фірмам не за липові договори, не за видимість роботи, а за якісно й вчасно виконану роботу.
А як це все працює й працюватиме — нашому кореспондентові розповів директор КП «Жилкомсервіс» Олександр ЯКОВЛЄВ (на знімку).
Достатньо зателефонувати — і проблему буде знято
— Головне, що вдалося нам, і загалом міській владі — це створити в Харкові стабільно функціонуючу систему забезпечення роботи всього житлово-комунального комплексу, — каже Олександр Опанасович. — Сьогодні ми в Харкові можемо твердо пообіцяти мешканцям, що жодних непередбачуваних ситуацій, пов’язаних з якістю обслуговування магістральних мереж, ремонтом житла, ліфтового господарства, інших всіляких технічних систем кожного житлового будинку — статися не може. Так само як і через те, що у нас можуть виникати й виникають проблеми, пов’язані з фінансуванням тих чи тих робіт. Це все наші турботи, а не харків’ян.
Крім того, ми створили надійні механізми взаємозв’язку і взаємовиручки всіх комунальних підприємств, що забезпечують життєдіяльність міста. А це запорука того, що будь-яка проблемна ситуація, що виникає в житловому фонді, розв’язується швидко, з мінімальними втратами для мешканців. Тому сьогодні можемо з гордістю сказати: Харків чи не єдине місто в Україні, де за минулі п’ять років не було жодної надзвичайної події. У помешкання практично безперебійно й цілодобово подається холодна та гаряча вода. Вчасно, у нормальному штатному режимі починається опалювальний сезон. У нас не було випадків «розмороження» систем теплопостачання. Харків’яни поступово перестали думати про все це, поза сумнівом, складне господарство, і це дуже важливо. Тому що нормальним функціонуванням будь-якої системи вважається така її робота, коли не замислюєшся про те, як її побудовано.
— Отже, КП «Жилкомсервіс» стало своєрідною парасолькою для багатьох комунальних підприємств, яке об’єднує, координує, спрямовує роботу? Як влаштована ця система?
— Напевно, не парасолькою, а базовим підприємством, яке об’єднує зусилля всіх комунальників у виконанні робіт і розв’язанні проблем. «Жилкомсервіс» — це підприємство, яке працює за системою єдиного замовника. Інакше кажучи, ми замовляємо для населення міста комунальні послуги у інших підприємств і водночас суворо стежимо за якістю виконуваних робіт, бо несемо повну відповідальність перед харків’янами за все, що робиться під нашим знаменом. Тобто у разі якихось непорозумінь власнику міської квартири не треба бігати по колу різними організаціями у пошуках правди.
— Чи правильно я зрозумів: власнику квартири сьогодні вже не потрібно знати, як викликати електрика чи сантехніка, як і з ким з’ясовувати питання з перебоїв у водопостачанні чи незадовільної роботи ліфта тощо? Достатньо звернутися до єдиного замовника — і проблему буде знято?
— Це справді так, ми приймаємо будь-які заявки й передаємо їх за призначенням нашим підрядникам для виконання. Але водночас ми регулярно поширюємо серед жителів у будь-який спосіб — дошки оголошень у будинках, через місцеву пресу й навіть через власні квитанції — інформацію про те, куди може громадянин безпосередньо звернутися у разі виникнення тих чи тих проблем, щоб якнайшвидше приїхала аварійна бригада й ліквідувала проблему. Але за все відповідає наше підприємство.
— Правда, що ваш телефон нині знають усі харків’яни, і вони можуть прямо зателефонувати директору КП «Жилкомсервіс», не лише поскаржитися на якогось недбайливого працівника, а й запитати у вас суворо: а за що грошики платимо?
— І не тільки у мене. Керівництво міста зобов’язало всіх директорів комунальних підприємств, які надають комунальні послуги населенню, мати мобільні телефони, за якими може безпосередньо до керівника звернутися будь-який житель міста зі своєю проблемою й не лише вимагати її негайного розв’язання, а й сказати прямо, як то кажуть, без зайвих дипломатичних звернень, що він думає про нашу роботу. Повірте, це стимулює. Тому що якщо проблема не буде вирішена, то харків’яни також мають можливість напряму звернутися до міського голови й назвати імена тих, хто не реагує на звернення городян. І тоді...
