Транспортники Кіровограда продовжують потерпати від невідповідності розмірів тарифів реальним затратам на пасажироперевезення. Навіть попри те, що ціни недавно підняли до трьох гривень. Про це заявили під час прес-конференції керівники ПАТ «Автобусний парк 13527» Анатолій Голованов (15 маршрутів) та ПП «Олікс» Дмитро Вінницький (8 маршрутів). Ці начебто конкуренти вважають, що тариф на перевезення автотранспортом має становити не менше трьох гривень. А що більше, то краще.
Більше того, Анатолій Голованов заявив, що навіть за такого тарифу підприємство фактично перетворюється на банкрота, бо є ще кілька чинників, які впливають на його працездатність. Один із них — хронічне недофінансування з міського бюджету. Йдеться про субсидії на перевезення пільгових категорій пасажирів. Обидва керівники — прихильники так званої монетаризації субсидій. Це коли держава надає допомогу на поїздки пільговим категоріями пасажирів адресно. Кожному пільговику. Тоді сформуються стабільні реальні пасажиропотоки. Але це, швидше за все, лише мрії. Адже на адресну допомогу в Україні може розраховувати мало не третина її жителів. І така ноша бюджету не під силу.
«Коефіцієнт співвідношення «платних» і пільгових пасажирів — 1 до 6, або навіть 1 до 7», — запевняє керівник АТП 13527. Іншими словами, якщо в автобусі їде 60 пасажирів, то лише 10 платять за проїзд. Отже, підприємство спонсорує решту. Чому? Бо, за словами А. Голованова, бюджетна компенсація, згідно з підписаними договорами, становить лише трохи більше п’яти з половиною мільйонів гривень. Заплановано дати (але не факт, що дадуть. — А. Г.) — 7,7 млн. грн. А фактичні затрати підприємства на рік таких пасажироперевезень — 12 млн. грн.
І, нарешті, третій чинник — до міста «повернулася» сила-силенна мікроавтобусів. За годину центром міста їх проїжджає 400—420. Це непомірна конкуренція, здолати яку АТП 13527 не під силу. А надалі їх кількість збільшуватиметься, прогнозує А. Голованов. Невдовзі місто заповнять маломісткі «Дельфіни». Тож говорити про якесь дотримання графіків руху, зменшення інтервалів руху великих «зелених» автобусів чи збільшення для них робочого дня не зовсім адекватно. Сьогодні йдеться про цілковите зупинення підприємства, наголошує керівник АТП.
На прес-конференцію, крім журналістів, завітали пасажири, яких ситуація на дорогах Кіровограда просто обурює. Зокрема, Тетяна Курбатова, жителька селища Молодіжне, на території якого немає школи, дитсадка, лікарні тощо, розповіла, що виїхати та вчасно дістатися до роботи або до школи просто нереально. Інтервал між маршрутами становить 45 і більше хвилин. Дітлахи потерпають від того, що доїхати до навчального закладу і назад або неможливо вчасно, або неможливо взагалі. Що вже казати про позакласне та позашкільне виховання. Але ж і встановлених інтервалів не завжди дотримуються. Автобусів просто немає годинами. Не все гаразд і з вирішенням долі маршруту №6. Погана перспектива в ще недавно показового маршруту АТП на селище Нове. Люди доведені до відчаю і готові розпочинати акції протесту. Зокрема, перекривати дороги.
Тим часом керівник АТП переконаний: розв’язання всіх цих проблем — у руках міської влади. Для прикладу Анатолій Голованов наводить ситуацію в сусідньому обласному центрі — Вінниці. Там маломісткі мікроавтобуси здійснюють підвезення пасажирів лише з другорядних вулиць та околиць. Здебільшого пасажирів міста перевозять великі автобуси, інтервали руху яких — кілька хвилин. І заповнені вони як слід. Тож і тарифи відповідні, і справи на таких підприємствах на належному рівні. Наступне — ситуація з розрахунками за пільгових пасажирів Кіровограда постійно погіршується. І підприємство, мовляв, вже не може нести таку ношу.
Ще одна не зовсім гарна новина від директора «Єлисаветградської транспортної компанії» Валерія Гросула: у владних коридорах озвучена ідея перекидання в бюджеті грошей зі статті фінансування комплексної програми розвитку електротранспорту на статтю підтримки учасників АТО. «У цьому випадку, — запевняє керівник «ЄТК», — електротранспорт Кіровограда теж може зупинитися».
Почути щось гарне про сумнозвісну транспортну реформу не вдається. Отже, чекати покращення ситуації з перевезенням пасажирів в обласному центрі просто нереально.
А якщо реально, то про це, врешті-решт, мають договоритися, а потім озвучити громадянам перевізники разом із міською владою. Люди чекають.
Тим часом профільний заступник міського голови Сергій Васильченко запевняє: якщо АТП «Автобусний парк», незважаючи на незаконність таких дій, все-таки не випустить на маршрути автобуси, мешканців селища Нового забезпечать транспортом, і вони не будуть відрізані від міста. У владних коридорах попередження А. Голованова сприйняли як виклик, кинутий раді і громаді. Та налякали, що мають велику кількість пропозицій від іногородніх інвесторів, які готові завезти автобуси в Кіровоград. Чому не зробили цього вже давно і роками знущаються з земляків, Сергій Васильченко не сказав.