Чи позбавлять високі штрафи залізницю від провокаторів аварійності?
Набув чинності закон, який посилює міру відповідальності за порушення правил поведінки на залізниці. Так, прогулянка коліями замість 17 гривень штрафу тепер коштуватиме безтурботному громадянинові або громадянці вдесятеро дорожче. Втратно й застрибувати на підніжку вантажного поїзда, щоб скоротити шлях до найближчого селища, дорого коштуватиме зловмисникові перевірка на міцність рейок, коліс і вагонних стеків, пошук кольорових металів у пристроях сигналізації та зв’язку. Навіть проганяти череди через залізничні колії або проїзд возом на заборонний сигнал — усе це тепер коштує не десятки, а сотні й тисячі гривень. Теоретично.
Що з нас узяти...
Узагальнюючи узаконені Верховної Радою зміни до санкцій, що вже діяли раніше, начальник управління воєнізованої охорони «Укрзалізниці» Іван Прошковський назвав штрафну амплітуду: від 119 до 2 020 гривень стосовно заходів адміністративної відповідальності та до 4 000 гривень — карної.
Випадки каліцтв або жертв унаслідок спровокованих аварій — це вже особлива стаття.
Проте нині (закон діє з 6 січня поточного року) статистика стягнень усе ще не відрізняється від торішньої. Приміром, Одеська залізниця, де саме проходить місячник безпеки, інформує: затримано 40 правопорушників, із них 33 притягнуто до адміністративної відповідальності із призначеною сумою штрафів 776,5 гривні.
За словами Івана Прошковського, торік за несанкціоноване втручання в діяльність залізничного транспорту було стягнуто більш як 175 тисяч гривень штрафів, що в середньому також становило по 20 гривень на людину.
Зрозуміло, що за таких фінансових втрат мало хто захоче позбутися звички ходити рейками як заманеться — хай  навіть перед «носом» потяга! До того ж варто зважати, що нашим громадянам не притаманно носити документи в кишені на випадок виписування штрафної квитанції.
От і виходить, що найчастіше порушники відбуваються легким переляком: поплачуть під час затримки, послухають повчання і йдуть геть.
По рахунку
Тим часом адміністрації залізниць б’ють на сполох: зростає число громадян, що піддають себе небезпеці під час переходу колії в недозволених місцях. У 2009 році співробітники воєнізованої охорони Південно-Західної залізниці затримали 4 159 таких порушників, у 2010-му — на 33 особи більше. Та яка користь з пильності, якщо за штрафами стягнуто лише 38,6 тисячі гривень, тобто в середньому менш як 10 гривень із порушника?
Залишається лише закликати, застерігати, агітувати, тому що кардинально змінити ситуацію неможливо. Галузеві експерти давно вказують на те, що в залізничників немає для цього достатніх повноважень. Чергові переїздів тільки й можуть, що скласти рапорт і повідомити ДАІ про вчинене порушення, але для суду це не є доказом.
Саме цією обставиною не в останню чергу й пояснюється той факт, що вилучення прав водія в автомобілістів, які дозволяють собі таранити шлагбауми залізничних переїздів та нехтувати сигнали заборони руху, стається лише в разі аварії.
«Відсутність у законодавстві норми, яка надавала б право вилучати в порушників дорожнього руху водійські посвідчення доти, поки вони не заплатять штраф, жодним чином не дисциплінує водіїв», — бідкається начальник департаменту ДАІ МВС України Валерій Лозовий.
За даними департаменту ДАІ, в 2010 році зафіксовано 111 676 порушень правил перетину залізничних переїздів, там також зареєстровано 37 ДТП, унаслідок яких 68 людей загинули і 43 були травмовані.
Однак у транспортному комітеті Верховної Ради переконані: щоб відповідальність була реальна, рахунок має вестися не виписаних у ДАІ квитанцій, а сплачених за цими видами правопорушень штрафів. А то дійшло до того, що про штрафи водії згадують лише напередодні проходження державного техогляду.
До слова, сам Валерій Лозовий зазначав у коментарях із приводу ДТП у Марганці (там під час зіткнення автобуса з поїздом на залізничному переїзді загинули 45 людей), що стосовно водія автобуса ще раніше було складено два адміністративні протоколи за порушення правил дорожнього руху. До того ж один протокол — за дії, пов’язані з пасажирськими перевезеннями. Штраф водій так і не сплатив...
По розуму
Соціологічні опитування свідчать, що найефективнішими способами впливу на порушників правил дорожнього руху громадяни країни вважають покарання у вигляді позбавлення волі (32,4 відсотка респондентів), вилучення прав водія (28), високих штрафів (24,9). Але саме ці заходи нині й не працюють. Ні для кого не секрет, що права можна викупити, а від порушень відкупитися.
Рано чи пізно тема злощасних переїздів вичерпається сама собою. Уряд уже оголосив про планове закриття проблемних об’єктів. Натомість Міністерство інфраструктури обіцяє розгорнути будівництво безпечних шляхопроводів і тунелів, змінити маршрути автотранспорту в обхід залізниць, особливо в напрямках інтенсивного руху.
Спеціальну держпрограму стосовно цього розробляють до першого березня поточного року. Але це фронт десятилітніх зусиль. А поки що на найближчі п’ять років «Укрзалізниця» разом з Укравтодором, Державтоінспекцією готує галузеву програму безпеки руху на залізничних переїздах і пішохідних переходах через колії.
Експерти вже назвали це шансом опрацювати всю систему безпеки комплексно в рамках підготовки до Євро-2012, коли міста, що приймають чемпіонат, з’єднають міжрегіональні поїзди прискореного сполучення й підвищеного комфорту.
«Якщо місцева влада, регіональні правоохоронні органи та адміністрації залізниць об’єднаються в цій роботі під керівництвом загальних штабів, то ми уникнемо багатьох проблем, з якими зіштовхнулися наші російські колеги під час запуску швидкісного потяга «Сапсан», — вважає Дмитро Подтуркін.
Наприкінці минулого року було підписано кредитні угоди на поставку до України 10 нових міжрегіональних пасажирських поїздів корейського виробництва. Перші шість потягів очікуються ще до чемпіонату. Вони й почнуть курсувати коридором від Львова до Донецька, що вивільняється від вантажних перевезень. Отоді з Києва до Харкова можна буде дістатися лише за 3,5 години, до Львова — за 4,5, до Донецька — за 5,5—6 годин.
Але це за умови, якщо й суспільство усвідомить, що порятунок не покараннях, а в дотриманні правил безпеки.