З якою проблемою найчастіше звертаються громадяни з усіх куточків України до депутатів та посадовців усіх рівнів? Що є найбільшою проблемою судів, управлінь Пенсійного фонду й, головне, людей літнього віку, які мають статус дітей війни? Це — невиконання державою взятих на себе зобов’язань згідно із Законом «Про соціальний захист дітей війни».
До чого це призводить? До знущання над тими, в інтересах кого держава прийняла цей закон, до блокування судів і управлінь Пенсійного фонду внаслідок масових звернень громадян, які хочуть відсудити у влади передбачене законодавством; до катастрофічного збільшення боргу держави перед громадянами за рішеннями судів; до зростання соціального напруження у суспільстві; до появи спритників, бажаючих отримати політичні й особисті матеріальні вигоди від надання послуг з оформлення судових позовів дітям війни; до втрати авторитету державної влади та, зрештою, до правового колапсу, бо якщо держава не виконує закони, то чому їх повинні виконувати громадяни?
Як урегулювати проблему?
Є два шляхи виходу з цієї ситуації. Перший — конституційний. Уряд має виконувати в повному обсязі Закон «Про соціальний захист дітей війни», на чому наполягає ця категорія громадян та фракція Компартії України.
Другий полягає в тому, що влада й далі ігноруватиме виконання цього закону та шукатиме шляхів його скасування чи нівелювання положень через внесення змін у пенсійне законодавство при проведенні пенсійної реформи, що буде порушенням конституційних прав громадян та невизнанням факту тяжких поневірянь і гіркої долі людей, чиї дитячі роки понівечила війна. Цього допустити не можна.
Люди не розуміють, чому вони мають поневірятися по судах замість того, щоб держава сумлінно виконувала взяті на себе зобов’язання? Фракція Компартії також постійно й наполегливо домагається виконання цього закону в повному обсязі, але це викликає шалений опір виконавчої влади.
У цьому році лише особисто я декілька разів, у формі депутатських звернень, запитів, виступів, звертався до уряду стосовно вирішення наболілої проблеми. Постійно вносяться законодавчі ініціативи депутатами фракції Компартії, які мають на меті вирішити питання. Але, якщо в минулі роки проти цього були категорично налаштовані урядовці Ю. Тимошенко, то сьогодні проти вже нинішня виконавча влада.
Позиція уряду
Якими є позиція та аргументи уряду? Вони викладені у відповідях на мою адресу Кабінету Міністрів, зокрема, від 6 грудня 2010 року, тож їх мають знати діти війни та члени їхніх сімей:
«Розглянувши питання, порушені у Вашому депутатському запиті, повідомляємо. Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» передбачено надання дітям війни з 1 травня 2008 р. пільг з оплати комунальних послуг за умови, якщо середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, збільшену на коефіцієнт 1,1, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів. Ураховуючи численні звернення громадських організацій щодо необхідності збереження існуючого механізму надання пільг, компенсацій та гарантій громадянам, які мають на них право за соціальною ознакою, Кабінетом Міністрів прийнято постанову від 23 квітня 2008 р. №407 «Про порядок надання пільг, компенсацій та гарантій», якою передбачено, що пільги зазначеним категоріям громадян надаються в порядку, що діяв до 1 травня 2008 р., тобто без урахування сукупного доходу сім’ї пільговика.
За даними звіту Пенсійного фонду України (форма № 6-ПФ), на 1 січня 2010 р. кількість громадян, яким згідно із Законом України «Про соціальний захист дітей війни» встановлено підвищення до пенсії, становить 4 749 069 осіб.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» за бюджетною програмою «Дотація Пенсійному фонду України на пенсійне забезпечення військовослужбовців, виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами» передбачено кошти на виплату доплати до пенсії дітям війни в обсязі близько 3 млрд. гривень. За попередніми розрахунками, в разі виплати підвищення до пенсії дітям війни в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком орієнтовний обсяг видатків на зазначені цілі з державного бюджету на 2011 рік становитиме понад 13 млрд. гривень.
Треба зазначити, що в разі встановлення підвищення до пенсії дітям війни у зазначеному розмірі його розмір перевищуватиме розмір підвищень до пенсії не тільки учасників війни, нагороджених за самовіддану працю в період Великої Вітчизняної війни, а навіть учасників бойових дій, що порушуватиме принцип соціальної справедливості і, відповідно, баланс державної соціальної підтримки різних категорій громадян.
Крім того, Ухвалою Конституційного Суду України від 19 травня 2009 р. №27-у/2009 підтверджено, що в частині третій статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено застосування мінімального розміру пенсії за віком, установленого в абзаці першому частини першої цієї статті, виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно із вказаним законом, та непоширення зазначеного мінімального розміру пенсії за віком на правовідносини, що виникають на підставі інших законів. При цьому надання соціальних гарантій громадянам України на належному рівні можливе тільки за наявності достатнього обсягу їх фінансування, а одним з основних джерел фінансування витрат, пов’язаних із державною соціальною підтримкою, є державний бюджет.
Відповідний концептуальний підхід закріплений у статті 22 Загальної декларації прав людини, згідно з якою кожна людина як член суспільства має право на соціальне забезпечення відповідно до ресурсів кожної держави.
Станом на 1 листопада 2010 р. судами прийнято рішення, які не підлягають апеляції, щодо виплати підвищення до пенсії дітям війни в обсязі понад 800 млн. гривень. На розгляді в судах різних інстанцій перебувають позови громадян, що належать до зазначеної категорії, на суму ще майже 3,7 млрд. гривень. Разом з тим видатки на забезпечення виконання судових рішень за програмами соціального захисту в державному бюджеті на 2010 рік не передбачено.
На даний час здійснюється доопрацювання проекту Державного бюджету на 2011 рік з урахуванням необхідності вирішення питання щодо погашення заборгованості із соціальних виплат згідно з рішеннями судів, у тому числі за минулі роки.
З повагою Прем’єр-міністр України Микола Азаров».
Якщо влада не хоче виконувати закони...
При доопрацюванні бюджету майже всі поправки і пропозиції щодо вирішення проблем реалізації Закону України «Про соціальний захист дітей війни» були урядовцями відхилені. Єдине, що вдалося «вибити» фракції комуністів із нинішнього уряду, — додаткові 30 млн. грн. на виконання цього закону, які справи не вирішують.
Тож проблема не лише не знаходить розуміння і розв’язання, а буде суттєво загострюватися в майбутньому. Діти війни й далі поневірятимуться по судах, які разом з управліннями Пенсійного фонду будуть перевантажені цими справами, спритники наживатимуться на «наданні допомоги» довірливим бажаючим отримати від держави передбачене законом, багато хто з дітей війни, на жаль, не дочекається «державної милостині» і піде... за межу вічності. Оце вам і закон, оце вам і влада, які не полегшують і поліпшують життя простих людей, а лише його ускладнюють.
Виникає запитання: «Якщо влада не хоче виконувати закони України і ставить себе над Конституцією та законами України, то що робити дітям війни?» Висновок очевидний — разом з нами слід об’єднувати свої зусилля і ще наполегливіше боротися за визнання свого статусу, за свої конституційні й людські права.
Сергій ГОРДІЄНКО,народний депутат України,фракція Компартії України.