Учора Голова Верховної Ради України Володимир Литвин побував із робочою поїздкою на Черкащині й узяв участь в урочистостях з нагоди 90-річчя заснування Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.
На закінчення свого виступу (друкується) В. Литвин вручив групі викладачів університету почесні грамоти Верховної Ради України та цінні подарунки.
На завершення свого перебування в Черкасах глава парламенту дав прес-конференцію для журналістів.
* * *
Виступ Голови Верховної Ради України Володимира Литвина на врочистих зборах з нагоди 90-річчя Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького Шановний ректоре та поважна університетська сім’я!
90-річчя Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького, виплеканого душею і розумом поколінь його творців, має особливе забарвлення і загальнодержавний вимір.
Віддаючи належне сіячам розумного, доброго, вічного, маємо виняткову нагоду для постановки питання щодо ролі інтелекту та місця університетів як його основних виробництв і носіїв у сьогоденні й майбутньому української нації. Закономірно і символічно говорити про це саме на Черкащині — в «серці України». У серці, ритм якого визначили на століття Тарас Шевченко і Богдан Хмельницький.
Принагідно, з огляду на дискусії у вітчизняному політикумі, зазначу: їх приклад неспростовно доводить: героїв народу не призначають, героїв народ визначає. Визначає тих, хто вивищував дух, акумулював і втілював людську волю, діяв з відчуттям загальної історичної ходи, консолідував, а не розсварював народ. Тих, хто й сьогодні не викликає заперечень, а залишається актуальним у своїй взірцевості служіння вітчизні.
Шановне зібрання!
Символічна стратегічна лінія — Черкащина—Україна—Європа — вимагає від нас усвідомлення того, що, плануючи завдання університету, ми плануємо своє майбутнє.
Світ уже стоїть на порозі великих революційних перемін. Які вони будуть — залежить від усіх, у тому числі й від нас. Вони будуть страшні або сприятливі для людства. Зрозуміло одне: явно ненормальний соціальний, економічний, політичний і гуманітарний стан не може існувати тривалий час.
Світ вийшов із глобальної економічної кризи без реальних рецептів з попередження її повторення. Більше того, він вступив в епоху глобальної нестабільності.
Невизначеність, помножена на проти-стояння, різновекторність суспільних настроїв і прагнення політиків грати на них, справляє вражаючий деморалізуючий ефект на суспільство. Формує, як правило, покоління злиденних. У міру того, як економіка демонструє нестабільність в її хиткому зростанні, підвищується політична температура, що провокує внутрішні конфлікти. Вони, як бачимо, останнім часом набувають ланцюгового характеру.
Усе це відбувається на фоні найбільшого зміщення багатства, влади й престижу з часів промислової революції. Якщо пароплави й залізниці, які забезпечили цю революцію XІX століття, зробили світ меншим, то проникнення в космос, інформаційні технології і швидке, якщо не сказати миттєве, розповсюдження інформації стиснули його до межі. Власне географія і відстань багато в чому втратили своє первісне значення. Рівно як армії і навіть правителі.
Взаємопов’язаність і взаємозалежність світу буде вибудовуватися насамперед на економіці знань, що у свою чергу диктуватиме фундаментальну увагу до освіти, науки, інновацій, відновлюваних джерел енергії. Саме під таким кутом зору наступні 30—40 років будуть найважливішими в історії людства.
Ми не можемо пристосувати світ під себе. Але й не завжди повинні пристосовуватися під світ. Наше завдання — стати врівень зі світом. І це буде ознакою успішної країни. Пам’ятаймо: в житті важливе не відставання, а спроможність наздогнати. Держави, як і людина, вимірюються реакцією на поразку. І ми не можемо, не повинні такий тривалий період перебувати фактично на нульовому циклі державності.
Індустріальна епоха вимагала ґрунтовних знань. Вимагала покращення загального стану освіти. Здобуття освіти служило перепусткою до вищого суспільного стану.
Інформаційно-технологічна доба, в якій ми живемо, диктує необхідність ставитися до освіти як до масової індустрії. Як до ключової основи існування сучасної держави, її стратегічної безпеки. Альтернатива цьому — хронічна і безнадійна відсталість, належність до країн третього світу.