Але ми реагуємо на всі звернення швидко, і до крайнощів справу не доводимо. Навпаки, ми свої номери телефонів публікуємо на квитанціях, які розносимо щомісяця жителям безпосередньо у квартири. Кожна людина, взявши квитанцію, може там знайти й мій номер телефону. І я зобов’язаний відповідати і приймати заявки та реагувати на ті запитання, які ставлять харків’яни. На ці дзвінки витрачається досить багато часу. Але це й допомагає в роботі. По-іншому, напевно, не можна сьогодні навести лад у домі.
Техніка вирішує все!
— Було б несправедливо принагідно не згадати, що міська влада за порівняно короткий період і не в кращі фінансові роки зуміла придбати для комунальних підприємств ЖКГ, напевно, більше техніки, ніж за всі роки новітньої історії Харкова.
— Це окрема тема розмови. Але якщо коротенько, то за ці роки міським керівництвом справді було придбано неймовірно багато техніки. Десятки одиниць машин, які працюють на ліквідації аварій на теплових мережах, у КП «Харківкомуночисвод», «Вода», «Харківміськліфт». Закуплено й забезпечують чистоту в місті десятки спеціалізованих машин з видалення і вивезення твердих побутових відходів, очищення міста від снігу, розкидання соляних сумішей. Оновлено парк контейнерів, закуплено спеціальну техніку для збирання цих контейнерів. Тобто ми сьогодні досить технічно оснащені для того, щоб швидко розв’язувати всі проблеми ЖКГ.
Мало того, ми сьогодні прагнемо по-господарськи витрачати ті кошти, які маємо, впроваджуємо енергозберігаючі технології, передусім в електротехнічному забезпеченні житлового фонду. Триває заміна приладів, починається впровадження нових світильників з використанням світлодіодних технологій. Але зробити все й одразу не можна, тому що у нас на балансі 8 тисяч будинків, приблизно близько 19 тисяч під’їздів, а скільки поверхів, на яких повинна горіти лампочка, наведено лад у сміттєвому тамбурі, зроблено ремонт — одразу і не скажу. Для такої масштабної роботи потрібні й час, і чималі фінансові засоби.
— Покрівля багатоповерхових будинків — ще одна найгостріша проблема наших міст. Харків, як мені відомо, своєрідно підходить до розв’язання цієї проблеми — прагне побудувати власний завод з виробництва сучасних і довговічних покрівельних матеріалів. Надійно відремонтуємо свій житловий фонд і заробимо на сусідах?
— Житловий фонд Харкова досить старий, відсоток зношування дуже високий і покрівля, яка протікає, — це не новина. Проблеми з дахами із шиферу й металу — теж є, але їх набагато менше. Пласкі дахи, які покривають руберойдом чи іншим покрівельним матеріалом на основі смоли або бітуму — сьогодні бич українських міст.
Ми справді дуже ретельно вивчаємо проблему й шукаємо найоптимальніше її розв’язання — чи то використовувати ті матеріали, які пропонує ринок, чи то придбати устаткування й виготовляти у власному комунальному підприємстві ті якісні матеріали, які необхідні для виробництва поточних капітальних ремонтів у нашому житловому фонді. Наші фахівці виїжджають за кордон, вивчають досвід європейських міст для того, щоб знайти золоту середину в питанні ціна—якість, щоб з мінімальними витратами виконати максимально корисну роботу в інтересах міської громади. Коли це рішення буде остаточно вистраждане, саме вистраждане, тому що це не просте питання й не вирішується просто розчерком пера, тоді керівництво міста і ухвалить остаточне рішення, і ми почнемо заміну покрівельного покриття всього житлового фонду Харкова з багаторічною гарантією надійності, та і з сусідами, напевно, поділимося.
Довіряй, але перевіряй
— Ось ви згадали про надійність, гарантії. Але якими методами вдалося досягти якісного виконання робіт. Адже вся ця галузь, будемо відверті, ґрунтувалася на злодійстві та окозамилюванні. Побризкав відром бітуму дах, розіслав один рулон руберойду, а акти закрив на сотні квадратних метрів капітального ремонту. І грошиків заробив, і матеріал «загнав» знову-таки не без вигоди.
