Ухвалений 20 років тому Закон «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» свого часу відіграв важливу роль. Проте на даний час застарів. Він частково не відповідає Конституції та не може належним чином забезпечити права громадян на участь у місцевих референдумах. На цьому наголошували учасники «круглого столу» на тему: «Проблеми законодавчого регулювання місцевих референдумів: український та зарубіжний досвід. Обговорення проекту закону про місцевий референдум», який відбувся вчора в Комітеті Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Прикладом неефективності чинного закону, за словами голови комітету Олександра Омельченка, може слугувати ситуація в столиці, яка мала місце кілька років тому. Тоді кияни ініціювали проведення референдуму щодо ефективності столичної влади. Відповідно до закону, це рішення мав затвердити київський міський голова. Звісно ж, ні він, ні сесія Київради цього не зробили. «Закінчилося все тим, що Президент призначив голову Київської міської державної адміністрації, який фактично став міським головою», — зазначив О. Омельченко.
Проект закону містить чимало новацій. Зокрема, дає визначення термінів: «місцевий референдум», «питання місцевого значення», «результати місцевого референдуму». Чого, за словами заступника міністра юстиції Інни Ємельянової, немає в чинному нормативному акті, що «значно ускладнює реалізацію конституційного права громадян на вирішення питань місцевого значення». Крім того, передбачається, що місцевий референдум може бути імперативний (його рішення мають обов’язковий характер), консультативний (проводиться з метою з’ясування думки громади з того чи іншого питання) та повторний (проводиться у разі визнання імперативного референдуму недійсним).
Загалом зауважень щодо проекту закону висловлювалося чимало. Містяться вони й у висновку Головного науково-експертного управління. Однак запропонована комітетом форма роботи над документом — публічне обговорення проекту за участі іноземних експертів дає шанси, що до другого читання він буде суттєво доопрацьований.
Причини для ухвалення нового закону:
застаріле та неефективне правове регулювання механізму організації та проведення місцевих референдумів;
наявність у чинному законі потужного адміністративного чинника, який не дає змоги в багатьох випадках відбутися місцевому референдуму;
недостатня взаємодія органів місцевого самоврядування і структур громадянського суспільства на місцях;
брак контролю за діяльністю місцевої влади територіальними громадами;
необізнаність територіальних громад із можливими шляхами вирішення місцевих проблем;
пасивність місцевих громад, які зневірилися у можливості впливати на прийняття тих чи інших рішень місцевою владою.
Народні депутати Юрій Ключковський, Сергій Подгорний,голова Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Олександр Омельченко.