Документ викликає різні запитання, нерозуміння. Щоб допомогти всім зацікавленим правильно розібратися з проблемою, «Голос України» спільно з фахівцями Державної податкової служби започатковує серію матеріалів-роз’яснень.
Запрошуємо всіх передплатників газети у разі потреби в листах порушувати питання, які хвилюють.
Разом з податківцями готуватимемо вичерпні відповіді, поради.
Починає розмову про основні нововведення Податкового кодексу України та очікування від його запровадження заступник Голови Державної податкової служби України Сергій Лекар (на знімку).
— Сергію Івановичу, то чого очікує від прийняття Податкового кодексу Державна податкова служба України як інституція, що безпосередньо займається адмініструванням податків, зборів? І чи виправдає він, на вашу думку, сподівання платників податків?
— І держава, і платники податків з уведенням у дію Податкового кодексу, по-перше, отримають стабільність податкового законодавства. До прикладу, у Закон України «Про податок на додану вартість» з дати прийняття було внесено 147 змін і доповнень, які необхідно було вчасно відслідковувати як податківцям, так і платникам. Також буде усунено прогалини та протиріччя чинного податкового законодавства. Загалом, Податковий кодекс України замінить собою більш як 30 законодавчих актів (законів та декретів Кабінету Міністрів України).
По-друге, йдеться про демократизацію податкової служби, встановлення рівноправних відносин між платниками податків і податковими органами. Так, для забезпечення взаєморозуміння між контролюючими органами та суб’єктами господарювання Кодексом забезпечується чітка регламентація правил поведінки як працівників органів державної податкової служби, так і платників податків при здійсненні податкового контролю. Зокрема, регламентовано взаємовідносини платників податків і контролюючих органів при здійсненні перевірок, визначено способи здійснення податкового контролю, порядок отримання податкової інформації органами ДПС, види перевірок, урегульована реалізація результатів перевірок тощо.
Разом з цим, положеннями Податкового кодексу врегульовується комплекс питань відповідальності не тільки платників, а й контролюючих органів. Так, для прикладу, відповідно до пункту 21.3 статті 21 шкода, завдана неправомірними діями посадових осіб контролюючих органів, підлягає відшкодуванню за рахунок коштів державного бюджету.
Ще один плюс Податкового кодексу — спрощення механізму адміністрування податків, зборів, обов’язкових платежів та зменшення впливу людського фактора на прийняття рішень у процесі адміністрування податків.
— До речі, проблеми адміністрування податків в Україні викликають посилену увагу суспільства. Які з них вдалося вирішити у Податковому кодексі?
— Однією із ключових засад є запровадження автоматичного відшкодування податку на додану вартість, удосконалення системи обліку платників податків, включаючи запровадження автоматичної реєстрації платників акцизного податку на основі інформації органів ліцензування, чітка регламентація взаємовідносин платників податків і контролюючих органів при здійсненні перевірок.
Ще серед найбільш значимих я б виділив таке. Вдосконалена процедура адміністративного оскарження, суть якої полягає у запровадженні простішої дворівневої системи оскарження рішень контролюючих органів замість існуючої трирівневої. Також вдосконалено механізм повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань платника.
Стала прозорішою і чіткішою система розстрочення та відстрочення податкового боргу платників податків, якою передбачено мінімальну та максимальну межі розміру податкової застави залежно від розміру податкового боргу платника податків.
До того ж Податковим кодексом закріплено принцип презумпції правомірності рішень платника податків, який реалізується шляхом прийняття рішень на користь платників податків у разі, коли закон припускає неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів.
Загалом Податковий кодекс України спрямований на забезпечення спрощення механізму адміністрування податків, зборів, обов’язкових платежів. З цією метою у ньому передбачається зменшення кількості податків, зборів: загальнодержавних — до 18 (на сьогодні — 29), місцевих — до п’яти (на сьогодні — 14), а також поступове зниження ставки податку на прибуток з діючої 25-відсоткової на два відсотки щорічно до рівня 16% та зниження ставки податку на додану вартість до 17% у 2014 році.
