Зважаючи на актуальність проблем з удосконалення податкового законодавства, ми звернулися в департамент масово-роз’яснювальної роботи Державної податкової служби України з пропозицією продовжити цикл консультаційних публікацій, присвячених тлумаченню найбільш обговорюваних нині новацій Податкового кодексу (ПК). Сьогодні мова про великих платників податків.

ПК чітко визначив коло взаємовідносин із найголовнішими бюджетоутворюючими суб’єктами господарювання — великими платниками податків. Відповідно до пп. 14.1.24 статті 14 ПК, це юридичні особи, в яких обсяг доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали перевищує 500 мільйонів гривень, або загальна сума сплачених до державного бюджету податків за підконтрольними платежами за такий само період перевищує 12 мільйонів гривень.

Порядок обліку великих платників податків в органах Державної податкової служби (ДПС) та формування реєстру таких платників регламентовано статтею 64 ПКУ. В разі внесення суб’єкта господарювання центральним органом ДПС до Реєстру великих платників податків на нього поширюються особливості, визначені ПК для великого платника податків.

Формування та затвердження Реєстру великих платників здійснюється центральним органом ДПС щороку відповідно до Порядку, затвердженого наказом ДПА України. Відповідність критеріям великого платника податків оцінюватиметься за сумарним обсягом доходів від усіх видів діяльності за даними податкової звітності з податку на прибуток підприємств за друге півріччя попереднього року та перше півріччя поточного року та за сумами сплачених до державного бюджету України податків за платежами, що контролюються органами ДПС, у другому півріччі попереднього року та першому півріччі поточного року.

Після внесення платника податків до реєстру центральний орган ДПС надсилає такому платнику податків про це повідомлення на відповідний рік.

Варто зазначити, що в попередні роки переведення великих платників податків на облік у спеціалізовані податкові інспекції відбувалося тільки на добровільній основі, тому органи ДПС повсякчас заохочували великих платників податків ставати на облік у такі інспекції. ПК законодавчо до цього зобов’язує. Так, після отримання повідомлення центрального органу ДПС про включення до реєстру платник податків зобов’язаний стати на облік у спеціалізованому органі Державної податкової служби, вказаному в повідомленні, що здійснює податкове супроводження великих платників податків (на сьогодні це Спеціалізована державна податкова інспекція з обслуговування великих платників податків), з урахуванням можливості самостійного визначення ним найзручнішого місця обліку в одному із спеціалізованих органів Державної податкової служби.

Якщо великий платник податків самостійно не став на облік у спеціалізованому органі Державної податкової служби, центральний орган ДПС має право самостійно прийняти рішення про зміну основного місця обліку та перевести його на облік у спеціалізовані чи інші органи ДПС.

Після прийняття рішення про переведення великого платника на облік у спеціалізовану Державну податкову інспекцію чи інший орган ДПС відповідні органи ДПС зобов’язані упродовж 20 календарних днів після прийняття рішення здійснити відповідні заходи з переведення такого платника податків на нове місце обліку.

Великі платники податків зобов’язані подавати податкові декларації до органу ДПС в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Отже, на сьогодні великі платники податків мають спеціалізовані органи ДПС, які зобов’язані створити належні умови для їхнього якісного обслуговування та забезпечення належного податкового контролю.

Підготувала Лідія ЯРОШ.