На Луганщині розпалюються пристрасті стосовно переділу автотранспортного ринку. У центрі скандалу опинилася міська влада обласного центру.
«Міськтранс» є, а грошей немає
Ситуація така. Для розв’язання проблем у сфері пасажирських перевезень Луганська міськрада вважає за потрібне створити комунальне підприємство «Міськтранс», для якого цього року планує закупити до 70 великих автобусів. У свою чергу приватні перевізники побоюються, що влада змушуватиме їх вступати в нове комунальне підприємство й робити відрахування на його підтримку. Крім того, перевізники вимагають підвищення тарифу на проїзд у маршрутках до 3 гривень, а городяни протестують проти «такого свавілля». Одне слово, міська влада опинилася у складній ситуації: з одного боку, їй загрожують страйком транспортники, котрі займають 70 відсотків сектору пасажирських перевезень, а з другого — протестують жителі, котрі оплачують зі своєї кишені витрати на комунальні потреби, що з кожним днем зростають, у тому числі і на проїзд у громадському транспорті.
Непросту ситуацію використовують у своїх інтересах лідери місцевих політичних сил. Зокрема, депутат Луганської міської ради, глава обласної партії «Фронт змін» Ігор Ліскі висловився з приводу того, що «сьогодні доводиться пожинати плоди недалекоглядної політики тих керівників міста, які свого часу по волі чи по неволі розвалювали господарство комунального транспорту. Замість того, щоб інвестувати кошти в міський комунальний транспорт, вони фактично віддали перевезення пасажирів у руки приватнику». Ігор Ліскі вважає, що поки в інших містах країни налагоджували транспортну мережу, дозували кількість маршруток і скорочували довжину маршрутів, що дало змогу в остаточному підсумку перевозити пасажирів маршрутних таксі з комфортом, у Луганську громадський транспорт просто винищували.
Однак маршрутні «Газелі» транспортних проблем Луганська теж не розв’язали. Про це свідчать постійні затори, підвищена аварійність, скарги пасажирів. Щодня городяни мають можливість спостерігати, а нерідко й брати участь у слаломі та перегонах, які влаштовують водії маршрутних таксі на центральних вулицях обласного центру.
Наприкінці січня сесія Луганської міської ради все-таки затвердила створення міського комунального підприємства «Міськтранс», у складі якого будуть не тільки вже наявні в місті трамваї та тролейбуси, а й автобуси великої і середньої місткості. На їхнє придбання місто планує витратити 26 мільйонів гривень.
На погіршення умов бізнес реагує дуже швидко: або йде в тінь, або вибуває із гри.
«Богдан» не виправдав надій
«Горезвісні 70 автобусів становища не врятують», — заперечують противники ідеї міської влади й аргументують це. По-перше, 70 навіть найбільших великовантажних автобусів не в змозі виконати роботу майже 600 маленьких маршрутних таксі. По-друге, в електротранспортному підприємстві, на баланс якого планують поставити ці автобуси, щомісячна заборгованість у зарплаті становить півтора мільйона гривень на місяць. 70 автобусів додадуть до цієї суми ще 3—3,5 мільйона заборгованості. А це вже пряме руйнування підприємства. По-третє, маленький автобус «Богдан» коштує 400 тисяч гривень, з низькою посадкою великої місткості — 800 тисяч. Звідки візьмуться такі гроші, якщо в бюджеті міста на цей рік їх не передбачено? По-четверте, два автобуси «Богдан», які запросили в місто «на пробу», не виправдовують надій. У день кожен із цих «пробників» наносить збитків по 300 гривень лише по паливу. Порахувати збиток від 70 автобусів неважко.
Проти створення «Міськтрансу» зненацька висловився й голова Луганської облдержадміністрації Володимир Пристюк:
— Одні кажуть, що треба створювати комунальне підприємство, інші — що треба робити ринкові відносини прозорими. Я за ринкові відносини. Міський голова Луганська Сергій Кравченко ближче до комунального підприємства. Але я все-таки вийшов із бізнесу, тому абсолютно певен: там, де є комунальне підприємство, неминучі злодійство й неефективність. У такої структури інші проблеми, вона інакше фінансується, має масу обмежень. А ринок реагує швидко — те, що робить державне підприємство протягом місяця, приватне може зробити за один день. І потім. Приватник у себе не краде, а директор комунального підприємства обмежений заробітною платою. Проблема в тому, що ми заганяємо цю галузь у феодальний лад, не даємо їй розвиватися. Тож тут слід добре подумати.
Одне слово, транспортний кросворд поки що не можна вирішити.