Після того, як глава уряду Микола Азаров поставив перед віце-прем’єр-міністром — міністром соціальної політики Сергієм Тігіпком завдання так обговорити пенсійну реформу, щоб не повторилася історія з Податковим кодексом, в останнього вже відбулося декілька зустрічей з представниками профспілок, організацій роботодавців, недержавних пенсійних фондів, працівниками системи соціального захисту.
І під час цих зустрічей він ще більше упевнився в тому, що стабілізувати систему пенсійного забезпечення можна лише шляхом здійснення пенсійної реформи. «Цілковито зрозуміло, що альтернативи пенсійній реформі сьогодні немає, бо дві третини пенсіонерів отримують пенсії менш як 1000 гривень, а дефіцит Пенсійного фонду — значний. І цю недоїмку доводиться компенсувати за рахунок держбюджету, відбираючи ресурси у лікарів і вчителів, відмовляючись від державних інвестицій та створення нових робочих місць. Солідарна система себе вичерпала і нам потрібно її реформувати», — сказав віце-прем’єр. При цьому він додав, що діюча однорівнева система пенсійного забезпечення дуже вразлива перед зовнішніми викликами. Наприклад, у період кризи, коли зростає рівень безробіття, знижується розмір зарплат чи їх виплата здійснюється «в конвертах», Пенсійний фонд потребує постійної бюджетної підтримки. А тому, вважає він, «якщо ми хочемо мати стабільну ситуацію з виплатами пенсій у середньостроковій перспективі, якщо ми хочемо підвищувати пенсії для найстарших пенсіонерів, ми повинні зробити відповідні кроки».
Аналізуючи ситуацію, яка склалася в пенсійній системі, С. Тігіпко серед головних «проблемних» причин назвав надзвичайно несприятливе співвідношення працюючих та пенсіонерів (нині на 14,4 мільйона працюючих платників пенсійного збору припадає 13,7 мільйона пенсіонерів і це співвідношення тільки погіршується, адже іще в 2006 році працюючих було 15,8 мільйона), скорочення робочих місць, а з цим — скорочення надходжень до Пенсійного фонду, низький рівень офіційних зарплат, та відповідно, низький рівень пенсійних відрахувань, великий розрив між мінімальною та максимальною пенсією.
Віце-прем’єр вважає, що втілення пропонованої пенсійної реформи дасть змогу гарантувати виплату пенсій та відновити соціальну справедливість в системі пенсійного забезпечення. Щоправда, нинішніх пенсіонерів це «відновлення справедливості» не торкнеться, оскільки з цього приводу є відповідне рішення Конституційного Суду. А от для тих, хто йтиме на пенсію після запровадження пенсійної реформи, максимальний розмір пенсії буде обмежено 12 прожитковими мінімумами. При цьому спеціальні пенсії впродовж наступних років не індексуватимуться до досягнення ними загальновстановленого рівня, тобто 12 прожиткових мінімумів. Крім того, розмір пенсій держслужбовців пропонується зменшити з 90 до 80 відсотків від рівня зарплати.
Водночас С. Тігіпко зазначив, що законопроект передбачає низку «спеціальних компенсаторів». Зокрема, окрім виплати під час виходу на пенсію працівникам бюджетної сфери одноразової допомоги у розмірі 10 призначених пенсій, на період підвищення пенсійного віку пенсія для жінок щороку збільшуватиметься на 2,5 відсотка і у такий спосіб впродовж 10 років вона зросте на 25 відсотків.
Якщо ж влада не знайде в собі мужності провести пенсійну реформу, то, за словами віце-прем’єра, це може обернутися крахом Пенсійного фонду, адже його дефіцит щороку збільшується. Наприклад, у 2011 році на підтримку Пенсійного фонду з держбюджету треба спрямувати близько 20 мільярдів гривень. Крім того, високим є й співвідношення пенсійних видатків до обсягу валового внутрішнього продукту — у 2010 році вони становили 16,3 відсотка від ВВП, тоді як у розвинених країнах ця цифра перебуває в межах 9—11 відсотків.
З цього С. Тігіпко робить висновок, що лише послідовне проведення пенсійної реформи дасть можливість ліквідувати дефіцит Пенсійного фонду та підвищити добробут українських пенсіонерів. Крім того, для забезпечення додаткових надходжень майбутнім пенсіонерам потрібно якнайшвидше запроваджувати накопичувальний рівень пенсійної системи, вважає він, зазначаючи, що кошти із накопичувального рахунку можна буде залишати у спадок. А це ліпше, ніж залишати у спадок майбутнім поколінням проблеми з виплатою пенсій.
P.S. Точку зору опозиції буде представлено в наступному номері.