Стартувало публічне обговорення реформи в системі вищої освіти
У Комітеті Верховної Ради з питань науки і освіти відбулося відкрите засідання, в якому взяли участь представники міністерства, вузів, профспілок, студентського самоврядування.
Обговорювали проекти законів про вищу освіту. Один із них, авторства Юрія Мірошниченка, зареєстровано в парламенті торік 17 січня. Інший (автори — Олександр Єфремов, Олег Зарубінський, Сергій Ківалов, Олексій Логвиненко, Максим Луцький, Катерина Самойлик, Ігор Шаров) — на п’ять днів пізніше. Цими слуханнями комітет фактично розпочав публічне обговорення вкрай важливої проблеми: якою бути вищій школі. Говорили про болюче, але те, що має обов’язково увійти в новий закон. Про автономію вишів, які не можуть нині розпоряджатися заробленими коштами; про їх об’єднання з метою підвищення якості навчання та конкурентоспроможності, про стосунки на рівні вуз — роботодавець. Підкреслювалось, що обидва законопроекти мають свої плюси й мінуси і авторам бажано спільно розробити єдиний варіант, залучивши до цього інші суб’єкти законодавчої ініціативи та фахівців.
Не слід закривати навчальні заклади — «зерна» проростають, а не плевели, наголошували учасники засідання. Одна з них, директор ліцею, переконливо зазначила: за 20 років існування закладу жоден випускник не вступив до вузу сумнівної репутації, обравши класичні університети.
Нині перед законотворцями стоять важливі завдання — визначитися зі статусом бакалавра, закріпити зовнішнє незалежне оцінювання; підвищити роль університетів як центрів науки тощо. Промовці констатували: неможливо підготувати законопроект, який влаштовував би всіх. Але політична доцільність не повинна домінувати. Інтереси суспільства — понад усе! Зокрема, не варто забувати про вимоги студентів, які беруть активну участь в обговореннях нової редакції закону про вищу освіту. Ці вимоги — дедалі конкретніші й змістовніші. Йдеться не тільки про підвищення стипендій та відсотка держзамовлення; зменшення навантаження, вступ лише на основі зовнішнього незалежного оцінювання.
Молодь виступає проти примусових відпрацювань, збільшення плати за навчання, посилення централізації та уніфікації вищої освіти тощо. Хай буде автономія (академічна, адміністративна, фінансова), хай живе право вибору, довіра до органів самоврядування! Хіба професори проти? А для цього треба якнайшвидше розробити якісний законопроект і прийняти його парламентом. Перед тим його варто неформально обговорити на кафедрах, вчених радах, в студентських аудиторіях. Це — побажання всіх учасників відкритого засідання.