— А які зміни, запроваджені Податковим кодексом, торкнуться пересічних громадян?
— Насамперед, це перенесення податкового навантаження на більш платоспроможну категорію громадян. Йдеться про малопрогресивне оподаткування доходів фізичних осіб. До доходів, отриманих платником податку у звітному податковому місяці, які перевищують десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановлена ставка 17 %.
Замість права на додаткову стандартну податкову соціальну пільгу одному з батьків Податковим кодексом запроваджується надання 100-відсоткової податкової соціальної пільги на кожну дитину (50% мінімальної заробітної плати) кожному з батьків.
У разі продажу громадянами один раз на рік квартир, житлових, дачних, садових будинків без обмеження щодо їх площі, земельної ділянки в межах норм, визначених Земельним кодексом України, а також машини, мотоцикла, моторолера такі доходи звільняються від оподаткування. Також передбачене зниження ставки податку до 5% для доходів від продажу рухомого майна.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, буде запроваджено з 2012 року. Платниками цього податку визначено осіб, які є власниками об’єктів житлової нерухомості. База оподаткування об’єкта житлової нерухомості, в якій фізична особа—платник податку зареєстрована в установленому законом порядку, зменшується для квартири — на 120 кв. метрів, для житлового будинку — на 250 кв. метрів.
Ставки цього податку встановлюються сільською, селищною або міською радою у таких розмірах: за 1 кв. метр житлової площі об’єкта житлової нерухомості, для квартир, житлова площа яких не перевищує 240 кв. метрів, та житлових будинків, житлова площа яких не перевищує 500 кв. метрів, ставки податку не можуть перевищувати 1 відсоток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року. Для квартир, житлова площа яких перевищує 240 кв. метрів, та житлових будинків, житлова площа яких перевищує 500 кв. метрів, ставка податку становить 2,7 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року.
— Насамкінець запитання не менш актуальне, яке стосується зменшення податкового навантаження на бізнес-середовище. Якщо можна, коротко про основні моменти.
— Якщо коротко, то звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання консалтингових, інжинірингових, адвокатських, бухгалтерських послуг, наближення податкового та бухгалтерського обліку. Передбачено впровадження методологічних засад визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток, максимально наближених до бухгалтерського обліку. Так, визнання та класифікація доходів і витрат здійснюватиметься за принципом нарахування та відповідності доходів і витрат, прийнятим у бухгалтерському обліку, тобто незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів, з урахуванням певних обмежень.
Удосконалено амортизаційну політику. Для окремих груп основних засобів — машини, обладнання, транспортні засоби, може застосовуватися прискорена амортизація за методом прискореного зменшення залишкової вартості, який дозволяє удвічі скоротити мінімальні терміни корисного використання основних засобів.
Податковим кодексом врегульовано питання оподаткування операцій з фінансового лізингу, що дозволить надати нових стимулів цій формі інвестування. А також запроваджено стимулювання інноваційно-інвестиційної діяльності шляхом запровадження 0 ставки податку на прибуток до 2016 року для новоутворених суб’єктів господарювання — юридичних осіб, а також підприємств з оборотом до 3 мільйонів гривень та кількістю працівників не більше 20 чоловік.
На 10 років звільняються від оподаткування прибутку підприємства галузей легкої промисловості, крім підприємств, які виробляють продукцію на давальницькій сировині, та суб’єктів господарської діяльності від надання готельних послуг, підприємств суднобудівної та літакобудівної промисловості, а також машинобудування для агропромислового комплексу.
До того ж передбачено пільги з податку на прибуток та податку на додану вартість з енергозбереження.
Знімаються обмеження на витрати щодо первинної професійної підготовки працівників безпосередньо на виробництві, навчанні, перепідготовці та підвищенні професійної кваліфікації фахівців, у тому числі за необхідності у закордонних навчальних закладах.
