Принаймні про це стверджують українські автолюбителі. Вони запевняють: інспектори свідомо припускаються значних порушень нормативних актів, що регламентують їхню роботу. Мовляв, вартові доріг спочатку зупиняють водіїв, а потім уже вмикають власний талант імпровізації, відчуваючи «запах алкоголю», або через якісь інші причини, перелік яких прямує до безкінечності.

Нещодавно киянин Руслан О. на власному автомобілі повертався з роботи додому. Зі слів чоловіка, жодних Правил дорожнього руху він не порушував. Однак близько 8-ї години ранку на вулиці Богатирській був зупинений працівниками ДАІ. Інспектори запропонували Руслану передати документи для перевірки.

— Я відразу попросив працівника ДАІ пред’явити документи, а також назвати причину зупинки. Посвідчення він показав. Однак несподівано до машини підійшов другий інспектор і почав відкривати двері. Оскільки автомобіль був зачинений на центральний замок, інспектор заліз рукою в салон, зняв фіксатор, відкрив двері та застосував до мене фізичну силу. При цьому правоохоронець звинуватив в тому, що я нібито перебував у стані алкогольного сп’яніння, — розповідає пан Руслан.

При цьому чоловік поводився спокійно. Говорить, що непокори працівникам ДАІ не вчиняв. Це може підтвердити відеокамера, яка була в салоні машини. Трохи заспокоївшись, інспектори запропонували Русланові проїхати до лікаря-нарколога. Однак адміністративного протоколу або письмового направлення, як того вимагає законодавство, вони не склали. Чоловік одразу подзвонив по телефону довіри в ДАІ. Адже переконує, що алкоголю він взагалі не вживав.

— У цей час один із інспекторів запропонував пройти огляд за допомогою алкотестера. Я дав на це згоду, однак тільки в присутності двох понятих. Також повідомив вартового порядку, що зараз викличу наряд міліції. Після цієї фрази інспектор почав повертати мені права та документи на автомобіль, — каже чоловік. — Факт застосування щодо мене фізичної сили правоохоронець взагалі заперечував.

Руслан О. відразу звернувся зі скаргою до прокуратури м. Києва.

Інша схожа історія трапилася з киянкою Галиною І. Вона їхала на власному автомобілі на роботу. В районі Либідської площі її зупинили працівники ДАІ. Зі слів жінки, Правил дорожнього руху вона не порушувала. Однак іншої думки були вартові доріг. Вони вказали на непристебнутий пасок безпеки.

— Але це не так. Я взагалі цими правилами ніколи не нехтую. Паском безпеки була пристебнута. Це може підтвердити пасажир, який зі мною їхав. Коли інспектори побачили мою незгоду з цього приводу, почали говорити про зовсім інше порушення. Мовляв, уже цього разу я порушила правила розвороту, — розповідає пані Галина. — Вони склали протокол із грубим порушенням законодавства. Адже доказів скоєння мною правопорушення не було. В протоколі відсутні навіть показання свідків.

За словами Галини, інспектори грубо порушили її права. Адже позбавили її можливості користуватися правовою допомогою, заявляти клопотання. Однак, на переконання жінки, не це її найбільше обурило. А те, що вона взагалі не порушувала ніяких Правил дорожнього руху. Мовляв, працівники ДАІ зупинили її «просто так», а потім вигадали ці правопорушення. Жінка ще не знає, чи буде оскаржувати постанову про адміністративне правопорушення. Однак переконує, якщо буде, то не пошкодує грошей на адвоката, аби покарати горе-правоохоронців.

На жаль, такі випадки у столиці є непоодинокими. Про це кажуть не лише автолюбителі. Так, нещодавно ГО «Союз перевізників України» та ГО «Спілка водіїв» закликали громадські організації, перевізників, водіїв об’єднати зусилля для захисту законних прав та інтересів усіх учасників дорожнього руху від свавілля, зловживань, хабарництва, системного порушення прав водіїв, безкарності працівників Державтоінспекції, які нині панують на дорогах нашої країни. «Користуючись тим, що на дорозі проконтролювати дії працівників ДАІ доволі складно, вони робитимуть майже все, що вважають за необхідне: безпідставно зупиняти транспортні засоби, проводити їх огляди, обшуки автомобілів та пасажирів, безпідставно звинувачувати водіїв у порушенні Правил дорожнього руху або ж інших норм, вимагати непередбачені законодавством документи, проводити незаконні перевірки технічного стану авто тощо. Зрозуміло, що причиною абсолютної більшості неправомірних дій із боку працівників ДАІ є прагнення отримати хабар чи інші вигоди, або банальне виконання планів із написання протоколів про адміністративне правопорушення. Від «планової» діяльності Державтоінспекції страждають усі учасники дорожнього руху — водії, перевізники, пасажири, пішоходи», — йдеться у повідомленні для громадськості.

— Зупиняючи транспортні засоби в усіх областях України, працівники ДАІ прикриваються розділом 14 наказу МВС «Про затвердження Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС» від 27 березня 2009 р. №111, — каже голова правління ГО «Спілка водіїв» Сергій Овчинніков. — Норми цього відомчого наказу не є обов’язковими для виконання водіями, а розділ 14 цієї Інструкції безпідставно розширює повноваження працівників ДПС щодо норм, які встановлені у п. 21 ст. 11 Закону України «Про міліцію».

Саме тому для забезпечення законності діяльності працівників ДАІ й недопущення порушення законних прав водіїв ГО «Союз перевізників України» та ГО «Спілка водіїв» звернулися з листом до міністра внутрішніх справ України Анатолія Могильова. У ньому висловлюється прохання до керівника МВС зобов’язати ДДАІ провести роз’яснювальну роботу з особовим складом Державтоінспекції щодо недопущення здійснення безпідставних зупинок транспортних засобів. Також організації просять міністра зобов’язати працівників ДАІ здійснювати зупинки транспортних засобів виключно у випадках, визначених п. 21 ст. 11 Закону України «Про міліцію». Крім цього, необхідно привести у відповідність до вимог вказаних норм закону розділ 14 наказу МВС «Про затвердження Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС» від 27 березня 2009 р. №111.