Щоб перевести Україну з ХХ у ХХІ століття, саме університети повинні виступити форпостами адаптації всього нашого життя до нових реалій. Насамперед в освітній сфері. Звичайно, скептики можуть закинути: в рейтингу університетів світу кращий результат серед українських вишів показав Львівський національний університет імені І. Франка — 1443-тє місце, 1576-та позиція за Київським національним університетом імені Тараса Шевченка, 1608-ма — за Національним університетом «Києво-Могилянська академія».
Вважаю, що треба не зациклюватися на тому, що було і що є, а орієнтуватися на те, що повинно бути. І відповідно виробити прогресивну, виправдану, здорову і зорієнтовану на особистісний та загальний успіх освітню політику. Зокрема, зверненість до реформування вищої школи повинна мати продуманий і відповідальний характер, відкривати нові можливості для розвитку її фундаментальних основ.
Для цього насамперед університети, як зосередження традицій і інтелекту, мають пропонувати владі продумані реформаційні підходи, звільнившись від провінційної боязкості. Виступати в ролі колективних організаторів освіти, які по-новому дивляться на роль знань в суспільному розвитку. Яскраво виражені лідерські якості університетів — необхідна передумова динамічної, але продуманої реформації освіти і фактично всього нашого життя.
У практичному плані університети мають демонструвати, що таке сучасна якісна освіта. А це освіта, яка формує запит на знання, формує розум, що розвивається. Вони повинні дати країні саме таке нове покоління інтелектуалів — енциклопедично освічених, свободолюбивих і моральних. І що дуже важливо — демонструвати цінність сьогодення: знання урівнюють людей, знання вивищують людину. І взагалі ми повинні виходити з того, що в демократичній країні немає патентів на благородне походження. Культивувати ідеї рівності і справедливості — зобов’язуюча місія університетів.
Більше того, на цьому потрібно постійно акцентувати суспільну увагу. Бо, з одного боку, прагнення до обраності в будь-який спосібу все ще залишається надзвичайно стійкою рисою поведінки певної частини людей. З другого — престиж освіти ще не став домінуючим чинником у нашій системі життєвих цінностей та установок.
Показовою у цьому плані є думка наших співвітчизників з приводу того, що потрібно людині для досягнення високого соціального становища у нас та в країнах Заходу. На високий інтелект та здібності орієнтовані 30 відсотків опитаних для України і 56 відсотків — для Заходу, вміння обходити закон — відповідно 33 і 5, походження із сім’ї з високим соціальним статусом — 38 і 24, впливових родичів — 51 і 13, багатих батьків — 37 та 16, хорошу освіту — відповідно 26 відсотків опитаних для України та 49 відсотків — для Заходу.
Висновок очевидний: підвищення престижу освіти, а відповідно рівня України має стати нашою загальною справою. І зокрема й особливо — місією університетів.
При цьому важливо усвідомлювати, що доступність до найрізноманітніших джерел інформації вирівнює і самі можливості для отримання освіти. Відповідно зростатиме конкуренція між вузами. Відповідно створюються умови для нівелювання поділу між традиційними класичними і провінційними університетами. І це унікальний шанс для Черкаського національного університету подолати провінційну заземленість, розширити свої горизонти, вийти на нову освітньо-наукову та суспільну орбіту.
Шановна університетська громадо!
Епоха великих перемін, що диктуються часом — це великий іспит для кожної нації. Це — перевірка її на спроможність забезпечити нове життя. Перед необхідністю витворити його через системні реформи поставлена і Україна.
Сьогодні вона перенапружена і нагадує велике тіло, в яке потрібно вдихнути нове життя, вселити віру й енергію успіху, подолавши задушливий вплив «етики ринку» періоду первісного накопичення капіталу. Складність української ситуації посилюється тим, що ми повинні одразу атакувати усі проблеми. До того ж реформи повинні базуватися на моральній основі, бути зрозумілими для суспільного загалу і знаходити підтримку людей.