Варто також зазначити, що відповідно до пропозицій Президента України в Податковому кодексі вилучено Главу 1 Розділу XІV та збережено спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва, визначену Указом Президента України від 03.07.1998 № 727. При цьому для фізичних осіб — підприємців передбачено подання податкової декларації лише за підсумками року та сплата податку авансовими платежами протягом року, які розраховуються підприємцем самостійно.
Тож Податковий кодекс України став справді результатом компромісів між державою, громадянським суспільством та бізнес-структурами.
— А які заходи здійснюються органами податкової служби щодо інформування платників податків про нововведення Податкового кодексу України та навчання фахівців?
— Основні акценти роботи податківців у грудні перенесено на активне роз’яснення застосування норм Податкового кодексу України шляхом проведення семінарів, як для працівників органів ДПС, так і для платників податків, а також створення консультаційних центрів.
Протягом 14—17 грудня 2010 року по всій Україні було проведено низку навчально-консультаційних заходів як для працівників ОДПС, так і для платників податків у вигляді семінарів трьох рівнів: районні, обласні та кущові. А відкрив таку семінарську інформаційну кампанію ДПА України розширений семінар-нарада для працівників ДПА в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, проведений 10 грудня 2010 року в м. Києві.
Також ДПА України ініціювала проведення кущових семінарів у містах Києві (для платників податків м. Києва, Київської, Житомирської, Чернігівської, Черкаської, Вінницької, Сумської та Полтавської областей), Миколаєві (для платників податків Миколаївської, Одеської, Кіровоградської, Херсонської областей, АР Крим та м. Севастополь), Донецьку (для платників податків Донецької, Луганської, Харківської, Дніпропетровської та Запорізької областей) та м. Львові (для платників податків Львівської, Івано-Франківської, Чернівецької, Закарпатської, Тернопільської, Рівненської, Хмельницької та Волинської областей). У заходах взяли участь керівники та досвідчені фахівці ДПА України.
Слід зазначити, що, крім згаданих, семінари щодо роз’яснення застосування норм Податкового кодексу для представників бізнесу та працівників органів ДПС відбулися в кожному обласному та районному центрі України, охопивши тисячі платників податків та залучивши сотні податківців. Крім того, участь у семінарах взяли понад 20 керівників структурних підрозділів ДПА України.
Для роз’яснення норм Податкового кодексу України та практики його застосування в кожному органі державної податкової служби створено постійно діючі консультаційні центри. Також органами ДПС створені консультаційні центри в обласних державних адміністраціях, в інших державних органах, на ринках. На сьогодні працює всього 700 таких консультаційних центрів. У ОДПС місцевого рівня з метою уникнення черг та створення сприятливих умов для обслуговування платників податків передбачено, що консультаційні центри працюватимуть у вихідні дні та вечірні години.
У ДПА України також забезпечено функціонування консультаційного центру (тел. 0-800-501-007). Послуги надаються з 8.00 до 20.00 год. (дзвінки зі стаціонарних телефонів безкоштовно).
Окрім того, фахівці ДПА України активно долучилися до роботи Віртуального університету Міністерства фінансів України щодо вивчення норм Податкового кодексу України та беруть участь у заходах з організації дистанційного вивчення норм Податкового кодексу України. Керівникам структурних підрозділів ДПА України та регіональних ДПА дано доручення щодо організації вивчення працівниками органів ДПС норм Податкового кодексу України в системі економічного навчання та шляхом проведення дистанційного навчання. Для працівників органів ДПС України підготовлена та розміщена на веб-сайті ДПА України інформація щодо дистанційного вивчення норм кодексу та перевірки знань шляхом тестування на базі Віртуального університету Міністерства фінансів України.
Таким чином, широкомасштабна роз’яснювально-інформаційна кампанія, організована ДПА України, свідчить про те, що податкова служба дійсно зацікавлена в тому, щоб мати освіченого платника, з повним усвідомленням обов’язку сплачувати податки та розумінням того, як це правильно робити. Впевнений, що такі підходи виведуть відносини «платник—податкова» на якісно новий рівень взаєморозуміння та взаємодопомоги.