Під час поїздки минулого року в Одесу нинішній Президент обіцяв виборцям старшого віку мінімальну пенсію 1200 грн. та середню пенсію 2000 грн. у 2011 році. Що бачимо в реальності? Мінімальну пенсію на 10% нижчу за прожитковий мінімум, яка зростатиме протягом 2011 року від 750 до 800 грн.; у ст. 24 бюджету-2011 цей мінімум спеціально занижується для осіб, які втратили працездатність.
Бачимо середню пенсію, яка становить і становитиме в наступному році близько тисячі гривень (половину середньої зарплати). Бачимо обмеження виплат працюючим пенсіонерам.
Як треба ставитися до соціально незахищених громадян, щоб фактично ставити їх перед вибором: чи пенсія, чи зарплата? Це вже не «Україна для людей», це — кладовище для людей!
Попередній аналіз підготовлених владою законопроектів, які стосуються пенсійної реформи, дозволяє стверджувати, що ця псевдореформа є антисоціальною і має на меті вирішити серйозні проблеми дефіциту бюджету Пенсійного фонду (ПФ) за рахунок пенсіонерів та простих громадян.
Замість негайного запровадження комплексної системи трирівневого пенсійного забезпечення, і насамперед накопичувальної системи, влада йде шляхом механічного підвищення пенсійного віку на п’ять років. Почнуть із жінок та військовослужбовців.
Схоже, влада цинічно сподівається, що більшість українців просто не доживе до пенсійного віку. Міркуйте самі. Середня тривалість життя в Україні значно менша, ніж у європейських країнах. Для порівняння, якщо середня тривалість життя чоловіків в Україні 62 роки, то в Європі — 78 років, у Японії — 80. У цих країнах значно вищий і рівень життя, і якість медичного забезпечення. Та й самі пенсії у них — 780 євро; наші пенсії в десять разів менші!
У той час, коли 92% населення України не підтримують зростання пенсійного віку, влада без громадського обговорення хоче протягнути пенсійну псевдореформу до кінця грудня. Не секрет, навіщо це робиться: щоб «освоїти» у вузькому колі близького оточення Президента кредит МВФ!
Поки позичені грошики витікатимуть в офшори, пенсіонерам дістанеться дірка від бублика. Адже, за підрахунками експертів, механічне підвищення пенсійного віку не вирішує проблеми дефіциту бюджету ПФ. Це лише дає економію у декілька відсотків, до 1 млрд. грн. щороку (за річного бюджету ПФ більш як 140 млрд. грн. та дефіциту майже в 30 млрд. грн. у 2010 р.).
Нинішня влада продемонструвала готовність розганяти мирні протести громадян. Однак чиїми руками вона далі душитиме демократичні свободи? Фактичне скасування права на дострокову пенсію (за вислугу років, унаслідок скорочення штатів, за станом здоров’я) вдарить по сімейному бюджету військовослужбовців, працівників правоохоронних органів, передусім — міліціонерів. Такі антисоціальні новації навряд чи забезпечать владі лояльність «силовиків».
Призначення пенсії тільки із заробітку за даними системи персоніфікованого обліку нівелює трудові досягнення людей старшого віку, оскільки ця система діє лише останні 14 років. Підприємці, які працюють нині на єдиному податку, взагалі зможуть претендувати тільки на мінімальну виплату.
А обмеження виплат пенсій торкнуться 12 млн. українців. Неминуче посилиться соціальна напруга, прогресуюча бідність викличе нові кризи та ризики дестабілізації.
Ефект пенсійних реформ нинішньої влади — економія 5,6 млрд. грн. «для звіту перед МВФ» — не вартий тих жертв, яких зазнають окремі пенсіонери та суспільство в цілому.
Замість цинічного грабунку старих і немічних людей джерела покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду варто шукати в: зменшенні обсягу тіньової економіки, яка перевищує 50%; скороченні сумнівних та відверто корупційних бюджетних схем («Олімпіада-2022», «Євро-2012», виплата 5,6 млрд. доларів США «Росукренерго»); скороченні бюджетних виплат на утримання Президента та його адміністрації.
Утім, треба пам’ятати, що справжні реформи починаються зі створення перспективи, нових благ, а не з формули шарикових усіх мастей а-ля «взяти все й поділити».
Проблеми пенсійного забезпечення в Україні є похідними від проблем неефективної економіки, нераціональної структури національного виробництва, де найбільші прибутки приносять застарілі енергоємні галузі. Запровадження сучасних високотехнологічних виробництв дасть змогу створити нові високооплачувані робочі місця, отже — суттєво збільшити відрахування до Пенсійного фонду.
Влада нарешті повинна зрозуміти, що гідна пенсія — це не пільга, а святий обов’язок держави перед старшим поколінням, яке створило суспільне багатство, «стартовий капітал» молодої української держави й усіх нинішніх олігархічних кланів.
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, народний депутат, член фракції «БЮТ-«Батьківщина».