— Соціалістичними: довіряй, але перевіряй. Сьогодні у нас халтури, злодійства не може бути за визначенням. Ось уже чотири роки ми здійснюємо технічний нагляд за тими роботами, які проводяться на житловому фонді. І лише в тому разі, якщо всі документи складено правильно, перевірено економістами, починається перевірка робіт технічними службами. Якщо роботи відповідають наданим документам і в кількісному, і в якісному виконанні, тільки після цього можна говорити про підписання акта виконаних робіт, і тільки після цього ці документи надійдуть до бухгалтерії, з’явиться можливість переказати підряднику гроші. Але ми маємо й низку прикладів, коли після виконаних робіт у мешканців знову виникали скарги й підрядник уже за свої власні переробляв ці роботи. Інакше не буває.
Покращали й харківські двірники. Вони вже більше не нагадують обірванців, а також одягнені в зручний спецодяг, мають належний реманент. На роботу виходять не тоді, коли заманеться, а удосвіта. До початку трудового дня подвір’я прибрано, а цілими днями вони копошаться на прибудинкових територіях.
Загалом на харківських вулицях з’явилося безліч всілякої техніки, яка і прибирає вулиці, і виконує різноманітні роботи. Це вже ближче до фірмового обслуговування, з емблемами, з логотипами підприємств. Багато з машин оснащено системами контролю, отож з маршруту не з’їдеш, і від роботи не сачконеш.
Отож ця колись малопрестижна робота стала навіть гарною. Високої плинності кадрів немає. Кістяк підприємства, який було сформовано ще 2007 року, практично зберігся протягом усіх цих років. Міський голова Геннадій Кернес, міськрада загалом приділяють цій галузі особливу, першочергову увагу. Сьогодні кожний співробітник, перебуваючи на своєму робочому місці, знає, що він зобов’язаний виконувати певний перелік завдань. Якщо надходить сигнал від мешканців, що поставлені завдання не виконано — реакція відповідна, аж до звільнення.
— Ми сьогодні стоїмо на позиції того, що старими звичайними дідівськими способами сучасні проблеми розв’язати не можна, — продовжує директор КП «Жилкомсервіс» Олександр Яковлєв. — Саме тому в нас у Харкові вперше в Україні було створено єдиний інформаційно-розрахунковий центр на базі КП «Жилкомсервіс», який дав нам можливість об’єднати всі роботи в нарахуванні квартирної плати, і жителі Харкова вже не ставлять сьогодні запитання: за що ми повинні платити й скільки? Вони бачать цю інформацію в тій квитанції, яка надходить щомісяця до кожної квартири.
Ми впровадили в Харкові систему регулярних перерахунків за ненадані житлові послуги й кожний житель бачить у квитанції, що якщо в нього якийсь час не працював ліфт чи були відсутні інші комунальні послуги, то платить він менше.
Ми разом з нашими харківськими розроблювачами створили комп’ютерну програму, яка дає змогу автоматизувати обліки тих робіт, які проводяться нашими підрядниками на житловому фонді. Ми можемо в режимі реального часу відслідковувати все те, що робиться сьогодні або не робиться на житлових будинках комунальної форми власності й, звичайно, це значно допомагає нам у прийнятті управлінських рішень. До цієї системи підключені всі наші підрядники й коли формується акт виконаних робіт, у нашого підрядника не виникає запитання, а чому, власне, так?
Наша комп’ютерна програма «прив’язана» до кожного будинку, до електронної карти міста. У цій базі є всі дані по кожному приміщенні, про заплановані роботи, графік вивезення твердих побутових відходів, пересування аварійного транспорту тощо, що є додатковим стандартом, засобом контролю й фінансового шаблону.
Сьогодні йдеться вже й про те, щоб установити електронну бездротову систему з можливістю включення різних датчиків на кожному житловому будинку й одержувати безперервний потік інформації про стан конкретних справ на кожному будинку. Відкрито чи закрито підвал, залитий він чи ні? Працює чи не працює ліфт, освітлення, справний чи зламаний датчик його автоматичного включення? Яка температура гарячої води в будинку тощо. Наше завдання — уже в найближчі роки зробити процес обслуговування житлового фонду системним, автоматизованим, яким до того ж можна було управляти дистанційно. Фантастика? Ні, цілком реальна справа.
Харків.
Фото Михайла КУЧНЄВА.