Бензин на українських автозаправках б’є рекорди. Тільки за останні дні найпопулярніша марка А-95 «підскочила» в ціні на 30 копійок. На думку Міненерго, роздрібні ціни на нафтопродукти в Україні зростають під впливом світових тенденцій і через діяльність окремих імпортерів пального. На революцію в Лівії і зростання цін на нафту практично в усіх арабських країнах кивають і... бабусі, котрі відреагували на опір Каддафи тим, що підняли ціни на м’ясо, молоко і сир. У відповідь на запитання, відколи це корів почали заправляти бензином з арабської нафти, бабусі, які на столичний стихійний ринок неподалік Караваєвих дач привозять свій товар винятково електричкою, презирливо мовчать.
А от автомобілісти більше мовчати не можуть. Вони погрожують владі, причому вітчизняній, а не лівійській, удатися до масових акцій громадянської непокори, якщо ситуація на бензиновому ринку не стабілізується.
Водії, як професіонали, так і любителі, звернулися до прем’єра Миколи Азарова з відкритим листом. Вони вимагають не допустити запровадження мита на імпорт нафтопродуктів, оскільки це призведе до чергового стрибка цін.
«Ми глибоко здивовані й роздратовані тим фактом, що ви ще не відхилили ініціативу міністра енергетики і вугільної промисловості Юрія Бойка щодо запровадження мита на імпорт нафтопродуктів в Україну. Сьогодні запровадження такого мита вигідне лише технологічно відсталим вітчизняним НПЗ, які прагнуть у такий спосіб підвищити ціни на власну продукцію, не витримуючи конкуренції з імпортним паливом через свою низьку якість», — йдеться у листі, автори якого вважають, що якщо мито введуть, то для кінцевого споживача ціна на бензин може досягти 15 грн. за літр.
— Це ще одна спроба залізти українцям до кишені, щоб вивудити чергову гривню й поповнити бюджет. І вже традиційно влада використовує так звану регресивну систему оподаткування, коли бідний платить більше. Адже будь-яке мито, будь-які акцизи в остаточному підсумку лягають на плечі масового споживача, — сказав на вчорашній прес-конференції керівник всеукраїнського центру сприяння підприємницькій діяльності Олександр Данилюк.
За його словами, автомобілісти й перевізники ініціювали громадську кампанію «Автофронт», на сайті якої почали збір підписів під петицією до Миколи Азарова. До акції вже залучилися таксисти.
— Ціна на проїзд у таксі незалежно від регіону залежить від ціни на пальне. Якщо й надалі так стрімко зростатимуть ціни на бензин, ми підійдемо до тієї межі, що в нас просто не залишиться клієнтів, — зазначив голова профспілки таксистів Василь Попик.
При цьому навіть не хочеться думати, наскільки слідом за пальним подорожчає не тільки таксі, а й громадський транспорт, а також продукти харчування. На жаль, прогнози «Голосу України» про те, що в березні ціна на бензин наблизиться і навіть перевищить 10 гривень, збуваються. Буквально минулого місяця ми попереджали, що коли введуть мито, бензин стане розкішшю, а ні, то однаково буде дуже дорогим задоволенням.
Нагадаємо, Міністерство енергетики і вугільної промисловості України ініціювало запровадження антидемпінгового мита, незалежно від напряму імпорту, на рівні 130 євро/тонна для бензину і 80 євро/тонна — для дизпалива. Такі заходи чиновники пояснюють необхідністю захисту вітчизняних НПЗ, які, за їхніми даними, можуть просто зупинитися внаслідок напливу дешевого імпорту з Росії, Білорусі й Казахстану. При цьому у відомстві впевнені, що введення мита здатне знизити рівень імпортного пального на ринку країни до 10%, що відповідає сьогоднішнім поставкам пального із країн Європейського Союзу в Україну. Однак чиновники не кажуть про те, що українські виробники у своєму ціноутворенні завжди орієнтувалися і будуть орієнтуватися на вартість імпортного ресурсу. Так, залишається в силі наш прогноз про те, що із введенням мита (а питання може вирішитися вже цього тижня) варто очікувати не тільки зростання цін, а й погіршення якості бензину і дизпалива на автозаправках за рахунок зменшення високоякісного імпорту та вимушеного пошуку споживачами дешевшої пропозиції. Загалом варто очікувати руйнування нинішньої диверсифікованої системи поставок палива в Україну й новий виток інфляції...
А поки що кожен рятується, як може. По-перше, на вулицях значно поменшало автомобілів. По-друге, багато хто, як, приміром, власник джипу «Сузукі» Сергій Кушнарьов, переходять на дешевшу марку бензину: «Однак це «ноу-хау» уже не працює! Як тільки на заправках з’явилися черги на А-92, його ціну відразу «підтягли» до А-95! Виходять копійки економії, а ми «вбиваємо» двигуни». Ще один водій «Шевроле» Андрій Капусняк вирішив терміново переобладнати автомобіль на газ, але тут на нього чекало жорстоке розчарування: «Це кошмар! Зараз, щоб переобладнати автомобіль, на СТО потрібно записуватися за кілька тижнів! Про те, скільки це коштує, не хочу навіть говорити!».
«Основна проблема така: українець одержує неякісне й дороге пальне. От про це ніхто не говорить!», — переконаний експерт Геннадій Рябцев.
Яна Стадільна, Наталя Овдієнко.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.