А у нас поки що надмір політичного протистояння і відсутнє широке порозуміння з приводу того, що і як робити. І чи робити взагалі. Тобто достатньо політичного жару. Тоді як ми потребуємо світла.
За таких умов університети не можуть і не повинні замикатися в межах свого традиційного освітньо-наукового поля. А мають долучитися до облагородження суспільства, до роботи над тим, щоб держава ставала ефективною для людей.
У кожного з нас є власне внутрішнє єство, внутрішній голос, які визначають наше моральне поле. А хто буде таким колективним голосом?
Влада — з її постійними розбірками, церква — з її розколами, творча інтелігенція, яка засідає у різних політичних штабах або замкнулася в собі, політики, які лишень спроможні мобілізувати своїх прихильників на війну? Ні! І ще раз — ні!
Це мають бути університети як постійна величина. Від них має йти світло. Вони мають виступати у ролі апостолів свободи і демократії. Вони мають повністю стати на службу народу, ініціювати налагодження загальноукраїнського діалогу, незважаючи на відсутність стремління до порозуміння. Незважаючи на те, що ми все ще залишаємося на етапі традиційно класового суспільства. І що на нас тисне тягар минулого. І що конфлікт відносно суспільної моралі і національної стратегії зводиться до політики грошей.
Порозуміння не може відбутися на основі домовленостей еліт через розподіл сфер впливу. Порозуміння має відбутися на рівні народу.
Наше спільне завдання — вкоротити розхристаність і вседозволеність, очистити політику, вселити в державне життя мораль, відновити норми порядності й справедливості. Зробити так, щоб енергія України нарешті вступила в реальний союз з культурою. Зробити так, щоб ми почали діяти в загальноукраїнському масштабі з позицій конструктивізму.
У такій ситуації вважаю за необхідне окремо сказати про роль університетів в історичній освіті та науці. Ця тема завжди зберігає свою актуальність. А особливе звучання отримує на крутозламах країни. Як тільки держава і суспільство переживають переломний момент, одразу починаються пошуки аналогій в минулому, виявляється неабиякий інтерес до культурних пластів.
Мабуть, така закономірність навіюється Еклізіастом, який стверджував: немає нічого нового під сонцем. Це нове вже було від віків, що були перед нами.
Утім, повернення до історії — це добре і потрібно. За умови, що воно продиктовано необхідністю нових знань, а не кон’юнктурним моментом. І не має характеру примусу чи наміру контролювати історичну свідомість через нав’язування єдино правильного погляду на історію.
Вважаю також однозначно агресивною позицію, яка зводиться до такого: все, що було до нас, погано. І всі, хто прийшов на зміну нам, — погані.
Ще у XVІІІ столітті історик Г.Ф. Міллер влучно окреслив складну місію історіографа: щоб бути неупередженим, треба бути без віри, без вітчизни, без правителя. А це, звісно, неможливо. Але можливо і треба мати чесну історію.
Високодостойне зібрання!
Я твердо переконаний: Україні потрібен Черкаський національний університет імені Б. Хмельницького! Назавжди!
Складаю щиру подяку усім, хто творив і генерує сьогодні його славу.
Звертаюся до студентів та аспірантів університету:
— вірте у свої сили та можливості;
— відкрийте свій розум для знань і щодня, щогодини творіть себе;
— дійте за принципом: я — лідер, я матиму життєвий успіх через знання, я буду гордістю своїх батьків і країни.
І ви досягнете усього цього!
У 80-х роках ХХ століття на основі експериментів вчені дійшли висновку: між моментом усвідомлення людиною, що вона готова щось зробити, і моментом, коли вона прийняла рішення це зробити, є чималий проміжок часу. Тобто готовність випереджає усвідомлене рішення (див. «Дзеркало тижня», 2008, 8 листопада).
Ми ж з вами живемо уже у ХХІ столітті і не можемо дозволити собі такої розкоші.
Ми повинні і будемо працювати усвідомлено, якісно і з урахуванням прискореного розвитку світу.
Працювати для України, для українського народу.
Я — вірю у вас, вірю в університет!