За логікою, будь-які реформи повинні вести до поліпшення. Усвідомлюючи необхідність і неминучість реформування пенсійної системи, багато хто вважає, що уряд обрав найпростіший шлях: вирішити фінансові проблеми країни за рахунок пересічних громадян. Більшість із нас чекає не лише погіршення і так хисткого матеріального становища, а й звуження конституційних прав і гарантій. Про плюси і мінуси законопроекту щодо реформування пенсійної системи говорили нещодавно в Тернополі.

Одні несправедливі моменти усувають, інші — породжують

На думку начальника головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області Віри Мулявки, нині практично ніхто не сумнівається в тому, що пенсійну систему треба вдосконалювати. Надто багато несправедливих моментів сьогодні. Чому, наприклад, практично однакову пенсію мають отримувати ті, котрі відпрацювали 5—10 років, і ті, хто має 30—40 років стажу? А величезний розрив між пенсіями? На Тернопільщині 83 відсотки пенсіонерів отримують пенсію до тисячі гривень. Крім того, у жінок вона менша, ніж у чоловіків. Прикро, звичайно, що реформування починають з підвищення пенсійного віку для жінок, але у них з’являється можливість заробити нормальну пенсію. А хіба погано те, що обмежується великий розмір пенсій? Водночас розробники законопроекту мають максимально врахувати критичні зауваження, а їх чимало. Одне очевидно: зволікати з реформуванням у жодному разі не можна.

З цим у принципі погоджується і доктор економічних наук, професор Тернопільського національного економічного університету Ольга Кириленко. Після виходу на пенсію українські жінки живуть у середньому 25 років, чоловіки — 14. Такого низького віку для виходу на пенсію немає практично ніде, крім кількох пострадянських країн. І все ж підвищувати пенсійний вік варто протягом більш тривалого часу, вважає професор. А чому не спробувати паралельно ввести елементи добровільності, коли людина за певних умов сама збільшує собі пенсійний вік? Варто також активно розвивати недержавні фонди. Поліпшити наповнення Пенсійного фонду можна завдяки звільненню його від невластивих виплат.

За словами працівника управління праці та соціального захисту населення області Володимира Івахова, найбільший негатив у громадян, які телефонують на «гарячу лінію» їхньої служби, викликає намагання підвищити пенсійний вік жінкам. А коли ще це аргументують гендерними мотивами, то звучить, як знущання, кажуть люди. Валерій Смирнов, виконавчий директор обласної організації роботодавців, вважає, що з реформуванням пенсійної системи ми запізнилися років на двадцять. Уся увага нині концентрується на першому рівні пенсійного забезпечення, між тим треба активніше розвивати другий і третій рівні. На проблемах недержавних фондів зосередила свою увагу член наглядової ради недержавного пенсійного фонду «Резерв Тернопілля» Валентина Ясельська. Наразі у фонді 1541 платник, з них фізичних осіб лише 141. Колективними платниками фонду стали ТОВ «Тернопільбуд» і ВАТ «Тернопільгаз», які роблять внески для своїх працівників, але таких прикладів мало.

Треба шліфувати

Категорично проти проведення пенсійної реформи у запропонованому урядом варіанті профспілки області. За словами голови обласної ради профспілок Андрія Присяжного, вони наполягатимуть на відкликанні законопроекту, який внесений до Верховної Ради в обхід партнерів уряду по Генеральній угоді: профспілок і роботодавців. Як і обіцяли, профспілкові організації Тернопільщини сьогодні закидають уряд телеграмами і зверненнями. У них, зокрема, йдеться про те, що через малу зарплату, низький рівень витрат на оплату праці в обсязі реалізованої продукції (на Тернопільщині, зокрема, вона становить лише 7,6 відсотка), високий рівень «тонізації» економіки, виплату зарплати у конвертах не можна вирішити проблеми стабілізації Пенсійного фонду. Щодо збільшення пенсійного віку, то економія коштів від цього незначна. Тим часом від виведення з «тіні» бізнесу, зарплати, розширення зайнятості громадян, збільшення частки зарплати в операційних затратах на виробництво продукції ефект буде в кілька разів більший. Є зауваження і щодо збільшення тривалості страхового стажу, необхідного для призначення пенсій за віком, перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам та деяких інших норм. Немає чіткої відповіді у законопроекті й щодо зайнятості населення.

Коли у Великобританії підвищували пенсійний вік, то реформи розтягнули на 30 років, у нас усе хочуть зробити наскоком. Уряд каже, що в нього немає в запасі й 10—15 років. Можливо, після цього і настане поліпшення, але як жити людям протягом цього часу?

Чи можуть вплинути профспілки на детінізацію економіки, за що вони ратують? На жаль, не дуже. На Тернопільщині профспілкові організації збереглися в основному в бюджетній сфері. На приватних підприємствах їх практично немає. За словами Андрія Присяжного, перше, що робить новий власник, прибравши до рук контрольний пакет акцій, це ліквідовує профспілкову організацію, створюючи натомість повністю підконтрольну йому раду трудового колективу. Між тим, найбільше «тіні» у приватному секторі. Але профспілки відродяться. До людей уже приходить усвідомлення, що треба гуртуватися і захищати себе.

На думку профспілкових лідерів Тернопільщини, всі пенсійні нововведення мають обов’язково стикуватися із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та Концепцією подальшого проведення пенсійної реформи. Одне слово, законопроект «Про заходи щодо законодавчого реформування пенсійної системи» ще треба готувати.

 

Тернопільська область.