Комітет Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, розглянувши на своєму засіданні законопроекти «Про центральні органи виконавчої влади» та про внесення змін до Закону «Про Кабінет Міністрів України», рекомендував ухвалити їх у першому читанні. А оскільки члени комітету висловили до цих документів чимало зауважень, то голова комітету Олександр Омельченко, зазначивши, що також поділяє точку зору, що над цими законопроектами ще багато треба попрацювати, запропонував зробити в цьому напрямі перший крок. Тобто, ухваливши в першому читанні, внести необхідні зміни.
Представляючи законопроект «Про центральні органи виконавчої влади», перший заступник міністра юстиції Інна Ємельянова сказала, що цей документ має визначити основні завдання, принципи та організацію діяльності центральних органів виконавчої влади, їх види, структуру, компетенцію, місце в системі органів виконавчої влади. Під час обговорення перший заступник голови комітету Ольга Боднар, зауваживши, що діяльність центральних органів влади вже давно потребує законодавчого врегулювання, заявила, що поданий законопроект суперечить деяким статтям Конституції та не відповідає на низку важливих запитань, зокрема — які центральні органи виконавчої влади нам потрібні та яким чином визначатиметься потреба в їхньому утворенні.
Ще один обговорений законопроект (про внесення змін до Закону «Про Кабінет Міністрів України»), за словами І. Ємельянової, розроблений з метою оптимізації питань організації та порядку діяльності Кабміну. Зокрема, в ньому пропонується ліквідувати урядові органи, які діють у системі міністерств, та урядові комітети. Закон про Кабмін пропонується доповнити положенням, згідно з яким перший віце-прем’єр та віце-прем’єри за рішенням Президента можуть очолювати міністерства. Водночас із закону пропонується виключити положення, за яким член уряду міг бути звільнений главою держави за поданням Прем’єр-міністра, замість скасованої посади міністра Кабінету Міністрів пропонується запровадити посаду керівника секретаріату Кабміну.
На думку заступника голови комітету Юрія Ключковського, головна ідея цих законопроектів — «зробити Президента главою виконавчої влади». Та якщо «Президент повністю контролює уряд, більшість у Верховній Раді та, через Вищу раду юстиції, судову систему, то це означає, що всі повноваження сконцентровані в одних руках», — вважає він. Причому ця концентрація влади, на думку Ю. Ключковського, відбувається всупереч нормам Основного Закону. «Конституція не передбачає призначення Президентом заступників керівників центральних органів виконавчої влади, а в законопроекті це значиться, так само за Конституцією Президент призначає голів, а не заступників голів Фонду держмайна й Антимонопольного комітету», — наголосив він.
Застереження до пропонованої в законопроекті ідеї звільнення разом із міністром і першого заступника міністра висловив і голова комітету О. Омельченко, котрий зазначив, що «такого чуда», коли перший заступник має йти з роботи разом із міністром, ще не було. «Одна справа, коли цей заступник щось там не те підписав, але якщо, наприклад, міністра «застукали» в сауні з чужою жінкою, то чому за це має відповідати його заступник?» — запитав О. Омельченко.
Комітет також підтримав законопроект про внесення змін до деяких законів України стосовно найменування виборчих блоків. Його автор, народний депутат Іван Заєць, вважає, що наявність іменних блоків, особливо під час виборів до органів місцевого самоврядування, вводить в оману виборців, які, голосуючи за популярну особистість, проводять кандидатів, які не несуть перед виборцями жодних політичних зобов’язань. На думку І. Зайця, ухвалення цього законопроекту сприятиме структуризації партійної системи, зниженню рівня політичної корупції та становлення суб’єктів виборчого процесу як носіїв ідеологій.